Ik geloof daar niks van.
Jonge mensen die nergens in geinteresseert zijn is iets onnatuurlijks, want jonge mensen zijn van nature nieuwsgierig.

Natuurlijk zullen er altijd jongeren zijn die niet in staat blijken om 'tot iets' te komen in hun nog jonge leven.
Dit heeft vaker te maken met falen in de de opvoeding en gebrekkige prikkels uit de omgeving dan met laksheid van het kind zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je dan met de verkeerde jongeren omgaat of naar de verkeerde (opvallende) groepen kijkt, maar gelukkig kan ik je geruststellen : er zijn ook nog steeds een heleboel jongeren die WEL ergens in geïnteresseerd zijn. En in de regel is dat dan : niet in uitgaan en op straat hangen.

Wel is het zo dat relatief veel jongeren inderdaad niet echt geboeide interesse kunnen opbrengen voor bijvoorbeeld politiek, culturele of maatschappelijke onderwerpen, maar dat is deels te wijten aan - inderdaad- de leeftijd (andere interesses, hormomen) en dat komt nog wel, anderzijds ken ik ook schrikbarend veel volwassenen die zich daar werkelijk totaal geen greintje voor interesseren.

Ik zou dus eigenlijk ook wel eens willen weten waar je de veronderstelling vandaan haalt DAT veel jongeren 'in niets' geïnteresseerd zijn. Ik heb namelijk de indruk dat het tegendeel waar is, al zijn het dan in mijn ogen niet altijd interessante onderwerpen. Maar dat is, wederom, een kwestie van ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@visser: als je geen antwoord wil krijgen, moet je de vraag niet stellen. Ervan uitgaan dat iedereen het met je premisse eens zal zijn werkt niet op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien toch tijd om je blik te verbreden ? Bij de scoutingleiding bijvoorbeeld maar ook in de vriendenkring van mijn dochter, zie ik juist vrijwel alleen maar 'serieuze' en geëngageerde jongeren. Misschien dat de opleiding ook wel van invloed is ; op de lagere niveau's van het VMBO zul je vermoedelijk net zo weinig engagement treffen als mensen van gelijkwaardig niveau in de gehele samenleving en van elke leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Monique ; natuurlijk bestaan ze ; net zoals er hele legers volwassenen bestaan die niet meer doen dan SBS6 en voetbal kijken, vermoedelijk onder het genot van een kratje bier. Die jongeren hebben nog geen eigen 'hol' dus klitten ze op straat. Jongeren die wel iets nuttigs doen met hun tijd en zich wel in meer interesseren dan muziek, kleren en het andere geslacht, staan zelden of nooit op de straathoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassenen geven in mijn ogen zelfs steeds meer het voorbeeld hoe het niet moet ; ikke ikke ikke en de rest...vul maar in. Dat hun kinderen ook niet verder kijken dan hun eigen hachje en onmiddellijke bevrediging van hun eigen behoeften verbaast me dan ook niks. Maar dat is niet iets wat je "de" jeugd kunt verwijten. Het is een zeer breed maatschappelijk probleem (aan het worden). Zet de teevee maar eens aan en zoek maar eens iets interessants. Dat gaat je voor pakweg elven niet eens lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, nee, ik denk eerder aan kinderen van ouders die in de jaren 60 en 70 geboren zijn als ik eerlijk ben. En die zijn echt niet allemaal het spoor bijster, maar die hebben gewoon geen behoefte om bijvoorbeeld eens een boek te lezen of zich in iets als het milieu te verdiepen. Er maar wat op los leven is erg ' in' tegenwoordig.
Jong of oud, iedereen heeft zijn/haar interesses. Alleen is niet iedereen geinteresseerd in hetzelfde.

Als iemand in weinig (of niets) geinteresseerd lijkt (een veel voorkomende misvatting!) dan komt dat veel meer omdat wij dan onze eigen interesses (onbewust) als maatstaf nemen voor wat interessant is en alles wat daarbuiten valt automatisch negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze niet genoeg gestimuleerd worden Het zou zeer leerzaam en leuk voor ze zijn als er doel voor ze zal zijn iets waar ze zich kunnen uitleven.
Wanneer daar een voorbeeld zal zijn bv een vader die een leuke hobby heeft ofzo en zoonlief zijn eigen hobby help te vinden dan denk ik dat hij daar zelf een weg in zal vinden ,en gestimuleerd wordt door het aanmoedigen daarvan.
De meerderheid van de jeugd wordt tegenwoordig vaak alleen maar gepuscht om zoveel mogelijk te leren enzo veel mogelijk hoge cijfers te gaan halen dat ze nauwelijks tijd en energie over hebben voor de leuke dingen.
Daarbij komt nog dat de vooruitzichten ook geen klatergoud zijn op een goede baan, dan heb je gauw de neiging om te denken ,waar doe ik het voor.
Misschien zou het een oplossing zijn om de jeugd wat meer leuke dingen te leren en op school een middelbare cijfer te halen want daar krijg je ook een baan mee.

Als je fel begeerde papiertje maar in je zak zit.
En trouwens, ik denk ,hoe meer plezier de jeugd beleefd in zijn prive leven, hoe beter het leren zal gaan en soepeler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een vooroordeel of een conclusie uit maar een paar gevallen, want jonge mensen zijn juist heel nieuwsgierig, als je de informatie maar op de juist manier brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeïnteresseerd, hoe meet zich dat?

Kom je tot deze conclusie omdat je ze regelmatig ziet samenhangen op een paar locaties, en het lijkt alsof ze niets aan het doen zijn? Misschien zijn ze wel gewoon in elkaar geïnteresseerd, en willen ze ergens kunnen praten zonder dat zich gelijk ouderen met hun discussies gaan bemoeien.

Kom je tot deze conclusie omdat ze de hele dag maar achter de computer hangen? Misschien zijn ze wel geïnteresseerd in computers, proberen ze op het internet hun kennis uit te breiden over specifieke onderwerpen - waarin ze interesse hebben - of zijn ze gewoon geïnteresseerd in wat andere mensen aan het doen zijn, en hangen ze dus rond op sociale websites.

Omdat je niet in staat bent om je in hun bewegingen te verplaatsen, betekent niet dat niets ze beweegt. Maar misschien ben je niet genoeg in ze geïnteresseerd om met hun in discussie te gaan over hun interesses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Er veel culturele instituten in Nederland die door gebrek aan het zoeken van dialoog met gewone burgers al jaren geleden het contact met de samenleving zijn kwijt geraakt. Denk aan subsidies voor ballet, opera, toneel waar alleen 55+ of een specifieke soort studenten naar toe gaan.

2. Veel maatschappelijke en politiek instellingen zijn al een eeuw oud. ook hier is er weinig dialoog met de gewone burger. Zie opkomst van nieuwe partijen PVV, TON, SP
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft veelal met onzekerheid te maken. Pubers hebben het gevoel dat ze genadeloos worden neergesabeld door leeftijdgenoten wanneer ze iets doen dat buiten de norm van de groep valt.

Een logische reactie is dan om nergens geïnteresseerd in te zijn, zodat je ook nergens op afgerekend kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is dus echt niet waar ik probeer juist om buiten de groep te vallen omdat ik een hekel heb aan mensen die met de stroom megaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nozem!