Blijf je in gebreke als je de sneeuw die is gevallen op je stoep niet wegveegt?

Elke ochtend veeg ik trouw weer mijn stoep voor en naast het huis schoon terwijl somige buren''het wel goed vinden''.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Neen. Die bepaling is er niet.
Maar ik doe het wel , omdat ik het heel vervelend zou vinden als er iemand onderuit gaat.
Voor je zelf en huisgenoten is het beter, anders loop je
alles snel vuil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja als een oud vrouwtje haar bekken breekt omdat jij de stoep niet geveegd hebt en je het wel moest volgens de gemeentelijke verordening, dan hang je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik ben zelf ook al een beetje een ''oud vrouwtje'':-)
Wat als ik mijn nek breek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus... OUD vrouwtje, dat zei ik... En als jijn je nek breekt over je niet gepoetste stoepje, dan heb je pech... Dan had je die maar moeten breken op het stuk van de buren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ taurus: dan loop je de kans dat je uitgeprocedeerd bent.
@ XiniX: in de VS is dat gebruikelijk, maar ik heb hier nog nooit van zo'n claim gehoord, kan aan mij liggen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks, Nederland loopt nog wat achter op Amerika, maar we lopen snel in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vrouwtje haar nek bekken breekt op mijn stoep had ze niet op mijn stoep moeten komen.
AWM
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, Feniks. Het is klinkklare onzin. Maar het staat wel bovenaan. En dat is ook wat waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 punten Antwoordman: the early bird haha!
@ nieqoh, dit klinkt niet erg sociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: nee, maar hetis wel mijn stoep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stoep is toch van de gemeete?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemeente
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar vroeger moest je eigen 'stoep schoonvegen'.
Anders kon je een bekeuring krijgen. Dat is niet meer zo, en dat is het misverstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroegah was alles betah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs de mensen waren liever..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Xinix, dan ben je niet zonder meer aansprakelijk, dit antwoord klopt niet.
Nee. De bepaling dat je dat moet doen is uit alle lokale verordeningen verdwenen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waar?In Duitsland dan?Tja,dat zou ik moeten weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En terecht. Anders kun je niet eens meer op wintersport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, daar hebben we wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, het gaat hier dus over Duitsland, maar ook sommige Nederlandse gemeenten vertikken het om dit te verwijderen uit hun APV, na een korte zoektocht (zie onder meer mijn antwoord) kwam ik tot de conclusie dat zo'n gemeente je desondanks niet kan verplichten dit te doen, maar dat het hooguit een morele verplichting is.
Bij ons hebben de bovenburen een stukje stoep schoongemaakt. Ik ben een beetje lui geweest dit jaar.
Volgens mij is de stoep vóór een appartementengebouw van de gemeente is en dat de bewoners niet aansprakelijk zijn als iemand op straat een been breekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons heeft de huismeester van de week alle ingangen sneeuwvrij gemaakt, er lopen nu allemaal gangetjes alle kanten op :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes,waarmee heb je hem omgekocht:-)Met je mooie kerst-outfitje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, wat luxe. Wij hebben geen huismeester.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik heb helemaal niks gedaan, alleen service kosten op tijd betalen ;)
Het hele complex heeft zes ingangen... :(
Wij stonden er ook van te kijken hoor, we wonen hier nu 2,5 jaar en dit is de eerste keer weer met zo veel sneeuw,
Maar dat de huismeester dit deed, wisten wij ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huismeester moet elke dag naar zijn werk vandaar dat de huismeesteres het moet haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huismeester is zijn baan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onze heeft ook de stoepjes schoongemaakt en is de dag er na met prépensioen gegaan,zo vermoeiend wat dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij betalen ook servicekosten, maar een huismeester(es) zit er niet in. Het is ook niet eerlijk verdeeld in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was maar een grapje,ik bedoel mijzelf met de huismeesteres en loes,ik begreep jou wel hoor.
Nee hoor. Het is mijn stoep, daar heeft niemand wat over te zeggen. Als de gemeente niet strooit hier in de straat is ie dan in gebreke??? nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemeente hoeft niet op jou stoep te strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over mijn stoep maar over de straat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag gaat over de stoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stoep is, net als de straat, ook van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn stoep is niet van de gemeente maar van mij
de stoep van de gemeente daarintegen, is wel van de gemeente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@taurus: je hebt het over JE stoep en JE stoep is van MIJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemeente zou best aansprakelijk kunnen zijn voor het niet strooien van de straat met als gevolg dat er een ongeval gebeurt, maar dat is meestal een zaak van de rechter (langdurige dure zaak).
Met dit sneeuw en ijsweer ben je verplicht de stoep voor je huis schoon te maken. In de meeste gemeenten is hier een politieverordening voor. Als je je stoep niet schoonveegt, riskeer je een boete van, in sommige gemeentes, 250 Euro.
Als iemand valt door jouw glad trottoir moet jouw verzekering ervoor opdraaien.
Wie zijn stoep niet veilig maakt door sneeuw en ijzelvorming, schendt de regels van de gemeente.
Je voetpad mag niet glad liggen tussen zonsopgang en 20 uur. Zo moet je de sneeuw niet in de goot vegen, maar aan de rand van de stoep. Dan kan het dooiwater nog wegvloeien. De plaatsen waar je sneeuw/ijs verwijderd hebt, kun je bestrooien met zand of zaagsel. Ijs kun je met zout bestrooien, dit kun je ook bij de gemeente halen.

