Hoe kun je daders laten weten dat je er echt werk van maak?

De reden:

Gisteren (29-11) speelden wij voor zwarte piet in Rotterdam. Van adres 1 (staat de auto) een straat verder gelopen, bij adres 2 krijgen wij van de gastvrouw de cadeaus, Piet stopt deze in zijn zak. Twee jongens van Marokaanse afkomst (16/17 jaar oud) scheuren moedwillig dit cadeau open bij langslopen. Piet gooit een handvol pepernoten. Jongeren roepen het bekende wacht maar. En ja hoor na het bezoek lopen wij de andere kant de straat uit, groep van 15 Marokaanse jongeren achter ons aan hollen. Wij kiezen het zekere voor het onzekere en hollen naar de auto, vechten in dure kostuums (€1600) leek ons niet plan A.Bij de auto aangekomen wordt de sfeer erg bedreigend. Auto was al open en Piet 1 druk de claxon in gedurende 5 minuten, aandacht trekken. Vervolgens beginnen de jongens toch uit te halen en plegen geweld tegen een andere piet. Hij krijgt knietjes in zijn rug en wat vuisten in het gezicht. Voor ons de maat vol, gooien spullen op de grond. Maar ja, ze rennen natuurlijk weg. Daarnaast gaat Piet in bijzijn van kinderen niet vechten.
Direct 112 gebeld, melding gemaakt. Politie na een uur langsgeweest, opgenomen wij moesten aangifte doen. Vier zwarte pieten op het politie bureau, zie je het voor je?
Wat kan ik doen om deze jongeren (die wij nu nog wel herkennen) duidelijk te maken dat er werkelijk waar aangifte is gedaan en dat wij geweld jegens een kinderfeest niet tolereren. Nu dacht ik eraan om op bepaalde plekken deze tekst te hangen: zie mijn eigen reactie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ATTENTIE!
Graag willen wij mede delen dat afgelopen zondag 29-11 een groep van ongeveer 15 jongeren, die zich normaliter op het voetbal-veld “schuttersveld” bezighouden, getracht hebben het kinderfeest SINTERKLAAS te verzieken. Deze jongeren hebben 4 zwarte pieten aan gevallen in de Schuttersstraat. Aan deze jongeren willen we graag laten weten dat de politie op de hoogte is, en er aangifte van bedreiging, vernieling en geweldpleging is gedaan. Zij zijn goed herkent en zwarte piet weet hun nu nog wel te herkennen. De politie heeft een goede beeldvorming van wie zij zijn. Mocht u aanvullende informatie hebben of getuige zijn geweest, meld dit dan aan de politie. Want Sinterklaas is een kinderfeest, en vechtende zwarte pieten willen we niet! Zou dit effect hebben, en wat kunnen wij nog meer doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas maar op dat ze op het politiebureau niet zeggen dat je geen allochtone medemens mag discrimineren... En als ze er werk van maken dan weten ze ook alles van je. Want anoniem aangifte doen kan niet in deze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kun je de daders niet laten merken, dat je echt aangifte hebt gedaan en het valt helaas te betwijfelen, of de daders het door de politie/justitie zullen merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij melding via 112, vertelde ik een groep "rot" Marokkanen. Die agent nam de melding niet aan omdat het wat rustiger kon. OP HET MOMENT WERDEN WE BELAAGD! Die agent die later kwam sprak er ook schande van, hij gaf aan zeg voortaan chinezen. Dan zijn ze niet zo snel "intolerant"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de vraag en de antwoorden blijkt dat NL zijn richting behoorlijk kwijt is en verder vreselijk onzeker is. Zo'n agent bijvoorbeeld kan niet de prioriteit onderscheiden van iemand die aangevallen is door een stel marokanen en de de bewoordingen bij het doen van aangifte. De agent is alleen al dom omdat hij het tijdselement moet volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanmiddag wordt ik gebeld door het AD...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Lotus: wat een belachelijke actie van die gasten..Hoe dúrven ze!! Ik vind je mededeling erg goed overkomen en hoop dat er snel wat aan gedaan wordt! en trouwens.. wat een ontzettend leuke pietjes zijn jullie , zo te zien op de foto :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt ind. een artikel geplaatst in het AD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou staat erin, pagina 12. Wel een beetje vertekend, maar de intentie van de schrijver was goed.

