Zijn er nu echt zoveel verschillen tussen de mensen uit de verschillende delen van ons land?

Het valt mij op dat er zo vaak gezegd wordt dat b.v. de Noorderlingen nuchter zijn, de Brabanders gemoedelijk enz., maar zijn de verschillen per streek nu echt zo groot?
Als ik (Amsterdamse) in de stad Groningen ben heb ik het gevoel dat er geen verschil is wat mentaliteit betreft.
Ieder jaar gaan we twee weken op vakantie in Drenthe en daar raak ik net zo makkelijk aan de praat met de bewoners als hier in Amsterdam en omstreken.
Ik kan mij voorstellen dat er verschil is in mentaliteit tussen stedelingen en dorpelingen maar tussen delen van het land?

Ik heb dus eigenlijk het gevoel dat het gewoon vooroordelen zijn, maar hoe is jullie ervaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat er wel verschil is tussen gewoontes, tradities en 'cultuur' in de verschillende delen van Nederland. Door die verschillen zijn mensen ook anders. Ik ben 11 jaar geleden vanuit de Achterhoek naar Twente verhuisd en merk toch best verschillen. Zelfs in Twente zelf zijn er onderling verschillen tussen mensen. Onze dochter woont in het westen en als we daar zijn, zien we toch ook weer verschil. Dus er zit zeker een kern van waarheid in.

Als vrachtwagenchauffeur heb ik de ervaring opgedaan dat nederland een klein landje is met heel veel verschillen per streek qua mentaliteit. Uiteraard wonen in elk deel van het land mensen waar je makkelijk contact mee maakt, en mensen waar je moeilijk contact mee maakt! Ook maakt het erg veel verschil of je voor je werk door het land reist of recreatief! Veel vooroordelen zijn onterecht! Het ligt vaak ook aan de persoon zelf die het land intrekt! Dat ze in rotterdam niet kunnen voetballen is een feit, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet aardig zijn! Gelukkig is het nederlandse volk grotendeels vrij sociaal, maar maak je net kennis met de andere categorie en geeft dat een slechte ervaring, dan zal jouw reclame voor die streek vrij negatief zijn. ALs je jezelf als reiziger goed kunt aanpassen en respect kunt opbrengen voor bewoners van andere delen van het land dan kun je overal vrij goed terecht!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100