Stel dat je postbode uitglijdt, omdat jouw stoep niet is schoongemaakt en hij heeft letsel? Dan ben jij aansprakelijk. De bewijslast ligt wel bij het slachtoffer. Eerst zal de arbeidsongevallenverzekering v.d. post tussenbeide komen, maar jouw aansprakelijkheidsverzekering zal het weer moeten terugstorten.
Ga jij onderuit bij een winkel die zijn stoep niet heeft schoongemaakt van ijs/sneeuw, dan is de aansprakelijkheidsverzekering van de winkel die moet betalen.
Sla je gemeenteverordening er maar eens op na!

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit geldt althans voor de gemeente Haarlemmermeer. In de meeste gemeenten is het niet meer verplicht maar wel gewenst
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat dit klopt, althans ik heb de APV gevonden op: http://www.haarlemmermeer.nl/dsresource?objectid=hmmintertest:2433&versionid=&subobjectname= daar staat dan: Artikel 22a
De hoofdgebruikers van binnen de bebouwde kom gelegen gebouwen of terreinen en bij gebreke daarvan de zakelijk gerechtigden daarop, zijn verplicht de voetpaden die langs die gebouwen of terreinen, zodra dit redelijkerwijs verlangd kan worden, ter breedte van één meter sneeuwvrij te maken en bij gladheid met een voor bestrijding van gladheid geschikte stof te bestrijden Bij het wegruimen dient de sneeuw of het ijs te worden gebracht naar de uiterste rand van het voetpad. Er staat (voorzover ik kan zien) niets over strafbepalingen of over wie waarvoor aansprakelijk is (civielrecht), maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze je wel aansprakelijk kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik echter op deze pagina: http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/01/niemand-verantwoordelijk-voor-sneeuw-op-stoep.104712.lynkx?specialismId=93 Het volgende lees: Vroeger waren burgers verplicht om hun inrit en stoep sneeuwvrij te maken. De afgelopen jaren is die bepaling uit veel Algemene Plaatselijke Verordeningen (APVs) verdwenen, omdat hij niet te handhaven bleek. In de huidige situatie is noch de burger, noch de gemeente aansprakelijk als iemand door gladheid zijn nek breekt.'' En overigens de rest van het artikel daar, dan houd ik twee dingen voor mogelijk, of Haarlemmermeer heeft inmiddels nieuwere regels, of Haarlemmermeer is in tegenstelling tot (bijna) alle andere gemeenten misschien wel in overtreding door deze bepaling te behouden.
Nee, waarom zou je in gebreke blijven? De stoep is niet jouw eigendom. Ik ben verder van mening dat eenieder gewoon voorzichtig moet zijn met dit weer, of het nou op iemands stoep is, in de buurt, of op de (snel)weg.

Tevens is die hele 'claimcultuur' die steeds dreigt over te waaien, erg overdreven. We zouden daar niet aan moeten willen. Laat eenieder gewoon zelf gezond verstand gebruiken, dat is veel belangrijker dan een regel die dit aangeeft.

Neem bijvoorbeeld het schoonmaken van de autoruiten. Als je ziet hoeveel mensen dat al niet doen, nou, dan kun je van op aan, dat ze hun stoep al helemaal niet doen.