Het beste antwoord

Hallo lotus,
Sorry dat ik zo laat reageer, 'k zag je brichtje net pas.
Ten eerste vindt ik dit zeer vervelend voor je.
Het waren stuk of 15 stelletje idiooten die niks te doen hadden.!
Wat mij betreft hoe je een echte werk van maakt. Is als volgd, een klein verhaaltje in krant zetten. Ik weet niet of jullie een soort weekkrant in de buurt hebben of zo.
Je moet zo'n verhaal schrijven kort en kracht. en deze foto er bij zodat een van die daders jullie herkend in de krant... Als die een beetje geweten zou hebben. moet die zich schamen.! ( ik weet niet hoe oud ze waren)

Je kan eventueel ook op deze site je verhaaltje kwijt.

http://forums.marokko.nl/

En dan hoop ik dat ze voor jou een actie zullen ondermen...

Het is gewoon zinloos geweled...

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke vette +

Andere antwoorden (10)

Allereerst wil ik even mijn ongeloof uitspreken, wat schandalig wat jullie over komen is!
Maar wat je vraag betreft, jullie hebben aangifte gedaan en de politie zal deze jongens snel genoeg op de hoogte brengen door ze op te roepen voor verhoor. Zo weten ze wel dat er aangifte is gedaan.
Kan me heel goed voorstellen dat je zelf ook actie wil ondernemen. Maar laat het aan de politie over, bel evt vandaag de agent bij wie je aangift hebt gedaan en vraag wát hun actie nu zal zijn en vraag of je op de hoogte gehouden mag worden.
je kan wel de publiciteit zoeken door bv je verhaal bij de krant te doen.
Hoop echt dat deze jongens een gepaste straf krijgen want het slaat werkelijk nergens op wat ze gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 nelly3.
eerste reactie wie geeft voor zo een antwoord een min en onderbouw het dan Deze Noord Afrikaanse jongens hebben weinig normbesef. Wel zitten zij hun straf uit maar het raakt ze gewoon niet. Je ziet ze juist groeien omdat ze "de held"hebben uitgehangen. Triest maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke ei... geeft hier een min voor. Vette plus +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat in het AD pagina 12!
Jammer dat het weer eens zo moet gaan in Nederland,en dat de politie weer eens zo lang op zich liet wachten.
Ga zelf maar helemaal geen actie ondernemen tegen die jongeren,en die tekst zou ik ook niet ophangen,want die trekken ze zo eraf,en kweek je nog meer haat gevoelens bij hen.
Hoop maar dat de politie er wat aan doet,maar daar heb ik ook nog mijn bedenkingen over,maar blijf gewoon de politie achter de broek aan zitten,daar zijn ze voor.
en wat mij betreft,had ze maar rustig een koekje van eigen deeg gegeven,zwarte piet of niet,je laat jezelf niet bedreigen,door die snotneuzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb inderdaad soms ook mijn bedenkingen bij de politie.... hebben zelf eens aangifte gedaan van poging tot doodslag (wurging) en geweldpleging... het was dat wij elke maand aan de foon hingen met de vraag hoe het stond (de dader was bekend overigens) om up to date te blijven. en er heeft nooit een veroordeling plaatsgevonden.
Dat zijn weer van die nare dingen.... Goed antw +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar gaan wij naar toe met ons oeroud Hollandse traditie +
Met verbazing lees ik jouw verhaal en ben er toch stil van. Want hebben jullie een angstige momenten met elkaar moeten beleven. Ik hoop dat je er weer snel overheen zal komen.

