Laat jij je leven bepalen/beïnvloeden door wat anderen in je directe omgeving zeggen?

Na aanleiding van de vraag over "Wat is samenleving"

Citaat:
"Mijn moeder zegt dit, mijn vader weer dat
Mijn broer en mijn zus steeds iets anders
Mijn oma zegt goed, mijn opa zegt slecht
Maar denk nou niet dat ik verander
Laat mij mijn gang nu maar gaan
Ik kan het zelf wel aan
Vandaag is mijn dag, waarop alles weer mag
Ik trek mij van niemand wat aan"

Je kunt het eigenlijk dus nooit goed doen in de ogen van anderen. Maar laat jij dan bepalen, of beïnvloeden wat je verder in je leven moet gaan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je hoeft het niet goed te doen in de ogen van anderen, anders heb je geen leven! Doe waar je jezelf goed bij voelt, en kwets anderen niet. Dat is mijn levensstijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazeker, maar ik neem ook niet alles klakkeloos aan.
Heel veel filteren, overwegen en kiezen.

Dan komt wat -voor jou- goed is, vanzelf bovendrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's wel te hopen. Dat men dus rekening met elkaar houdt :).

Toegevoegd op 13-06-2009 13:56:58
@Xinix:
Ook jij wordt beïnvloed door anderen. Zo niet, dan moet ge een robot zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een ding waar ik continu naar kijk en luister tegelijk, en dat is een stem in mij... Daar kijk en luister ik alleen naar... Dus niet wat anderen vinden, niet wat anderen denken, niets van al dat...

Ik laat zien op GV dat het klopt wat ik nu zeg...

En als ik zelf vind dat ik het goed doe, dan ben ik de enige die dat gelooft, maar wel oprecht en eerlijk vind ik dat ik het goed doe...

Omdat er geen angst is voor wat anderen denken en vinden...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met andere woorden echt antwoord geven op de vraag was er weer eens niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
N E E dus...
Weer zo'n mooie tekst :)

Mijn antwoord is nee. Laat ik het zo zeggen: nee, niet meer op een negatieve manier. Ik heb me nog weleens negatief laten beïnvloeden in het verleden en dat heeft me meer kwaad dan goed gedaan.

En verder staat mijn filter aan, die haalt er wel uit wat goed en slecht voor me is. Ik zal me niet meer laten beïnvloeden door iets waarvan mijn gevoel zegt dat het niet goed voor me is. Dat heb ik wel geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel wat mooi is.:D Maar daar was je natuurlijk al achter gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, maar je mag me blijven verrassen hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas maar op, want dan kan je mailbox dat wel eens als spam beschouwen...
Vroeger wel, dat was behoorlijk stressvol, omdat het vaak anders was dan hoe ik er zelf over dacht. Nu heb ik lak aan wat anderen zeggen of denken wat ik moet doen en treek mijn eigen plan. Geeft wel eens onbegrip in de familie, maar ook daar heb ik lak aan. Mijn leven, mijn beslissingen, mijn verantwoording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de invloed heeft betrekking op wat men van jouw wil, het is de keus aan jouw wat je ermee doet. Dus als jij jezelf blijft hoeft dat geen invloed te hebben. Er is èèn valkuil. Vaak is de invloed door liefde gedragen. Dan wordt je voor de moeilijke keuze gesteld te kiezen. Uiteindelijk is jouw keuze de wil van jezelf ook al zeg je ja voor hetgeen ze vragen. Van deze afwegingen worden mensen groot en bloeien. Invloeden zijner altijd aanwezig. De wereld van de trendsetters is hier een voorbeeld in. In de realtionele sfeer, is de invloed ingewikkelder het maakt groei en zet je tot nadenken maar uiteindelijk neem je een besluit en dat is jouw keuze. Dit soort gevoelens geven een vrij gevoel. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag anderen om advies en luister daarnaar. Ben ik het daar niet mee eens gooi ik al die adviezen weg en doe wat ik zelf wil. Als dan blijkt dat ze toch gelijk hadden dan verondschuldig ik me.
Als ik het wel met ze eens ben dan doe ik dat.

Het ligt aan de persoon.. Op school zijn genoeg mensen die kunnen zeggen wat ze willen, ik luister niet naar hen, omdat ze vinden dat je alleen kleren volgens de allerlaatste mode moet dragen en je je zo moet gedragen dat iedereen je "cool" vind. Ik en mijn vriendinnen doen waar we zin in hebben en dragen kleren die we zelf leuk vinden en die lekker zitten.. Bij kleding luister ik dus wel naar vriendinnen maar niet naar de rest van de school.. doe ik eigenlijk bij bijna alles..

Ik vind dat je moet luisteren naar adviezen van mensen in je directe omgeveing, maar dat je wel moet blijven doen wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen laat zich wel door anderen beïnvloeden, ik ook. Soms meer dan me lief is - maar als je je nooit door anderen laat beïnvloeden stel je jezelf ook buiten de maatschappij, en dan kan je niets meer. Sterker nog, je kan proberen je totaal niet door anderen te laten beïnvloeden, maar het is onmogelijk om je daar helemaal van los te maken!
Je kan natuurlijk bedenken of invloed altijd slecht is. Soms (vaak) wel, zoals in het citaat dat je geeft. Maar vaak kunnen anderen ook een goede invloed op je hebben.