Waaruit blijkt dat de samenleving aan het veranderen is?

In welke opzichten is er meer / minder vrijheid?
Wat doet de politiek goed / fout?
Wat is de wil van het volk in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het over de Nederlandse smanleving hebt, die ook volgens mij door een ernstig afbraakproces wordt geteisterd, en dan met name door de politiek. Ik geef wat voorbeelden.

1. De belastingdienst betaalt een bonus aan mensen die de namen leveren van andere Nederlanders die een spaarrekening in het buitenland hebben. Zelfs als die namen door criminele activiteiten worden verkregen.
Dat deden de Nazi's ook met Joden en ook de Stasie in Oost Duitsland en de geheime politie in Roemenia.

2. Kort geleden zag je op tv vrouwen van mannen die waren getroffen door een mijnramp. De directie van de mijn wilde de vrouwen niet te woord staan.
In Amsterdam heeft een deelraad Noord wethouder opdracht gegeven kankerverwekkend asbest door de bouwgrond te vermalen. Ondanks bezorgde opmerking van buurtbewoners. De rechtbank heeft uiteindelijk de deelraad Amsterdam Noord veroordeeld tot een boete van EUR 10.000. Na afloop van het proces gingen de twee leden van de protestgroep, die de rechtzaak hadden aangespannen naar de deelraad en vroegen de wethouder te spreken. De wethouder weigerde naar beneden te komen en gaf de bewaking opdracht om de twee mensen uit de deelraad te verwijderen. De man zelf weigert excuus aan te bieden vooor het doelbewust in gevaar brengen van bewoners.
Gelukkig zal deze PvdA (pseudo) intellectueel bij de volgende verkiezing verdwenen zijn, omdat de PvdA groots op zijn bek zal gaan in Amsterdam.

3. Hackers hebben ingebroken in de site van de klimaat lobby. Zij vonden daar duizenden zakelijke emails en documenten waaruit bleek, dat er sprake zou kunnen zijn van een immense zwendel door de subsidie zuigende klimaatlobby.
Onze minister van Milieu, begon direct te poneren dat het schandelijk was dat de documenten en zakelijke emails openbaar werden gemaakt en dat zij ze niet zou lezen voordat zij binnenkort in Kopenhagen mede op basis van een door frauduleuze ‘wetenschappers’ ingestoken hoax wordt besloten om eenzijdig onze industrie en jouw welvaart te beperken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie verder in reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vervolg:
4. We hebben in Nederland, weliswaar halfhartig, in de wet vastgelegd, dat relaties tussen twee mannen en of vrouwen gelijkwaardig zijn.
Komt die man, die zo graag president van de EU had willen worden, op staatsbezoek in Indonesia, dan zegt hij, dat zijn regering dit heeft moeten slikken vanwege druk uit de tweede kamer. Misschien in andere bewoordingen. 5. In Nederland worden de meeste telefoons afgetapt van alle landen ter wereld. Ook de meeste emails enz. 6. Electronisch patientendossier en tijdbom voor de samenleving wordt door de regering gepromoot. 7. De cijfers voor de km-heffing worden niet bekend gemaakt voordat het besluit is genomen. Ik kan nog vele, vele trieste voorbeelden noemen. Ik hoop dat de volgende verkiezingen het tij zullen keren, en dat Nederlanders zullen inzien, dat 'de buitenlander' alleen maar een afleidingsmanoeuvre is. Daarin zit het gevaar niet. Het gevaar zin in de heersende politieke orde

Andere antwoorden (6)

Waaruit blijkt dat de samenleving aan het veranderen is?";
Uit het woord samenleving blijkt dat de samenleving verandert. Leven houdt eenmaal in dat zaken veranderen.

In welke opzichten is er meer / minder vrijheid?;
Wij hebben veel vrijheid, echter wordt dit wel steeds meer ingeperkt doordat men steeds meer wetten maakt.

Wat doet de politiek goed / fout;
Het volk krijgt de regering die het verdient. Ik vind dat wij eerst eens naar onszelf moeten kijken.

Wat is de wil van het volk in het algemeen?;
Allereerst, wat wil het volk wat bedoel je precies? Wat het volk op brood wil of waar het volk op vakantie naar toe wilt.
Daarnaast, het volk wil niet. Ieder individu wilt wat. Met 16 miljoen mensen heb je ook 16 miljoen meningen. Globaal gezien zijn er wel wensen die elk mens graag vervult ziet worden, zie de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat we verlost waren van het juk van het geloof..... toen kwamen de moslims met hun islam en nu zijn we nog verder van huis dan eerst.... haat en zelfs moorden, dreigementen....

je mag je mond niet meer opendoen of je kunt de volgende zijn

Sinterklaas heeft zelfs geen kruis meer op z'n meiter..... dankzij .... ja....

