Wat kun je doen om te voorkomen dat de mensen die je uitgenodigd hebt de hele avond met zijn mobiel (iPhone) bezig zijn tijdens jouw feestje?

op heel veel verjaardagjes zie je de mensen meer met zijn mobiel spelen dan een leuke gesprek voeren. Waarom eigenllijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Annswers
12 jaar geleden
Leuke vraag ben benieuwd

Het beste antwoord

Persoonlijk zou ik het gewoon...zeggen: 'Fijn als je komt, maar ik heb geen zin om je de hele avond te zien bellen, mailen, sms'en of internetten'.
Als je dat lastig vind, kun je een ludiekere manier gebruiken, door bv op de voordeur een papier te hangen met daarop: 'mobieltjes alleen toegestaan voor het bellen van een taxi bij teveel borrels op!'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje, zeker voor de laatste zin!
Kimath
12 jaar geleden
Ha, die is leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je, hele goeie

Andere antwoorden (8)

Je proberen een ludieke maar duidelijke opmerking over het mobiel gebruik te maken.

Toegevoegd na 36 seconden:
Je KUNT proberen etc....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loop weg en ga ze vervolgens bellen op de telefoon: Ja, ik wilde je graag even spreken.

Als je het van te voren duidelijk aangeeft dat je het niet gezellig vind, zullen ze vast wel de telefoon weleggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel mensen hebben nu eenmaal een smartphone, en die hebben zoveel functies, dat sommige mensen het moeilijk vinden om het weg te leggen.
Zodra je zelf een gesprek met deze persoon begint, zal hij/zij de telefoon wel wegleggen.
De telefoon word meestal gepakt als het gesprek stilvalt of als de verveling toeslaat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste zin....PRACHTIG!!! +
Kimath
12 jaar geleden
Heb ik wel eens gedaan, die persoon zat met een rooie kop en heeft de rest van de avond zn telefoon niet meer aangeraakt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De telefoon word meestal gepakt als het gesprek stilvalt of als de verveling toeslaat."
+, was ook mijn gedachte.
Kimath
12 jaar geleden
Mensen kunnen blijkbaar niet eventjes niks doen, er word gelijk een uitweg gezocht om maar met iets bezig te zijn.
Ik heb in de trein eens iemand zien paniekeren omdat de batterij van zn telefoon leeg was, en toen had hij niks te doen voor de laatste 5 minuten van zn reis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelofelijk, de onbeschfotheid gewoon. Mooie 'oplossing'. +
Vrienden zoeken met fatsoen en manieren.

Telefoneren of zelfs maar opnemen terwijl je feitelijk een gesprek voert met iemand anders, is het (nieuwe) toppunt van onbeschoftheid. Het onderbrekende telefoontje is zelden of nooit meer dan een bagatel. En wanneer het geen toevallige maar zelfs een geplánde ontmoeting betreft, hoort je telefoon eigenlijk uit te staan of uitsluitend te worden opgenomen in mogelijke noodgevallen, en zo spoedig mogelijk te worden afgekapt. Wie dat niet op kan brengen, is ook jouw aandacht niet waard.

En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk ; ik ben ook wel eens ergens geweest waar de gástvrouw het belangrijker vond aandacht te schenen aan de mensen die NIET op haar verjaardag wensten te komen, dan die er wel waren. (Dat was dan ook voorlopig het laatste bezoek).

In je eigen huis kun je eventueel aangeven dat het een 'no phone zone' is (dat heb ik ook gedaan), maar dan moet je ook wel het goede voorbeeld geven en ZELF niet bellen.

Wanneer je wel en niet kunt bellen of opnemen is nog niet opgenomen in de etiquette, en veel mensen hebben er heel erg veel moeite mee uit zichzelf enig fatsoen op te brengen dienaangaande. Laten weten dat je er niet van gediend bent en VOORAL zelf ook niet doen, is zo ongeveer het enige middel om te proberen te voorkomen dat het erger of te zorgen dat het in de toekomst beter wordt. Leer vooral ook je kinderen dat stukje telefoon-etiquette :

