Hoe werken weeknummers?

1 Beginnen in alle landen met onze kalender de weeknummers op maandag?
2 Wanneer heeft een jaar 53 weken?
3 Op welke dag moet 1 januari vallen voor weeknummer 1 of 52/53?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In de V.S. rekenen ze de weken van zondag tot zaterdag, dus nee, niet in alle landen beginnen de weeknummers op maandag.

Voor Nederland geldt:

Als 1 januari van een gewoon jaar op een donderdag valt, dan valt 31 december van dat jaar ook op een donderdag, want dat jaar heeft 52 weken plus één dag. De week waarin 1 januari van dat jaar valt is dan week 1 (want 1, 2, 3 en 4 januari vallen in die week) en de week waarin 31 december valt is week 53 (want 28, 29, 30 en 31 december vallen in die week).

Dezelfde redenering geldt voor een schrikkeljaar waarvan 1 januari op een donderdag valt, alleen valt 31 december dan vanwege de extra dag dan niet op een donderdag, maar op een vrijdag.

Als 1 januari van een schrikkeljaar op een woensdag valt, dan valt 31 december van dat jaar op een donderdag, want dat jaar heeft 52 weken plus twee dagen. Ook zo'n jaar heeft 53 genummerde weken (want 28, 29, 30 en 31 december vallen in week 53).

CONCLUSIE:
Alle (gewone én schrikkel-)jaren waarvan 1 januari op een donderdag valt, plus de schrikkeljaren waarvan 1 januari op een woensdag valt, hebben 53 genum­merde weken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een week heeft een weeknummer in het jaar waarin de meeste dagen van die week vallen. Als bijvoorbeeld 29 december op een maandag valt, is dat de eerste dag van week 1 van het nieuwe jaar, want van de zeven dagen in die week (29, 30 en 31 december, 1, 2, 3 en 4 januari) vallen de meeste dagen in het nieuwe jaar.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord! +