Wanneer is het tijd om gewoon nee zeggen?

We hebben het allemaal over het spreken van het worden bereid, maar is er een tijd en een plaats om niet bereid zijn?
Ik heb eens gevraagd om te spreken over de bereidheid en zo is mijn norm niet van plan, ik spreek tot mijn verbazing kwam ik weer eens toespraak over het niet willen.
Wanneer is onwil? En niet echt bereid is het enige antwoord?
Bedankt voor jullie inzichten en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er een NEE is, gewoon meteen zeggen... Mensen accepteren een NEE alleen als die oprecht en meteen is...
Als je lang wacht met NEE zeggen dan pikken de anderen dat niet... En als je te vroeg NEE zegt, dan pikken de anderen dat ook niet...

Precies NEE zeggen op het moment dat het ontstaat, dat is de kunst... En iedereen zal jouw nee accepteren, iedereen...

Nee is dualiteit en samenzweert met JA... Samen regeren ze over deze wereld... Maar een nee blijft een nee en een ja een ja...

En nu zeg ik nee en ga naar een andere vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iets met onwil doen, is iets tegen je zin doen. Inderdaad niet echt bereid zijn het te doen.

Het is tijd om nee te zeggen als:
- je tegen je eigen leefregels in moet gaan.
- iemand teveel van je vraagt, je moet voor jezelf opkomen.
- als iets per saldo meer ongeluk veroorzaakt dan geluk (bij jou en anderen).
- als het niet de weg van het hart is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tijd om nee te zeggen als je hart je ingeeft dat je nee moet zeggen. Voor de een is dat sneller dan voor de ander, maar dat is echt het enige criterium.

Daar blijkt dan ook duidelijk uit dat een egoist al heel snel nee zegt, en iemand die erg begaan is met het lot van anderen zal bijna nooit nee zeggen. Dat komt omdat de een geen tijd of moeite voor een ander wil doen, en de ander wel.

Jouw vraag is natuurlijk gericht op het moment waarop iemand nee zegt, die anders altijd ja zegt. Maar dat ligt heel moeilijk, want het zal dan altijd een afweging zijn van dat moment: wanneer gaat het belang van de ander boven jouw eigen belang? Vaak is het zo dat de mensen die altijd bereid zijn om iets voor een ander te doen, alleen maar nee zeggen op het moment dat het al te druk is met dingen die ze voor weer iemand anders doen.
itsme
14 jaar geleden
Ik zelf kan heel moeilijk nee zeggen,andere kunnen dat daarintegen weer heel erg goed.
Zo heb ik collega`s dat als ze een keer extra moeten werken(of gebvraagt word) dat ze altijd nee zeggen,en ik en nog andere dus altijd ja zeggen.
Wanneer je daar dan mee moet gaan stoppen is dus als ze misbruik van je gaan maken.dan word het eens tijd om achter je bolletje te krabbelen en te denken he ze vragen die andere niet eens meer ze komen meteen al naar mij omdat ik toch weer ja zeg.Ook als een collega waar jij al regelematig een dienst van over hebt genomen,van jou nooit wat over neemt word het ook tijd om hem een keer nee te verkopen.
Echter word een ja ik kan wel,meer gewaardeerd als nee ik kan niet,en uiteindelijk word dat wel weer beloond!!!
Tegen mijn kids heb ik er ook moeite mee,maar daar begin ik nu toch makkelijker in te worden om wel een keer nee te zeggen!!!!!!
in het begin waren ze daar erg verbaast over,maar nu leggen ze zicvh daar ook gelukkig meteen bij neer.Dan heb ik het wel over simpele dingen zoals in de suopermarkt met boodschappen doen mama mogen we wat lekkers na 1 x nee en door drammen zei ik nou vooruit dan maar nu blijf ik voet bij stuk houden en is het gewoon nee.
Als ze me dus nu van mijn werk bellen en ik heb al mijn uren gedraaid dan zeg ik wel eens liever niet maar als het niet anders kan dan is het goed,ze gaan dan eerst andere proberen en soms bellen ze me terug dat ik dan als nog moet werken en soms vinden ze ook iemand anders er voor en bellen ze terug je hoeft niet,maar bedankt voor je aanbod!!!
Wil ik een keer vrij doen ze dus ook nooit moeilijk en is het altijd wil je vrij oke das bij deze dan geregeld,en das prettig en zo helpen we elkaar over en weer.
Dus zoalng dat zo over en weer gaat en er geen misbruik gemaakt word van je kan het maar anders gewoon leren NEE te zeggen.

Toegevoegd na 55 minuten:
Echte onwil is het trouwens wanneer er gevraagt word;wil je werken want anders dan kunnen wij jou volgende week ook geen vrij geven!!!dan word je eigenlijk meer gedwongen om ja te zeggen,dus zeg je maar ja ik kan wel terwijl je liever niet wil of kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen durven geen "nee"te zeggen omdat ze bang zijn niet aardig gevonden te worden. Ze worden vaak al als kind opgevoed bescheiden te zijn en worden verlegen als ze in de belangstelling staan. Ze durven gewoon niet nee te zeggen en staan niet zelfbewust in het leven. daarom vind ik het heel goed dat er op de scholen al vaak een assertiviteits training wordt aangeboden. Ze leren dan "NEE"te zeggen. De mensen die nooit nee zegggen, zouden zeker baat hebben bij zo`n training, want als je nooit "nee"zegt word je vaak misbruikt door anderen. Als anderen geen zin hebben om iets te doen en jij zegt ook nee, zullen ze vaak kwaad zijn dat je weigert en dan zeggen ze al vaak dat je gewoon niet wilt. Als ze je altijd weer voor hun karretje spannen, wordt het zeker een keer tijd om "nee"te zeggen.
amc