Behalve voor belangrijke zaken gaan echte mensen ALTIJD voor telefoonmensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer, dat je maar één plusje mag geven : ik ben het hier he-le-maal mee eens....ik vind het uitermate storend, als er na een blabla-telefoontje aan me gevraagd wordt : waar hádden we het ook al weer over?
Reden, waarom bijna niemand mijn mobiele nummer krijgt - ze bellen maar naar m'n vaste nummer, en kunnen inspreken. Ik heb er absoluut geen behoefte aan doorlopend bereikbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier idem dito. Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik zelfs uit principe geen mobiel meer, en dat bevalt uitstekend. Ik vind het trouwens niet alleen storend, ik vind het buitengewoon asociaal als je een - soms best belangrijk of interessant - gesprek met iemand aan het voeren bent, en die onderbreekt twee, drie keer voor een lulverhaal of gesprek dat nergens over gaat op haar (of zijn) mobiel ; alsof dat ding niet gewoon een keer voor niks mag rinkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En uiteraard een minnaar die het niet kan laten zijn telefoon op te nemen in gezelschap - je weet maar nooit hoe belangrijk het is, of in elk geval hoe 'belangrijk' het stáát tenslotte.....
Dat het voornamelijk een beetje patetisch is, wil maar bij weinig mensen doordringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh? Denk ik dat ik alleen ouderwets en chagrijnig ben en me kapot erger aan al dat zinloze en oeverloze gebel, ge-sms en getwitter op het onbeschofte af. Gelukkig ben ik toch niet de enige. Een plus voor je antwoord! (ben je ook mobiel te bereiken? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben niet mobiel te bereiken. Alleen op een vast nummer, die enkele keer dat ik thuis ben. Ik hoef niet zonodig 24/7 bereikbaar te zijn, voor wie dan ook.
Ik zal iedereen die er is een groeps sms sturen met de opmerking : Ik wil graag een gesprek met jullie voeren en niet de hele avond smsjes gaan versturen om jullie aandacht te vragen......Of zoiets in die geest.
Ik ben niet bekend met al deze snufjes en hoe het werkt, maar als je via die apparaatjes elkaar makkelijk kunt bereiken/smsen of wat dan ook is dat de makkelijkste manier om zijn/haar aandacht even te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de mensen uitnodigt dan zeg je er meteen bij dat het verplicht is je mobiel uit te zetten.Of je stuurt iedereen een App of sms bericht met de mededeling,Mobieltjes uit!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht dit mij overkomen dan schenk ik gewoon geen drankjes meer in en serveer geen hapjes meer en vertel ze dat het feest is afgelopen want een stil avondje kan jij ook lekker in je eentje hebben en spelen kunnen ze ook thuis. Je hebt de mensen uitgenodigd om er een gezellig onderonsje mee te hebben, als ze lekker met hun telefoon willen spelen doen ze dat maar ergens anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kap je het wel meteen af en geef je ze niet de kans alsnog hun mobiel uit te zetten.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze snappen toch zeker zelf wel dat die mobieltjes ongezellig is.....hiermee kappen hun het feest ook meteen af. Wie de bal kaatst....
Iemand die geen zin heeft om te komen, moet dat ook niet doen! Je kunt ook na een uurtje verdwijnen (als je durft!) Maar we leven in een wereld van namaakvrienden met een namaaklach die niets te melden hebben en die jou kennelijk niet de moeite waard vinden. Doe bij hun eens hetzelfde zou ik zeggen. Dus: te laat , zonder eventueel kado binnenkomen en zonder je voor te stellen gaan zitten en vervolgens direct je Iphone pakken en daarnaast de halve avond in de gang gaan bellen.

In de tuin bellen is overigens ook een asociaal verschijnsel. Ik word dag in dag uit geconfronteerd met (extra) harde gesprekken met zgn vrienden. Bij mooi weer is mijn tuin net een belhuis. Alleen een harde radio biedt nog een escape.

Stompzinnige foto's kijken van een ander is ook weer helemaal hot! Onbeperkt krijg je Iphone's in je handen gedrukt met totaal oninteressante foto's van vakanties, babies en huisdieren. Pfffffff. Eerdaags laat ik er een uit mn handen vallen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben ik met iemand in gesprek en wordt die gebeld en er wordt niet direct een eind aangedraaid, dan sta ik gelijk op. Helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spelen met de telefoon is eigenlijk het nieuwe roken. Het is heel actief niks-doen. Zo lijkt het niet van: ik sta hier op dit feestje helemaal alleen; maar meer van: ik ben dan nu wel even alleen, maar dat komt omdat ik aan het bellen/mobiel ben. Het is jezelf een soort status geven of een houding.
Wat je kan doen is:
- zorgen dat je mensen uitnodigt die elkaar kennen. Waardoor ze met elkaar kunnen praten/kletsen.
- Stel mensen die niet zoveel mensen kennen op jou feestje voor aan de anderen. Veelal staan er al wat te praten. Dan zeg je zoiets als: dit is Piet, hij voetbalt ook, nl bij fc-goedevraag. Piet, dit is Truus en Klaas, zij voetballen ook, nl bij fc-andereclub. En dan krijg je al snel een gesprek.