Is elk levend wezen belangrijk?

Is het goed om regelmatig te denken aan al het leven dat het minder goed heeft? En helpen waar mogelijk? En ook door geen dingen te kopen die door uitbuiting hier terecht zijn gekomen? (Ja, dat laatste kan wel moeilijk zijn)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
AWM
14 jaar geleden
Wat een open deur. Wie kan daar nou 'nee' op antwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Antwoordman,
Ik heb toch heel sterk de indruk dat de meesten hier nee op zeggen omdat ze het liever niet zien.
Deze vraag houd me al heel lang bezig.
Ik vind het verschrikkelijk dat mensen zo onverschillig kunnen zijn.
Wetende dat mensen (dieren en planten) het slecht kunnen hebben doet mij soms heel erg veel pijn...
AWM
14 jaar geleden
Dan zeggen ze nog steeds 'ja'.
En dat wil helemaal niet zeggen dat ze zich in het dagelijks leven daarnaar gedragen, woorden kosten niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Jelle
Dat probleem had ik dus ook.

Antwoorden (11)

Ja. Elk levend wezen is belangrijk en wij hebben niet het recht te besluiten dat iets anders dat niet is.

Vanuit dat oogpunt is het goed om bewust te zijn van het feit dat je bepaalde zaken eet / gebruikt waarvoor levende wezens gestorven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ieder levend wezen is belangrijk en dus is het goed om bewust na te denken over hetgeen je koopt of niet koopt.
De prijs is vaak een indicatie van het uitbuitgehalte. Denk bijvoorbeeld maar aan het prijsverschil bij max havelaarkoffie met andere merken... Daarnaast zul je echt nog wel eens iets kopen dat niet helemaal volgens de regels van de ethiek gemaakt is, omdat je het simpelweg niet wist. Je intentie is goed en dat is het belangrijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met al het leven bedoel je natuurlijk menselijk, dierlijk en planten leven.

Ja lijkt me wel belangrijk. Maar mensen zijn naief, onwetend, of willen niet weten.
Elke biefstuk die we eten komt van leven af.
Elke groente die we eten komt van leven af.
In de maatschappij kan niet verbouwd worden zonder de inzet van mensenlevens. Dus ook arbeid is hierbij belangrijk.

Wat wij niet weten deert ons niet. Wij willen niet van binnen de slachterij kijken. Dus blijven we onwetend. Ik het geval van de slachterij: willen we niet weten.

En de kerst dan, al die bomen die het leven moeten laten, zodat wij "gezelligheid" kunnen hebben in de woonkamer.

We hebben het voor onszelf nu eenmaal gemakkelijk gemaakt in de loop der tijden. Dit is wat het "leven" moet betalen.

Ik heb eens gelezen: Als je van iets wil genieten moet je het niet proberen te bezitten, want dan verwelkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Zeer belangrijk... Zeker voor het individu zelf...

Nee dat denken maakt niet uit aan al het leven dat het minder goed heeft... Kun je dat overigens wel bepalen en hoe dan?

Helpen, hoezo helpen? Van de wal in de sloot, hoe weet je wat dat leven wil precies? Hoe goed je bedoeling ook zijn...

Ook je laatste deelvraag is niet waar het precies om draait...

Jij als levend wezen hebt MAAR ÉÉN superbelangrijke TAAK, en dat is voor jouw leven de hoogst mogelijk zorg te besteden en wel zodanig dat JIJ je doet wat je kunt voor jezelf een goed gevoel te geven... Dus dat de universele liefde door jou mag spreken, verbaal en in gedrag...

Dat is je hoogste opdracht, LEEF IN LIEFDE naar alles en iedereen... (en voor zij die me altijd verkeerd willen verstaan de liefde waar ik het altijd over heb is niet de waar jij het altijd over hebt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord helpt me het een plaats te geven XiniX.
Is dat je echte naam? Het is een bijzondere naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mijn echte naam op Gv...
Nee. Nee. Ja. Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen de wereld niet bekijken vanuit onze eigen beleving.
Wij wonen in mooie huizen, lekker droog en warm, overal licht, ook waar we het niet direct nodig hebben.
Allerlei mogelijke en onmogelijke electrische gebruiksvoorwerpen, waarvan de helft doelloos in de kast of zolder staat.
De verwarming is een knopje waaraan je draait.

Huizen in verre landen bestaan soms alleen uit bouwsels waar je droog kan zitten en kan slapen.
Op een houtvuurtje wordt gekookt.
Kinderen van deze gezinnen, zijn hele dag bezig om kleren te maken voor bijvoorbeeld Zeeman, of gebruiksvoorwerpen voor Xenos, tuinwinkels enz.
Er worden merkartikelen nagemaakt en voor heel weinig in ons land verkocht, heel vaak uitsluitend gemaakt door kinderarbeid, kinderen die op school horen te zitten.

Doordat we het kopen voor weinig geld houden we dit alles in stand en we doen er ongemerkt allemaal aan mee.
Is dit dan uitbuiting of ontwikkelings werk?
Als we massaal mogen besluiten het niet te kopen, helpen we dan de kinderarbeid uit te bannen?
Of houden we die arme gezinnen in leven omdat ze ,doordat wij kopen , ook zij nog wat verdienen?

Natuurlijk is ieder levend wezen belangrijk, daar hoef je geen christen voor te zijn omdat te erkennen.
Maar hoe los je het nog ooit op?
Hoe laat je iedereen in zijn waarde?
Wij kunnen vanuit onze welvaart, niet meer kijken naar deze landen, alleen maar hun handel kopen in de hoop dat ze er ook wat minder slecht door hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! +1
Nee, feitelijk is al het leven op deze nietige planeet totaal onbelangrijk. Een flinke meteoor en exit leven.
Reeds 99% van alle diersoorten op deze aardbol was uitgestorven voordat de mens op de aarde rondliep. Die dieren werden door niemand geholpen om voort te leven of aangenamer te leven. Zo bestaan wij mede om het feit dat de dinosauriërs zijn uitgestorven. Gelukkig maar dus dat ze uitgestorven zijn.

Wie zich inzet voor het welzijn voor dieren is op het eerste gezicht goed bezig (die dieren worden er gelukkiger van) maar als je verder kijkt dan blijken de motieven voort te komen uit egoisme: het voelt goed als je macht over het leven van andere wezens kan uitoefenen. Nuttig is het meestal niet. Wie bijvoorbeeld vijf zwerfkatten opneemt, bedreigt daarmee weer het bestaan van 30 muizen in de directe omgeving. Dus als je het ene levende wezen helpt voort te bestaan, kan je de ander juist in zijn bestaan bedreigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je dat politici niet weten dat er doden vallen als ze troepen uitzenden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daarvoor zijn er teveel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder leven is belangrijk. Dat heeft neits te maken met rangen of standen.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, ik vindt ieder levend wezen belangrijk. Maar de hele dag er bij stil staan doe ik niet, Sterker nog, ik sla best een vlieg of wesp dood die me irriteert. Maar ik probeer ook zeker mijn mede mens ( en dier) die het moeilijk heeft te helpen, Steun goede doelen als Unicef, wereld kinder dorpen, WNF, Anti stieren vechten enz. Maar als iemand me vraagt om mijn auto weg te doen omdat er wel eens een vogeltje onder zou kunnen komen, dan kunnen ze me het dak op. Het is dus maar net hoe het je uit komt. Niemand wil er denk ik zelf slechter van worden door iets of iemand te helpen.