Verder heb ik het idee dat het iets is van de oudere generatie. Die zie je dit allemaal nog netjes doen, omdat het zo is aangeleerd. Wel netjes, maar niet verplicht, en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik toch blij dat ik bij de wat''oudere''generatie hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autoruiten waren de afgelopen dagen bij mij in de buurt wel schoon. Maar wat ik allemaal langs heb zien rijden met een laag van minstens 30 cm sneeuw op het dak? Dat vind ik wel onbegrijpelijk, en daarvoor kun je dan ook terecht van de weg gehaald worden. Ga je lekker rijden met de verwarming aan, de sneeuw smelt los van het dak, draai je de snelweg op, en met een snelheid van 120 km/u vliegt die hele berg zo flats tegen de voorruit van je achterligger...
Een goede verteller, verzint er bij gebreke ter plekke.
Maar het slaat nergens op.!
Het is jou stoep. Jij mag het bepalen of je dat boel daar weghaald of niet. Maar er zijn mensen die dat kunnen doen i.v.m oudheid te zwaar werk bijvoorbeeld.
Maar de boel van je stoep weghalen is wel netjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee jij blijft niet in gebreke het is volgens mij een fatsoens
norm ik doe het ook altijd en hoop dan dat de buren ook hun stukje doen. oja en volgens mij is de middenstand wel verplicht hun stoepje schoon te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een citaat van het artikel uit de bijgaande link:

_____________________________________________
In sommige gemeenten staat in de Algemene politieverordening (APV), dat inwoners verplicht zijn om sneeuw en ijzel binnen twee dagen van hun stoep te verwijderen. Maar de meeste gemeenten namen in 1986 de model-APV van de Vereniging van Nederlanse gemeenten (VNG) over. Daarin is die regel verwijderd. “Volgens internationale verdragen zou een overheid haar burgers niet mogen verplichten schoon te maken. Dat zou dwangarbeid zijn”, legt VNG-woordvoerder H. Goulooze uit. “Als gemeenten de regel wel handhaven, is dat meer bedoeld als morele plicht.”
_____________________________________________

De gemeenten die dit schoonmaken nog verplicht stellen begeven zich daarmee juridisch gezien eningszins op glad ijs, dat wil zeggen het is haast niet te handhaven, je kunt bijvoorbeeld ook op vakantie zijn of te ziek om de werkzaamheden te kunnen verrichten. Daarnaast klinkt het overdreven, maar er wordt nogal zwaar getild aan mensen dwingen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren vanwege internationale afspraken.

De gemeente zegt zich in sommige situaties te willen vrijwaren van aansprakelijkheid, dat lijkt me zo simpel nog niet, je kunt (en dat geldt ook in veel gevallen voor de gemeente) niet zomaar iets uitsluiten dat wettelijk is geregeld in veel gevallen, zo zal in veel situaties de gemeente als wegbeheerder als 'het puntje bij het paaltje komt' (of liever als oud dametje onderuit gaat) toch best nog wel aansprakelijk gesteld kunnen worden door de betrokken partijen.

Ook is een bewoner is niet zonder meer aansprakelijk te stellen om allerlei redenen, echter dit is ook niet geheel uit te sluiten, maar dat is eerder aan een rechter dan aan de gemeente om dat te bepalen.

Ik durf dus wel te stellen dat de gemeenten waar dit nog in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV, het is volgens mij niet gebruikelijk meer om van politieverordening te spreken) zelf daarmee fout zitten.

Een soort morele verplichting heb je natuurlijk wel om het netjes te houden, alleen in dat verband zou je dus 'in gebreke' kunnen zijn, over het algemeen genomen is het antwoord op je vraag dus nee.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. In Duitsland kunnen ze je dan ook niet verplichten om dezelfde redenen als ik hierboven aangeef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Dat vind ik een onderdeel van maatschappelijke druk.

Jij projecteert jouw normen en waarden op een ander.
Terwijl elke persoon uniek is en zijn eigen variant van normen en waarden heeft.
Binnen deze normen en waarden worden er ook prioriteiten gesteld. Ook dit verschilt per persoon.
Jij vind het schoonhouden van de stoep een hoge prioriteit. Een ander hoeft die prioriteit niet te hebben. Jij moet jouw normen en waarden niet projecteren op de ander.

Waarom vind jij dit zo belangrijk? Is dat omdat je anders zelf raar aangekeken wordt als je dit niet doet. Of heb je een ervaring gehad (of verhaal gehoord), van iemand die is gevallen op de stoep? Dan is dit ook jouw trauma.

Ik wet dat jij die buren niet hebt aangesproken hierover? Dat GV hier eerder van op de hoogte is als jouw buurman.
Als jouw buren hiervan niet op de hoogte zijn, hoe kunnen zij dan weten dat jij dit belangrijk vindt en dat jij daardoor minachtend naar ze kijkt? Niet iedereen is helderziend, dus veel ergernis moet gecommuniceerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de gemeente blijft in gebreke als die de openbare weg niet begaanbaar houdt.

Het is lovenswaardig dat jij de openbare weg bij jouw huis sneeuwvrij maakt waar de gemeente in gebreke blijft, maar het is niet je plicht. En je buren blijven dus ook niet in gebreke.