Waarom ontstond de hippiecultuur in de jaren '60 en niet eerder of later?

Waarom zetten de jongeren zich juist in die tijd af tegen de maatschappij? Hoe ze dat deden is overal te vinden, maar waarom in die periode..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeiende vraag + Ik ben benieuwd wat anderen hier nog over te melden hebben. Fijne dag nog en Bedankt voor het stellen van deze vraag!

Antwoorden (4)

De hele hippiecultuur hangt voor het overgrote deel samen met de seksuele revolutie. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid was het voor vrouwen mogelijk om zichzelf te beschermen tegen ongewenste zwangerschap (door de Pil te slikken) en dus met iedereen waarmee ze wilden, seks te hebben zonder meteen de hoofdprijs te betalen (door een kind te krijgen en tijdelijk helemaal afhankelijk te worden van een man).

Bovendien was in de jaren 60 de welvaart voor het eerst sinds de oorlogsjaren en wederopbouw weer zo groot, dan mensen zich niet constant zorgen hoefden te maken over eerste levensbehoeften. Jongeren keken naar hun tobbende ouders met hun oorlogstraumas en bedachten dat ze zo niet wilden en hoefden te leven en het tijd was voor iets nieuws.

Toegevoegd na 4 minuten:
'Vrije liefde' werd voor het eerst echt mogelijk. Achteraf bleek dat natuurlijk ook allerlei keerzijdes te hebben en met de komst van AIDS hebben we weer een heleboel seksuele vrijheden in moeten leveren.

Wat daarnaast ook nog een rol speelde, was de opkomst van de synthetische 'geestverruimende middelen' zoals LSD. Er werd naar hartenlust geëxperimenteerd met allerlei spul, ook door de wetenschap (zie b.v. Timothy Leary met z'n sociale studies die naadloos overlopen in de Hippie-muziekcultuur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Precies. Plus. Ik heb het allemaal meegemaakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...zoals je zegt 'terug moeten inleveren' en moeten ervaren dat velen door hun 'vermeende vrijheden', 'slaven van het verderf' werden!
Ja ,ik denk ook zelf na,en ben ondertussen ook reeds 57 jaar. :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Dikke plus voor deze goede omschrijving. Dit is een feitelijke weergave van wat er gebeurde, hoe het gebeurde, waarom het gebeurde, en waarom het juist toen gebeurde. Dat enkelen daar een moreel oordeel over hebben, doet niets af aan de feitelijke juistheid en volledigheid van dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dit antwoord is niet geheel volgens de geschiedenis en lijkt me meer een aanname dan wat er werkelijk gebeurde, vooral deze zin: Jongeren keken naar hun tobbende ouders met hun oorlogstraumas en bedachten dat ze zo niet wilden en hoefden te leven en het tijd was voor iets nieuws. stuit me tegen de borst en heeft een hoog Diederik Stapel gehalte. We wisten nog niet wat trauma's waren, we groeide allemaal op in een verwoeste wereld die weer snel opgebouwd werd en hadden geen tijd om daar bij stil te staan. We groeide op in een wereld die verscheurd was met vele doden en vermiste in de families. Wat doet een puber om het leed te verdrijven? Juist ja; feesten en dat is wat wij deden en ons afzetten tegen de gevestigde orde zoals elke puber zich afzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theodbn: maar niet alle pubers. Mijn ouders waren ook jong in de sixties, en die deden niet anders dan braaf en oplettend zijn en snel zelf een paar kinderen op de wereld schoppen. Ik denk dat mijn moeder zich helemaal niet kan vinden in jouw antwoord en dat een hoog Diederik Stapel-gehalte vindt hebben ;-) Dus het blijft toch subjectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er waren inderdaad ook jongeren die zich van al die commotie niets aantrokken en gewoon voldeden aan wat de gevestigde orde voor ogen had. Overigens kan mijn antwoord geen Diederik Stapel gehalte hebben, iets wat men zelf daadwerkelijk meemaakt hoeft men niet te onderzoeken of een als een onderzoek te presenteren. Iets wat men zelf meemaakt is een levenservaring.
De jeugd van na de oorlogsjaren werd volwassen en ervoer het onvermogen van mensen om overeenstemming te bereiken — overeenstemming over wat dan ook.
Denk maar aan de 'Koude Oorlog', en ook aan andere conflicten.

Op zijn minst 54 conflicten waren tussen 1945 en 1959 begonnen.
Nu zouden er gedurende de jaren ’60 nog 52 bij komen, waaronder burgeroorlogen in de Kongo en Nigeria, de Zesdaagse Oorlog in het Midden-Oosten en de oorlog in Vietnam.
Maar nu werden jongeren van de naoorlogse generatie volwassen.
Daar zij niet bepaald ingenomen waren met wat zij zagen en het gevoel hadden dat de problemen van de wereld niet effectief werden bestreden, begonnen zij hun eigen oorlog — een oorlog van protest.

Jongeren toonden hun afkeer van de gevestigde orde door de geldende maatstaven betreffende kleding en haardracht te verwerpen.

Voor veel vrouwen waren dit de dagen van de minirokken en de hot pants; voor mannen waren baarden en lang haar ’in’; en voor zowel mannen als vrouwen was er de uniseks mode en het in alles onverzorgde, slordige uiterlijk dat later bekend kwam te staan als de hippie-look.
Een deel van de muziek van die dagen kweekte ook de geest van protest aan doordat ze tot het gebruik van drugs aanmoedigde en vrije seks en homoseksualiteit vergoelijkte. Rocksterren en popzangers werden afgoden en dicteerden zowel de mode als het gedrag. Het leven in communevorm werd populair. Dit en andere levensstijlen die voorheen onaanvaardbaar werden geacht, bezag men nu als aanvaardbare alternatieven.