Inderdaad aangifte doen is het enige wat je nu kan doen. Als je deze teksten ergens gaat ophangen kan je expres reacties uitlokken en het dan nog veel erger maken. En mocht er dan iets gebeuren krijgen jullie nog een terechtwijzing van de politie.

Wat je wel kan doen is gewoon de plaatselijke krant bellen en dit voorval melden zodat zij dit kunnen drukken. Dan lezen meerdere mensen dit en misschien ook de mensen in de bewuste straat die later kunnen getuigen wat ze hebben gezien toen ze stonden te gluren achter de ramen. Mocht de politie n.a.v. jullie aangifte mensen bezoeken dan is dit herkenbaar. En als je deze jongeren nog kan herkennen hebben ze fotoboeken op het bureau om deze door te mogen bladeren en als deze erin staan kan je ze aanwijzen, zodat ze hier mee verder kunnen.

Ik hoop dat ze deze gasten goed zullen aanpakken.

En voor jullie sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder getuigen zal het een lastige zaak blijven zulk tuig effectief aan te pakken. Een 17 klapper (Glock) om 9mm pepernootgaatjes te maken, past niet echt bij Sinterklaas en staat een beetje raar ipv de roe. Eigen rechter spelen mag niet, maar dan moet het normale justitiële systeem wel werken.

Toen wij vroeger (15-20 jaar geleden) last hadden van Sinterklaasfeestverstoorders (jaja, dat gebeurde toen ook al), hadden of een hele stevige roe, een stuk hout of rietje in de zak liggen en echt wel dat zwarte Piet de roe uitdeelde indien nodig (gelukkig zelden, maar elk jaar was het wel 1 of 2 keer 'raak'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is het mogelijk, wat een verhaal, verschrikkelijk.
Wat zullen jullie boos en bang zijn geweest, en nu zeer gefrustreerd.
De verklaring die je schrijft snap ik helemaal, maar ik zou het niet doen.
Beter is het de krant te bellen. Je zult zien dat dit verhaal absoluut aandacht krijgt, en misschien zullen mensen uit hun omgeving hen er dan op aanspreken.
Godzijdank waren jullie niet herkenbaar want helaas willen zulk soort groepen nog wel eens op een vervelende manier door blijven gaan als ze weten wie je bent.
En verder de politie blijven bellen, aandacht blijven vragen voor dit verhaal. Blijf ze maar scherp houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je door een groep wordt opgewacht, was te verwachten. Sorry dat ik het moet zeggen, maar je bent naief als je na zo'n incidentje gewoon naar buiten gaat zonder eerst voor versterking te hebben gezorgd. Ik vind het triest dat het zo is, maar dit is wel de situatie waarmee we te maken hebben.

De politie zal je waarschijnlijk niet helpen. Piet heeft pepernoten gegooid? Dat is uitlokking! Alle bedreigingen en geweldplegingen die daarna door die jochies zijn gepleegd, zijn daardoor minder ernstig: jullie hebben het zelf uitgelokt.

Ik ben zelf ook eens door de politie terechtgewezen toen ik iemand door een handgebaar (opgestoken vuist) terechtwees voor gedrag dat anderen in direct levensgevaar bracht. Die man kwam achter mij aan, bedreigde mij, en probeerde mij in elkaar te slaan - gelukkig kon in harder rennen dan hij. De politie meldde mij dat ik degene was die fout zat: hij had misschien vriendelijker kunnen reageren, maar ik was degene die zijn gedrag had uitgelokt.

Zo zal het in jullie geval ook zijn. Dat die jongens moedwillig een kado openscheuren is jullie stelling. Zelfs als er getuigen zouden zijn geweest is er, vanuit het gezichtspunt van de politie, sprake van een verschil van mening tussen twee partijen of een ongelukje per ongeluk of doelbewust is gebeurd. Niets aan de hand dus.