Ik kan me nog herinneren dat men homo's begon te accepteren..... nu wordt dat steeds minder...... ook vanwege "nieuwe nederlanders" die er vanwege hun geloof niets van moeten hebben.....

En ga zo maar door.....

Teveel mensen, teveel auto's....

Vroeger had je nog weilanden langs de snelwegen...... nu bedrijfgebouwen..... die leeg staan.... omdat elke ambtenaar / wethouder in zijn durp een industrieterrein moest en zou hebben.....

Bejaarden, zieken, zwakkeren uit de samenleving die geen subsidieadvocaatje hebben die geld voor ze regelt hebben het steeds slechter....

En de politiek... die lopen achter de feiten aan.

Ik heb het goed, ikzelf dan. Weinig zorgen, werk zat etc. Maar ik zie wel dat het niet beter wordt en maak me zorgen over de toekomst van mijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet alleen over het deel dat de Islam op haar geweten heeft. Lees mijn antwoord en fixeer je nu niet eens alleen op mijn commentaar op de moslims. Zie mijn 1e zin. Die gaat NIET over moslims. Domme gans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net of het nu geweldig is met de Islam in Nederland. Voorheen kwam de pastoor bij vrouwen afdwingen om tot 15 kinderen te produceren, nu is die machteloos en staat de imman klaar hetzelfde kunstje te herhalen bij de moslims, en krijgt daar alle ruimte voor. Ja, ik heb een hekel aan dwang vanuit het geloof. En daar lever ik commentaar op. Dit is namelijk een probleem in de huidige maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, en omdat het nu de moslims zijn mag ik daar niets van zeggen??? Dom ja. Dom om je kop in het zand te steken. Eerwraak is iets wat ik niet ken uit mijn jeugd. Dat is nieuw. Besnijden van jonge meisjes is ook nieuw. Niet specifiek voor moslims, meer voor culturen die jij waarschijnlijk van harte welkom heet hier in NL. Moet ik voor het evenwicht even wat zaken die bij de Nederlandse geloven "passen" opnoemen, zodat jij tevreden bent? Incest bij gereformeerden, kindermisbruik door katholieke broeders, pastoors, kinderkoordirigenten ..... Zo.... tevreden? Ik heb ook meer zaken opgenoemt hoor. Meer dan alleen mijn commentaar op geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk dat religie een hoop ellende veroorzaakt in de wereld. maar het is niet de religie op zich. het zijn de mensen die het allemaal maar op hun eigen manier doen. pastoors, dominees, imams, de paus, en alles wat er aan vast hangt. zogenaamde leiders en kerkgangers etc. jij noemt het dingen die bij een geloof "passen". Nee, het zijn de mensen die er shit van maken. bijvoorbeeld...Een pastoor hoort geen sex te hebben met wie dan ook, je kan niet zeggen dat sexueel misbruik dus bij een geloof past, dat past het namelijk niet, dat past bij die pastoor/persoon die dat doet. het is hypocriet en schijnheilig en slecht. als gelovige hoor je niet te stelen, te liegen. te moorden of vreemd te gaan. doe je dat wel dan is dat iets wat jij doet, en wat afgekeurd word. dat hoort niet bij het geloof!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie jij helemaal verkeerd. Mensen krijgen de mogelijkheid zich te misdragen omdat ze zich dat kunnen veroorloven juist door het geloof. Een pastoor had aanzien en macht. Tegen een pastoor ging je niet in, dat zou je dan wel merken. Nu merk je hetzelfde met de Islam in Nederland. Met 1 heel gevaarlijke bijkomstigheid. De misstanden binnen de Islam en zijn aanhangers hier en onderdrukking van zwakkeren (vrouwen en kinderen vooral) wordt gesteund door mensen die niet moslim zijn (vooral de linkse kant van het politieke spectrum). Hier in Nederland moet en zal plaats zijn voor alle gradatie's van de Islam, dus ook de meest extreme. En dat is fout en daar maak ik me zorgen om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Solange: Niet vroeger was beter, en ook niet door de Moslims. De Moslims worden misbruikt door de politiek om hun doelstellingen te verwezenlijken en de bevolking om als zondebok te dienen. Er heeft altijd een drang bestaan om de bevolking te manipuleren en in bedwang te houden, alleen is die drang sterker geworden en hebben we nu de technische middelen en de moslims als zondebok.
De samenleving is altijd al aan't veranderen.

