Wat houdt sociaal-economisch in?

Sociaal economische status, sociaal economische raad, sociaal economisch systeem, sociaal economisch beleid...

Ik kom de hele tijd het begrip sociaal economish tegen, maar wat wordt ermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
54.8K

Antwoorden (2)

wat betrekking heeft op zowel het sociale als het economische aspect van iets
Voorbeelden: `Ik studeer sociaal-economische wetenschappen aan de universiteit van Antwerpen.`,
`de Sociaal-Economische Raad'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Sociaaleconomische status" houdt in de mix van sociale en economische factoren, die o.a. in beeld brengt hoe het is gesteld met welvaart/welzijn en de gezondheid van mensen.

De economische kant bestaat uit de materiële omstandigheden waarin mensen verkeren, terwijl het sociale aspect vooral te maken heeft met het sociale netwerk en de positie die men in dat netwerk inneemt. Bij zowel de sociale als de economische kant spelen bovendien opleiding en vaardigheden een rol.

Ook in andere betekenissen van het woord "sociaaleconomisch" gaat het om een mengeling van sociale/maatschappelijke aspecten enerzijds en "productie/geld verdienen" anderzijds. Zo zijn in de Sociaal Economische Raad (SER) zowel werkgevers- als werknemersorganisaties vertegenwoordigd. De eersten zullen vooral het economische aspect in het vizier hebben, terwijl de vakbonden zich uiteraard meer richten op de sociale vooruitgang van mensen. Die twee kanten komen ook naar voren in de missie die de SER heeft opgesteld. Daarin staat o.a.:

Richtinggevend voor de advisering van de SER is het brede welvaartsbegrip. Dit houdt in:

- Welvaart is breder dan alleen materiële vooruitgang (welstand en productiegroei).
- Bij welvaart gaat het ook om aspecten van sociale vooruitgang (welzijn en sociale cohesie) en een goede kwaliteit van de leefomgeving (ruimtelijke en milieukwaliteit).
Pieter2011