Het gericht gooien met pepernoten is een uitlokking. Jullie zitten hier goed fout.

Alles wat daarna is gebeurd, is een gevolg van jullie actie. Net als "mijn" agressieve achtervolger hadden de Marokkanen wat vriendelijker kunnen reageren, maar ze hebben uiteindelijk alleen maar gereageerd op jullie gedrag. Jullie zijn dus medeschuldig aan hun agressiviteit.

Tot zover het standpunt van de politie.

Ik vind het triest dat dit zo is.

Je moet er rekening mee houden welke gevolgen eventuele acties zullen hebben. Voor jullie, én voor de mensen bij wie jullie op bezoek gingen.

De praktijk is, dat je rekening moet houden met wraakacties. Kunnen deze jochies jullie vinden? Kunnen ze het gezin vinden waar jullie waren? Zo ja: lok niet nog meer uit. Je zult er spijt van krijgen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die Marokkanen hebben eerst moedwillig cadeaus gescheurd van het betreffende gezin waar wij langsgingen. Tijdens het bezoek de politie bellen dat mogelijk een aantal gasten op ons wachten heeft geen zin. Er is geen strafbaar feit. De politie doet dan niets. Dus twee maal een correctie. Tuurlijk is het naïef, wat moet je dan tot 6 december binnen blijven? Een ongelukje of toeval van het openen van cadeaus is juridisch afgedekt door justitie door in het proces verbaal te plaatsen: "Er is geen enkele aanleiding geweest tot het toestaan van een strafbaar feit door deze jongeren". Dus dat hebben we ingedekt bij aangifte. Deze jongeren weten niet wie wij zijn, want we lopen "normaal" dagelijks langs ze op het veld. En geloof me, dan kijken ze me niet aan. Als ik met mijn getrainde hond langsloop ook niet. Jammer genoeg was die gisteren niet aanwezig. Dus al zouden ze me nu herkennen, dan gebeurd er niets omdat ze weten dat in de normale omstandigheden wij wel een flinke rechtse geven en iets terug KUNNEN doen. Dus voor wraak zijn wij niet bang, en is ook geen reden toe.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, ik had het anders gelezen. Ik dacht dat jullie langsliepen, en dat die jongens terwijl jullie langs hen liepen jullie kado's openscheurden. En ik was ervan uitgegaan dat dit soort gedrag voor jullie een verrassing was. Dat is dus niet zo, omdat je zelf in die wijk woont. Blijft het feit dat je, met je mogelijke toekomstige akties, er rekening mee moet houden dat dat gezin niet wordt getroffen door wraakakties. Ik ben zelf eens getroffen door wraakakties, dus ik weet dat die heel goed mogelijk zijn. In mijn geval waren we op vakantie. Tijdens onze vakantie hielden de buren een feest. Iemand klaagde bij de politie over geluidsoverlast van dat feest. Bij terugkomst was de gang besmeurd (via de brievenbus) omdat wij de politie zouden hebbben gewaarschuwd. Terwijl we al een week in Zwitserland waren... Ook daarna zijn we meermaals bedreigd omdat we de politie zouden hebben gebeld. Dus pas op wat je dat gezin aandoet met je aangifte en met eventuele buurtmailings.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als dit het enige incident zou zijn geweest, zou ik het daar ook op houden. Na te zijn geterroriseerd door buren (diezelfde van dat feest dat ik hierboven noemde) en gedwongen te hebben moeten verhuizen, omdat de politie niets deed ondanks herhaalde bedreigingen, lichamelijk geweld waarbij ook de kinderen werden "aangepakt", geluidsoverlast, vernieling; na te hebben moeten toekijken hoe een oudere man door zijn overburen werd gepest, waarbij zijn uitrit werd geblokkeerd (hij was zonder auto niet mobiel), zijn tuin vernield, de kinderen van de overburen over zijn auto liepen en daarbij veel schade veroorzaakten, en waarbij de politie helemaal niets deed, behalve deze oudere man sommeren het camerasysteem te verwijderen dat hij aan de buitenmuur van zijn huis had laten monteren; na zelf te zijn terechtgewezen voor het uitlokken van geweld zoals in mijn antwoord beschreven; na vergeefs te hebben geklaagd bij de wijkagent over een overbuurvrouw die drie tot vier keer per week haar jankende, huilende en luid blaffende collie-achtige hond op haar balkon zette, die daar van 01:30 tot 03:00 een pokkenherrie maakte, waarop de wijkagent mij vertelde dat "enig geluid van huisdieren" tot de normale geluiden van een woongebied wordt gerekend, totdat na een maand of drie de bovenbuurman van deze vrouw zijn benedenbuurvrouw de huid volschold, haar ten overstaan van de hele buurt dreigde haar, haar huis en haar hond tot moes te slaan, en die benadering wél bleek te werken; na te hebben gezien hoe een neefje eruitzag na van een klimrek te zijn geslagen door het soort jongens waarover de vraag hier gaat, omdat dat neefje gewoon op het klimrek aan het spelen was en niet snel genoeg wegging toen deze jongens hem sommeerden op te rotten, waarna de politie zijn ouders adviseerde om maar weg te blijven uit die omgeving omdat de vader één van die jongens had uitgescholden, en de politie zijn veiligheid niet kon garanderen als hij in die omgeving terug zou komen, waarmee dat gezin in feite een straatverbod kreeg voor het gebied dat door die jongens als het hunne was geclaimd; is mijn vertrouwen in de politie toch echt helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo, ik heb ook een paar van die ervaringen. Je wordt er inderdaad cynisch van. Tip: als je het niet eens bent met de akties (of het nalaten daarvan) van de politie, kun je de volgende dingen doen: 1. Klacht indienen bij de korpsleiding.
2. Klacht indienen bij de burgemeester. De burgemeester is het hoofd van de politie, hij stuurt de korpschef aan.
3. Breng het punt aan de orde bij de plaatselijke politiek. De plaatselijke politiek is de baas van de burgemeester. Op die manier beïnvloed je de prioriteitsstelling van de politie.
Dat kun je die daders laten weten door er werk van te maken. Het is ze direct duidelijk zodra ze worden opgepakt voor verhoor. Meer is echt niet nodig om de daders te laten weten dat je het serieus neemt.

