Is alturisme eigenlijk een vorm van egoïsme?

Toegevoegd na 8 uur:
Ik bedoel inderdaad altruïsme.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altruïsme neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al gesteld: take your pick; http://www.goeievraag.nl/vraag/eigenbelang.12425 http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-pure-altruisme.5063

Het beste antwoord

Hoewel egoïsme en altruïsme elkaars tegenpolen lijken te zijn, is het natuurlijk ergens toch heen paradox.
Mensen die iets doen voor een ander doen dat zelden écht helemaal belangeloos. Niet dat je er altijd geld of goederen of voorrechten mee wilt verkrijgen, maar een bepaalde vorm van waardering, een gevoel van dat men het fijn vind wat je doet, dat het op prijs gesteld wordt, is zeker nodig om dergelijk gedrag ook lang vol te houden. Wie in principe altruïstisch handelt of lijkt te handelen, krijgt daar minimaal zelf een prettig gevoel van. Wanneer deze echter uitsluitend stuit op ondankbaarheid, tegenwerking, kritiek en andere minder aangename bijkomstigheden waaruit heel duidelijk blijkt dat je inspanningen niet 'beloond' worden, in welke vorm dan ook, zal de moed toch vroeg of laat opgeven.

Altruïsme komt vrijwel nooit voor uit egoïstische motieven, maar het speelt er zeer zeker wel een rol bij. Overigens kunnen mensen ook altruïstisch gedrag vertonen niet alleen in hun eigen 'belang' maar ook in dat van de groep waartoe ze behoren of 'verwante' soortgenoten. Dit type altruïsme zien we ook bij dieren. Waarbij de mate van altruïsme rechtstreeks verband houd met de mate van verwantschap.

Helemaal volslagen belangeloos en zonder enige kans op enige winst in welke vorm dan ook je leven in dienst of in de waagschaal stellen voor een (niet verwante) ander, komt eigenlijk niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je denkt dat mensen het wel aardig zullen vinden dat jij steeds aan een ander denkt, kun je het ook als een vorm van egoïsme beschouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist , moet dan jouw ego strelen
er vanuit gaande dat de altruisme bedoelt: nee. Het is het tegengestelde.

Altruïsme kan worden toegepast in de volgende vormen:

* Anderen behulpzaam zijn met geen of nauwelijks eigenbelang (de informele definitie). Dit is verschillend van elkaar behulpzaam zijn, aangezien dat vaak gepaard gaat met eigenbelang.

* Acties die anderen op een netto basis helpen met een negatief of neutraal effect op degene die de actie onderneemt ongeacht iemands persoonlijke filosofie, motivatie of de oorzaak van zijn acties. Dit type altruïstisch gedrag wordt in de ecologie vaak aangeduid als "commensalisme".

* Een ethische doctrine die vindt dat individuen een morele plicht hebben elkaar te helpen, indien noodzakelijk tot de uitsluiting van diens eigen interesses of voordelen. Iemand die een dergelijke doctrine aanhangt staat bekend als een "altruïst".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want altruisme kan ook anoniem. Dus het hoeft niet te betekenen dat je er credits mee opbouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben altruïstsich omdat ik graag aardig gevonden wil worden.

Toegevoegd na 30 minuten:
Herstel, wat ik bedoel is:
Ik maak het mensen graag naar de zin, zodat ze mij aardig vinden. Dat streelt mijn ego. Daarmee ben ik altruïstisch én egoïstisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altruïsme heeft vaak een natuurlijke drang als oorsprong, je ziet het ook heel veel bij dieren terugkeren. Uiteindelijk kan het een egoïstische oorsprong hebben als men verwacht er zelf beter van te worden, maar dat hoeft niet. Hieronder een prachtig filmpje uit het dierenrijk waarin het duidelijk niet het geval is: een nijlpaard die een impala probeert te redden van een krokodil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altruïsme is meer en vorm van onzekerheid dan egoïsme.
Je bent onzeker of mensen je aardig vinden, en je gaat dingen doen om de bevestiging te verkrijgen dat ze je aardig vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang anderen jouw daar scheef voor aankijken ben je een alturist , want diegine die geholpen word is jouw altijd dankbaar egoistisch of niet !

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus altijd goed dat wanneer de patient of andersinds , zich beterder voelt jij het met je daden eens bent , jij het goed doet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in +1