De geschiedenis lijkt erop te duiden dat de hippiecultuur mensen niet ten goede heeft veranderd maar heeft bijgedragen tot het morele verval dat we de dag van vandaag in de maatschappij waarnemen.
De hippiebeweging bracht geen waar geluk. In plaats daarvan droeg ze bij tot drugsverslaving en een losse moraal onder jongeren, waardoor de samenleving nog sneller afgleed naar morele verwarring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt een mooi verhaal maar was je er bij of kom je op een andere manier tot dit soort vaststellingen brom graag. Ik ben erbij geweest en het was toch iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moreel verval? Je bedoelt zoals Aristoteles dat al rond het jaar 0 zag in de jeugd toentegenswurrig? En wat is morele verwarring nog meer volgens jou, behalve nu eindelijk eens voor jezelf na leren denken in plaats van altijd maar terug te grijpen naar oude patroontjes die ons door de kerk (ja ook door jouw kerk) zijn ingepeperd? Lang leve de morele verwarring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ronron1212 Ik ben 57jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212 Iedereen die 'erbij' was (zoals jij het noemt) heeft het toch nog nét iets anders ervaren. Dus het is héél normaal dat mensen met andere verhalen uit eenzelfde periode komen aanzetten.
Voor sommigen is die periode zelfs gewoon aan hen voorbij gegaan omdat ze niet direct in contact kwamen met hetgeen wij de hippies zijn gaan noemen. Dus elke bron die wij zouden aanhalen brengt toch alweer een iets andere kijk op dezelfde feiten, toch? Anyway, Have Fun Any Way!
Cryofiel
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Er worden leuke dingen verteld, maar waarom dit alles juist in DIE jaren gebeurde, en niet bijvoorbeeld tussen WO1 en WO2, wordt niet duidelijk. Alles wat als "reden" wordt genoemd gold immers evengoed in elke voorgaande periode van de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind juist dat Aimeetje met een goed verhaal komt. Dit zijn redenen en de andere antwoorden zijn over het algemeen gevolgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Waar beantwoordt zij dan de vraag waarom dit alles juist in de jaren 1960 gebeurde, en niet in bijvoorbeeld 1925, 1880, 1820, 1710 of 1540?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Cryofiel, er zijn meer tijden geweest dat jongeren min of meer in opstand kwamen tegen de gevestigde orde, denk hierbij aan het ontstaan van Nederland, het was nog een jonge Willem van Nassau die de oorlog leiden tegen de Spanjaarden. Het waren voornamelijk jongeren die in opstand kwamen tegen het Katholiek geloof maar allen hadden wereldwijd niet zo'n invloed als de flowerpower uit de jaren '60.
Deze hippiecultuur ontstond in de jaren 60 omdat de tijd er toen rijp voor was. Met andere woorden, alle factoren om dit soort cultuur tot uiting te brengen stroomden toen samen.

In feite is dat gewoon een automatische samensmelting van bepaalde factoren die je onmogelijk exact kan berekenen omdat er zoveel meer komt bij kijken dan wij met ons rationele verstand kunnen bevatten.

Enerzijds lijkt het ingewikkeld en aan de andere kant is het vrij simpel. Alles in het Universum vibreert én verbindt zich volgens een bepaalde frequentie of specifieke code en als aan x-aantal noodzakelijke verbindingen en coderingen voldaan is ontstaat een nieuw concept of cultuur.

Zo ligt bijvoorbeeld de robotcultuur ook reeds vast binnen de perfect gecodeerde planning van het Universum. Zo lag de IJstijd en het Stenen Tijdperk ook reeds vast. Zo liggen de voorwaarden van eender welke manifestatie reeds vast van bij het begin van de Schepping.

Dit soort zaken zit in feite logisch en simpel in elkaar maar omdat wij met ons rationeel brein te traag functioneren kunnen wij de finesse ervan nooit compleet bevatten en daardoor lijkt het plots héél ingewikkeld en/of daardoor maken wij het soms héél ingewikkeld. Maar ook dat was/is reeds voorzien in het gecodeerde logboek van het Universum.

Anyway, Have fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hippie / provo / kaboutertijd ontstond omdat wij babyboomers aan het puberen waren en ons niet alleen tegen onze ouders maar tegen alles en nog wat afzetten en geen zin hadden om voor een paar oude mannen ons te laten doodschieten voor een verloren oorlog / doelstelling, wij als jongeren waren in getale in overmacht ten opzichte van de gevestigde orde, dit maakte dat we gehoord werden en niet de kop ingedrukt konden worden.

Wij wilden onze muziek laten schallen door de luidsprekers, wij wilden kunnen doen wat we wilde en ons kunnen uitleven wanneer we dat zelf wilden met als gevolg de sexuele revolutie, iets wat vroeger stiekem gedaan werd deden wij toen als eerste openlijk.

Ook het kraken van woningen is een overblijfsel uit die tijd die in Nederland min of meer afgesloten werd met de kroning van Hare Majesteit koningin Beatrix die door een grote groep werd aangepakt om gewelddadig hun ongenoegen te uiten wat weer tegen de borst stuiten van de meeste babyboomers daar ons moto liefde en vrede was.