Wat betreft je idee van briefjes ophangen in de buurt: niet doen. Daar komt alleen maar ellende van. Ik begrijp dat je pisnijdig bent (en terecht!) en ik ken het gevoel van zélf iets willen doen. Je zou waarschijnlijk nog wel het liefst langs het bewuste park rijden, de daders met kop en kont in je achterbak gooien en ze hoogspersoonlijk afleveren op het bureau, nadat je ze 'per ongeluk' een paar keer hebt laten struikelen.

Wat je misschien wel zou kunnen doen (zijn er juridisch onderlegde GV'ers die weten of je hiermee in de problemen zou komen?) is in de buurt een kort briefje verspreiden, in de brievenbus bij mensen. Bijvoorbeeld met de volgende tekst:

'Geachte buurtbewoner,

Op zijn wij, gekleed als zwarte pieten op weg naar een kinderfeest, in uw buurt belaagd door een groep jongeren.

Heeft u iets gezien? Wij zouden het op prijs stellen als u zich dan zou melden bij de politie, door langs te gaan bij bureau of te bellen met 0900-8844.

Of, als u liever anoniem blijft: bel dan met Meld Misdaad Anoniem, via 0800-7000.

Alle informatie die u heeft, kan ons helpen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking.'

Je ziet dat er in deze brief heel weinig details staan. Dat is bewust; zo zal het verhaal nooit zijn dat mensen alleen maar aan de politie vertellen wat ze in jullie oproep hebben gelezen.

