ja... er is in ieder geval één cultuur waar dat zo is...

De vrouwen van het Garo-volk, dat woont in het grensgebied met India, hebben het goeddeels voor het zeggen, tot groeiend ongenoegen van de mannen, vooral zij die onderwijs hebben genoten. Bij het Garo-volk, dat van oorsprong hindoeïstisch is maar tegenwoordig grotendeels katholiek, zijn de vrouwen dragers van de familienaam. De vrouwen bewerken niet alleen de rijstvelden - terwijl de mannen doorgaans op de kinderen passen - zij bezitten ook het land. De mannen vinden dat onrechtvaardig. “Waarschijnlijk zal dit systeem nooit helemaal veranderen, maar enkele aanpassingen zijn nodig, om economische redenen en om bepaalde kwesties met de Bengaalse meerderheid te regelen”, zegt Subrato Dio, een Gara van 55 jaar die een lokale mannenbond leidt. Tot de 'kwesties' waar hij op doelt behoort onder meer de registratie van land. De Bengaalse wet maakt het moeilijk om als vrouw land te bezitten. De Garo hebben daardoor in de loop der tijden veel van hun oorspronkelijke woongebied moeten prijsgeven. Als de mannen zich als eigenaars laten registreren, is dat probleem opgelost, menen zij. Veel Garo-mannen zijn al verhuisd naar de steden, waar masculiene dominantie heel gewoon is.

Toegevoegd na 13 minuten:
er is er nog een:
De Minangkabau, een Maleis volk dat voornamelijk woont in West-Sumatra, staan vooral bekend om hun traditioneel matrilineaire verwantschapssysteem. In dit systeem wordt overgeërfd via de lijn van de moeder. Vroeger was het meeste bezit, zoals land en huizen, dan ook in bezit van de (familie van) de vrouw. Door invloed van de islam (zie ook Paderi-oorlogen) is het matriarchale systeem niet zo dominant meer aanwezig maar kan nog steeds in bepaalde culturele en sociale aspecten herkend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja die zijn er... in Afrika, maar ik kan je niet vertellen welke... Ik heb wel eens een documentaire gezien van een matriarchaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat in westerse culturen de vrouw wel een beetje belangrijker als de man is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland! Geen enkele nederlandse man is de baas in huis, tenzij ze alleen wonen of homo zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Thailand neemt de vrouw de beslissingen.
Je merkt ook dat Thaise vrouwen niet onderdanig zijn aan mannen.
De verhalen over prostitutie zit anders in elkaar dan mensen vaak denken.
Arme mensen zetten hun dochters aan (!) om in de prostitutie te werken, veel jongens laten zich ombouwen tot vrouw, omdat dit een van de weinige manieren is om
relatief veel geld te verdienen.
Met een paar Euro's per dag kun je daar leven.
De verdiensten liggen tussen 1/10-1/20e tov. hier.
Daarom zijn medische ingrepen daar ook veel betaalbaarder dan hier.
Toch doet de kwaliteit van werk en service zeker niet onder tov. Nederland.
Het hotelwezen in Thailand is grotendeels in handen van vrouwen, net als belangrijke openbare functies als rechter
ed.
In Europa is Italie toch een voorbeeld, de grootmoeder is er de baas, mannen hebben niet veel te vertellen, ze praten (misschien wel daarom ) wel veel meer.
Zo zijn er veel meer plaatsen waar vrouwelijk talent
ruim baan krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je kijkt naar de biologie is de vrouw zo wie zo belangrijker, en cultureel hahaha de vrouwen laten ons mannen graag in de waan dat wij "belangrijk" zijn maar meestal is het uiteindelijk de vrouw die de beslissingen neemt en zelfs dan zijn ze in staat ons (mannen) te doen geloven dat wij deze beslissing genomen hebben ..........
dat is goed voor onze ego, veel ..........heel veel mannen kijken hun vrouw "naar de ogen".
dus ja idd onze eigen cultuur .........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee de vrouw is niet belangrijker dan de man en andersom ook niet, de soort mens kan alleen dan bestaan als man en vrouw samen leven,zonder een van beidden sterft de soort uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

Wat dacht je van de Amazones?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetgeen je ziet of wilt zien is niet altijd zoals het is. Neem nu het doorsnee huwelijk. De meeste beslissingen die genomen werden en worden gebeuren door de vrouw. Alleen als man denken we nog steeds dat we belangrijker zijn. Onzin!

Doet me denken aan een verhaaltje uit India.

" Als een kleine jongen huilend naast een dode olifant zit, kan je denken dat hij huilt omdat zijn beste vriend dood is. De vriend waar hij zoveel tijd mee heeft doorgebracht... Of hij huilt omdat hij de kuil moet graven om hem te begraven.

Dus niet in alle gevallen is het zoals het lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Sumatra (een deel van) zijn vrouwen het hoofd van het gezin.