Wat zijn de belangrijkste redenen die mensen geven om wel kinderen te willen/nemen?

Naar aanleiding van een vraag van Groeneg gisteravond.
http://www.goeievraag.nl/vraag/belangrijkste-redenen-mensen-kinderen-nemen.37696

Wat zijn redenen om wel kinderen te willen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het geven van redenen waarom je wel een kind wil, is het zoeken van verklaringen naar iets wat in de soort is ingebakken. Bij de meeste mensen is er geen 'rationele verklaring' waarom ze een kind willen, ze 'voelen dat gewoon zo'. En dat is ook vrij logisch gezien het 'succes' van de mensheid.

Maar als er dan toch redenen gegeven moeten worden: het is heel bijzonder om zelf een kind te kunnen maken samen met iemand waar je van houdt. Bijna scheppen.. En vervolgens kun je het dan ook nog eens zo goed mogelijk op proberen te voeden. Een prachtig project, voor veel mensen een doel op zich.
Het idee dat iets van jou doorleeft terwijl je er zelf niet meer bent is ook een belangrijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als je een prachtkind op hebt gevoed kan je trots zijn op jezelf! en je wilt in sommige gevallen jezelf bewijzen tegen over je ouders. :(helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat valt er precies te bewijzen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat mensen een kind willen zodat ze trots kunnen zijn op zichzelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat jij het wel kan/dat het jouw wel gaat lukken, of om te laten zien dat jij wel liefde aan je kind geeft (zulke mensen heb je :( )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trots om een kind te willen? nee?
maar als je een kind hebt dat door zijn ouders zich prachtig ontwikkeld en uitbloeit, dan ben je toch trots op jezelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die trots is dan een gevoel achteraf, niet een reden vooraf om te beginnen aan kinderen denk ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenzei je weet dat je een goede ouder bent,
maar je kan ook meteen al trots zijn als je je kindje ziet dat helemaal volmaakt is, en mooi,
kinderen krijgen is mooi (als het er uit is.)
rebecca
14 jaar geleden
zo lijkt het meer op een weddenschap of het je gaat lukken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De natuur volgen, voortplantingsdrift, het in stand houden van de soort, je kennis en bezittingen veilig stellen voor het nageslacht, en zo zijn er nog wel meer te bedenken.
Er zijn ook veel ongewilde zwangerschappen ontstaan, die zullen waarschijnlijk weer andere redenen hebben, waarom ze de zwangerschap niet hebben afgebroken.
14 jaar geleden
ik wist zelf al heel jong dat ik kinderen wilde, dat gevoel had ik gewoon.
dat werd alleen maar sterker toen ik wat ouder werd,
ik wil kinderen omdat het zoveel liefde geeft.
dat je onvoorwaardelijk van iemand houdt. ook is een kind een beetje een deel van jezelf iets uit je eigen vlees en bloed.
ook wilde ik voelen hoe het is om zwanger te zijn, een kindje te voelen groeien in je buik dat helemaal van jezelf is

ook is het een voor ons een prachtig geschenk van de liefde. iets wat echt van ons samen is .
een prachtig huwelijkscadeu eigenlijk

Toegevoegd na 3 minuten:
ik vind het ook gewoon gezellig een kind in huis.
14 jaar geleden
Om nageslacht te hebben is uit liefde van de twee partners en om hun geluk te bezegelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen vinden het een morele plicht om het stokje van de familie door te geven en de naam voort te planten...

Vrouwen hebben een vurige kinderwens soms omdat ze in een vorig leven zich verantwoordelijk gevoeld hebben voor de dood van een persoon en dat willen ze dan goedmaken door die persoon weer de gelegenheid een lichaam te nemen en er zo lang voor te zorgen dat het weer zelfstandig verder kan, dus dat die persoon verder kan gaan precies op dat punt van waaruit dat ze zich verantwoordelijk voelen...
Mannen hebben ook zoiets, zij echter faciliteren graag aan hen die willen goedmaken uit vorige levens...

Maar zij die niet in reïncarnatie geloven, mogen gewoon een minnetje schrijven en zij die het weten, herkennen wat ik hier schrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Er zijn vrouwen die echt een verlangen hebben naar kinderen, die graag moeder willen worden, graag zorgen voor kinderen.
* Ik hoor mensen soms ook zeggen dat ze graag een deel van zichzelf doorgeven aan de wereld, soort van onsterfelijkheid of zo.
* De familienaan voortzetten misschien, alhoewel me dat iets van vroeger lijkt.
* Sommige mensen hebben wellicht ook het idee dat kinderen krijgen erbij hoort, ze vinden dat een natuurlijke stap na trouwen krijg je kindjes.

Ik werd ongepland zwanger, ik was niet van plan kinderen te krijgen (ik dacht ala SonjaD). Het eerste jaar vond ik een ramp (de zwangerschap ook) maar nu heb ik er veel lol in. We hebben nu een gezin thuis en maken onze eigen tradities met zijn drieën. Dat gezinsgevoel vind ik prettig. Verder is het gevoel van liefde dat wij voor elkaar hebben ontzettend geweldig mooi. En daar geniet ik van. Maar of je dat van te voren kan weten, dat je zoveel van je kind gaat houden en daarom een kind wil, dat weet ik niet. Lijkt me ook een beetje een egoïstische reden, omdat je iemand wil om van te houden. Maar nemen mensen daarvoor ook niet huisdieren? Alleen voor hun eigen plezier, omdat ze een dier willen hebben om van te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeder gevoel speelt op. het gezinnetje compleet maken. voor de man alles niet meer alleen te hoeven doen.zorgen voor het nageslacht. maakt de relatie tussen man en vrouw nog sterker. het verlangen naar kinderen.