Natuurlijk wél opletten dat je je oproep in een *dichte* envelop in brievenbussen stopt. Kinderen hoeven namelijk niet met dit verhaal geconfronteerd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantastisch Suzy, eigelijk logisch. Maar inderdaad door de boosheid niet in staat helder te denken!
Ha, die Lotus;

Erg triest wat jullie hebben meegemaakt. Wel verstandig dat er ook aangifte is gedaan, maar verwacht er geen wonderen van. Verdere acties lijken me eigenlijk zinloos; dat soort knapen heeft vaak lak aan de pliesies en schrikt echt niet van een aangifte. Voorkom maar liever dat het escaleert, is niet heldhaftig maar wel beter voor jullie gezondheid en gemoedsrust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangifte doen is zonder van de tijd .
dit soort dingen gebeuren in de grote steden dagellijks en als er 1 door iemand onderhanden word genomen heb je een probleem want je mag in nederland niet voor eigen rechter spelen .
aangezien het altijd prsonen betreft van noord-afrikaanse afkomst die vinden dat ze zich hier zo mogen gedragen moet je nog uitkijken ook anders vinden ze weer dat ze gediscrimineerd worden ,terwijl wij eigenlijk door hun worden gekleineerd en gediscrimineerd worden.
de politie pakt ze niet aan en de politiek onkent de hele boel [behalve wilders] .
ga maar aangifte doen en bel na 2 dagen om te vragen hoe het er voor staat met hun onderzoek .
het antwoord zal je alles behalve bevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig heeft de buurtagent alle jongeren op zijn kamer hangen. Dus wij mogen "kiezen". In deze wijk zijn er gelukkig ook agenten die WEL durven te stellen dat het tuig is, en het voordeel als zwarte piet. zij hebben zelf ook kinderen waar piet langskomt, dus het komt dichterbij. Ze voelen het maatschappelijk belang van het feest en de dreiging die er naar is gedaan. Ik geloof, in deze zaak, dat de politie doet wat ze kan. Of het genoeg is, is het tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoop het wat je zegt .
succes.
Vervelend zeg! Verheug je je op een leuk kinderfeest en dan gebeurt er zoiets. Ik denk dat je het belangrijkste wel hebt gedaan, namelijk aangifte doen, want dit is natuurlijk gewoon mishandeling. Heeft de politie ze ook aangehouden of waren ze al weggerend? Als je de jongens herkent dan zou ik gewoon achterhalen hoe ze heten en waar ze wonen en dit aan de politie doorgeven, tenminste als julie dat nog niet gedaan hebben. Ik zou zelf niet teveel ondernemen, daar heb je de politie voor. Wat zou je ook kunnen doen? Je kunt ze niet terugslaan want dan heb je zelf een probleem. Misschien kun je de ouders eens aanspreken, zeker als het zulke jonge jongens zijn durf ik te wedden dat er flink wat zwaait voor ze thuis. Met de jongens zelf praten zou je kunnen proberen, maar ik verwacht dat dat niet zoveel uithaalt. Voor hun eigen ouders hebben ze meer ontzag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb ook ff het briefje gelezen. Het zou zo kunnen werken dat je ze op hun schaamtegevoel aanspreekt, maar ik ben bang dat dat alleen maar werkt als iedereen weet dat zij het waren, en dat kun je niet doen.

Wat de tip van Suzy Q betreft: ik geloof niet dat je in de problemen komt als je een dergelijke brief verstuurt. Je maakt niemand zwart bij naam en je waarschuwt mensen alleen maar. Maar het is ook zo dat je nu kwaad bent. Zou het voor je genoegdoening niet beter zijn als deze jongeren een straf opgelegd wordt door de rechter? Misschien kun je als er meerdere getuigen zijn ook vragen of deze mensen aangifte willen doen, dan is de kans misschien groter dat er ook vervolgd gaat worden. Maar ik denk dat dat sowieso wel gaat gebeuren, het is een vrij ernstig misdrijf.