Is een zogenaamde klokkenluider te vergelijken met een verklikker , ook wel klikspaan genoemd?

Klokkenluiders zijn volwassenen en een klikspaan is een kind dat verklikt? De eersten stellen iets (maatschappelijks) aan de kaak maar de klikspaan dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Klopt helemaal... een klokkenluider is een klikspaan... Maar dat wordt steeds meer aangemoedigd... Meld misdaad anoniem: Wat is dat? Een klikspanentelefoonnummer toch? Over een tijdje kun je niemand meer vertrouwen, want iedereen let op iedereen... Waarom moeten de providers hun log bijhouden bij elke email die men verstuurt? Waar komen al die cameras vandaan die langs elke provinciale weg als paddenstoelen uit de grond schieten? Om te spioneren, om jou in de gaten te houden... Waarom krijgt zometeen elke agent een camera op zijn helm? Ga zo maar door... Wij worden een klikmaatschappij... en daar hoort het bestaan en de bescherming van een klokkenluider heel goed in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is volgens mij precies hetzelfde.
Een klikspaan klikt denk ik ook om dat het iets opgemerkt heeft dat hij/zij niet rechtvaardig vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klokkenluiders komen op voor het belang van meerderen en hebben vaak gewetensnood. Klikspanen hebben met name hun eigen belang voor ogen. Van allebei werd verwacht dat ze bepaalde zaken niet zouden doorvertellen, maar ze doen het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk! Vroeger was het verkeerd om te klikken: 'Klikspaan, boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan'. Nu leven we steeds meer in een klikculltuur. Je kunt bijvoorbeeld anoniem je buurman aangeven die zwart werkt. En als je klikt over de fraude binnen je bedrijfstak word je 'klokkenluider' genoemd en rijkelijk beloond. Die pet past ons misschien allemaal, maar damt veel vrijheid en ook privacy in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klokkenluiders zijn moedige mensen die de waarheid aan het licht willen brengen; Klikspanen zijn opportunistische ongemanierde ettertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen een klikspaan en een klokkenluider ligt in de situatie en intentie. Iemand wordt een klikspaan genoemd, als hij zij iets vertelt in een beperkte (prive of werk) omgeving, waarbij het over het algemeen gaat om persoonlijke informatie met vaak persoonlijke interesses. Dit gaat vaak om kleine issues, waar geen 'juridische' effecten aan zitten. Bijvoorbeeld: Iemand weet dat iemand een oogje op iemand heeft maar wil dit niet bekend maken. Hij/zij laat dit een ander weten en deze bazuint het rond, zodat de ander in discrediet wordt gebracht of gewoon omdat het gebeurt. Of iemand neemt iets van het werk mee naar huis en dit zou tegen de regels zijn, dat komt een ander te weten en die vertelt dit aan anderen (dus niet een specifieke instantie die hier juridische stappen op zou ondernemen). In deze gevallen gaat het om een klikspaan.

Indien er een situatie ontstaat, waarbij normen en waarden worden overschreden of noemenswaardige belangen voor (soms maatschappelijk) meer dan 1 persoon binnen een groep worden beinvloed, spreken we over een klokkenluider. Dit is iemand die het voortouw neemt (nek uitsteekt, het aan de grote klokhangt) om de situatie bespreekbaar te maken of juridische gevolgen te laten hebben. Hierbij kun je denken aan werkomstandigheden die in geweer komen of een bedrijf of instantie die tegen wettelijke regels ingaat en dit buiten controles houdt (waardoor het dus niet wordt opgemerkt).

Er is dus voornamelijk een verschil van intentie en daarnaast van 'formaat'.

Een klokkenluider is dus niet te vergelijken met een verklikker (voor politie) of een klikspaan (persoonlijke omgeving).