Waarom schrijven we bij initialen van Theo of Thomas e.d. 2 letters n.l 'Th' en bij andere namen maar een letter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Snuffel
14 jaar geleden
Vraag ik me ook al zo lang af.

Het beste antwoord

Dit gebruik is vermoedelijk gebaseerd op de – meestal Griekse – herkomst van zulke namen: in het Grieks worden de combinaties th, ch en ph elk als één letter geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goeie vraag, persoonlijk vind ik het spuuglelijk, vooral omdat mijn echte naam ook zo afgekort kan worden en dit ook wel eens gebeurt (brrr).

Maar volgens mij is het ook een verouderde vorm van afkorten. Vroeger zag ik het heel vaak, maar tegenwoordig bijna nooit meer, en als het gebeurt vaak door oudere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt alleen gedaan bij de zogenaamde "stomme" h.
Dit is eigenlijk om te voorkomen dat de naam zonder deze h geschreven wordt.
Je ziet het ook wel eens met namen die met Chr beginnen, zoals Christiaan en Christine. Die worden dan als Chr. afgekort.
Toch is dit geen standaardgebruik, en kan het ook gewoon als T of C geschreven worden.