Hoe kan het dat je op cito toets laag scoort, en later bij officiele iq testen een stuk beter scoort?

Naar aanleiding van de cito toets ging ik naar het LBO wat wel goed ging, maar niet overhield. Toch blijkt vele jaren later bij officiele iq testen (2 verschillende, er zat meer dan 10 jaar tussen) wel hoog scoort en zelfs HBO mogelijk zou zijn, aldus uitslag testen. De iq-testen zijn bij een officieel instituut afgenomen, het zijn dus geen 'thuistesten' via internet.
Hoe kan zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De cito score word niet berekend op intelligentie. De score word beoordeeld op aantal fouten, en in welke categorie je zit van het totaal. De beste 1% heeft een score van 550, en zo verder. De vragen worden getoetst aan de hand van inzicht maar deels ook denkvermogen, en dat is iets anders dan intelligentie.

De iq-testen worden wel getest op intelligentie, inzicht, logica etc.

Iemand met een score van 505 (jaja ze bestaan echt) hoeft dus helemaal niet dom te zijn! Je hersenen hebben nog genoeg tijd om te ontwikkelen, en vaak zie je ook dat mensen vaak een lager advies krijgen op de lagere-middelbare school dat dat ze kunnen. Jouw hersenen zijn dus voldoende ontwikkelt en je hebt een hoop kennis opgenomen. Dit is hoogstwaarschijnlijk de rede voor jouw uitslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je details kloppen niet zo: wel 2,5% haalt de 550 en als je 505 hebt gescoord had je beter overal A ofzo kunnen invullen geloof ik of jouw school had je niet mee moeten laten doen (dat mag ook want dit is richting praktijkonderwijs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, en hij had gewoon een black-out of zo iets.

Andere antwoorden (3)

Mogelijk ben je een laatbloeier. Je geeft zelf al aan dat het LBO niet overhield: dat was destijds dus toch het passende niveau. Er zijn er veel hoor die pas later tot hun volle kunnen komen.
12 jaar geleden
een hoog iq en een intelligentie op HBO niveau wil niet zeggen dat deze opleiding ook gevolgd kan worden. vele hoog bekwamen zijn op school onderpresteerders als gevolg van diverse oorzaken. zo zijn sommige gewoon verveeld terwijl andere niet kunnen voldoen aan het klasikale karakter van een school.
soms komt het er later alsnog uit en soms blijft het opleidingsniveau achter bij het IQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ-testen proberen - voor zover dat mogelijk is - om het leervermogen te testen, en zoveel mogelijk iets vast te stellen dat losstaat van schoolprestaties. De CITO-toets test nu juist dat: schoolprestaties, en hoeveel je geleerd hebt van de stof die je op de basisschool zou moeten leren.

Het kan dus zijn dat je niet goed bent in school-leren, maar wél intelligent bent in de zin van een hoog IQ hebben. Het kan ook zijn dat je een slechte basisschool had, en dat je daarom laag scoorde op een toets die schoolprestaties meet.

Daarnaast zijn testen - zowel IQ-testen als schoolprestatietesten - behoorlijk afhankelijk van de situatie. Als je niet lekker in je vel zat ten tijde van de CITO-toets, faalangst had, depressief was of gewoon dacht dat je dom was, zul je lager hebben gescoord door dat soort omstandigheden. Als dat anders was ten tijde van het afnemen van de IQ-testen, is dat effect weg, en scoor je beter op die testen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je meldt ook dat je op het LBO niet direct uitblonk, terwijl later bleek dat je misschien HBO zou kunnen. Maar dat school-leren sluit gewoon niet bij iedereen aan. Sommige mensen zijn wel erg intelligent, maar leren op een niet-gemiddelde manier. Scholen zijn ingesteld op leerlingen die stof op een gemiddelde manier tot zich nemen. En er kunnen allerlei factoren zijn waardoor iemand dat niet goed kan: ik ken bijvoorbeeld iemand die ontzettend dyslectisch is, en die LBO heeft gedaan maar qua intelligentie minstens HAVO had gekund. In die tijd was daar niet zoveel aandacht voor: hij kon niet goed lezen, dus werd gezien als niet al te slim, en ging naar het LBO. Hetzelfde probleem heb je als je bijvoorbeeld wat meer tijd nodig hebt om dingen te snappen, of als je niet goed bent in klassikale lessen, als je snel afgeleid bent, of als je niet goed op gang komt. Ik ken ook mensen die extreem slecht zijn in plannen, en die alleen daarop al vast zouden lopen op het HBO, terwijl ze het qua intelligentie best zouden kunnen. Maar als ze een studieboek voor zich zien, weten ze niet waar ze moeten beginnen, en raken ze ook snel hun motivatie kwijt. Zo ken ik iemand die met moeite z'n VBO heeft gehaald, en ook écht qua schoolniveau niet zo heel veel hoger zal halen, maar als je met hem over politiek praat, zou je zweren dat hij HBO kan halen.

Er kunnen dus veel factoren zijn waarom je op school of studie wat minder goed presteert, terwijl je wél intelligent bent. Een goede IQ-test stelt dat vast, ook als je onderwijsniveau niet zo hoog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Cito meet wat er geleerd is op de basischool en misschien heeft happylife daar gewoon om de een of andere reden weinig opgepikt. Dat zal happylife misschien kunnen beamen? Slecht les gehad, zelf bezig geweest met andere dingen dan school of nog anders.