We leven niet meer in de middeleeuwen, we zijn hier en nu.
We hebben normen en waarden die bij de huidige maatschappij passen, en dat verandert continu onder invloed van toenemende communicatie, toenemende welvaart, toenemende mogelijkheden van reizen enzovoort.

Vrijheid hebben we zoveel we willen, alleen in sommige gevallen wordt dat beperkt door omstandigheden. Maar hier in Nederland hebben we daarover niet te klagen.

De politiek bestaat uit mensen die door ons gekozen zijn, en helaas zijn die mensen uiteindelijk toch weer iets anders dan zoals we dachten dat ze zouden zijn. Maar in grote lijnen doen zij wat ze (volgens henzelf dan) beloofd hebben.

De wil van het volk is niet de wil van het individu. De wil van iedereen is anders, en de wil van het volk is daarom ongeveer de wil van de politiek: niemand is het met elkaar eens maar er wordt toch een soort gemeenschappelijke richting gekozen die we met z'n allen ingaan.
itsme
14 jaar geleden
De samenleving is altijd in verandering, maar tegelijkertijd geloof ik niet dat we het nu beter of slechter hebben dan vroeger. Op materieel gebied hebben we het nu beter dan ooit, maar ik vind ook dat er erg veel geklaagd wordt tegenwoordig. Is dit typisch iets voor deze tijd? Ach, geklaagd werd er altijd wel, het valt me nu erg op, maar 50 jaar geleden leefde ik nog niet, dus kan ik het vergelijken? Er is veel meer vrijheid dan vroeger in die zin dat (althans in Nederlans) de burgerlijke vrijheden en rechten vrij goed gerespecteerd worden, vergeleken met 100 jaar geleden. De aandacht hiervoor is verschoven, vrijheden die we nu hebben, daar was vroeger misschien minder behoefte aan, maar wordt nu vaak als vanzelfsprekend gezien. De wil van het volk bestaat niet. We zijn met 16 miljoen individuen, die allemaal andere dingen willen. Wat dat betreft vind ik het stelsel van evenredige vertegenwoordiging een prima en democratisch systeem. Zouden wij meer inspraak moeten hebben? Misschien soms wel, maar aan de andere kant zal alle verandering en nieuwe regelgeving tergend langzaam gaan als we overal bv een referendum over zouden moeten houden. Dat is bijna niet te doen. Daarbij willen veel burgers wel iets, maar zijn niet altijd goed geïnformeerd over een bepaald onderwerp of houden er niet altijd rekening mee of dit wel of niet kan, of misschien in conflict is met andere belangen, of dat het nadelig is op de lange termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat alles wat wij mogen of willen, in banen wordt geleid door de politiek! We kunnen ons straks helemaal nergens meer begeven, zonder dat we traceerbaar zijn. Big brother tijdperk waar ik niet aan zal wennen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkelingen in de technologie en de bevolking gaan hand in hand met
ontwikkelingen in het denken. Men beweert daarom dat postmoderne noties de
versleten ideeën van de moderniteit opvolgen. Het openbaar bestuur, vanouds bovenin
de hiërarchische samenleving, is dan nog slechts één onder gelijke partijen in de
netwerksamenleving. Maar ook al kent de beschaafde samenleving een hoog
opleidingsniveau, hangt zij aaneen van wederzijdse afhankelijkheden en is zij
complex, dat wil nog niet zeggen dat zij het bestaan kan inrichten zonder
hiërarchische structurering. Wat dat betreft had Hobbes beslist gelijk. De
bestuurskundige idee van beleidsnetwerken is niet zaligmakend. Onze samenleving
heeft een openbaar bestuur nodig en ‘netwerksturing’ verschaft niet de vereiste
legitimering van de macht door en over een morele gemeenschap. Religie, liberalisme
en socialisme dragen geen absolute toetssteen aan voor overheidshandelen.
Ideologieën kunnen het zogenaamde algemeen belang niet meer vestigen. Voor de
formulering van een gemeenschappelijk belang van samenhandelende burgers en
instituties, dat aansluit bij de kortstondige, specifieke (beleids)situatie, kunnen we nog
altijd niet zonder de woordenschat van de grote verhalen, of wat daarvan over is.
Want uit het residu van de ideologieën laat zich wel degelijk een morele gemeenschap
vormen. Hoe dat residu dan aangeduid wordt, vrijzinnig-democratisch of sociaalliberaal,
is minder belangrijk dan de erkenning dat machtsuitoefening door het
openbaar bestuur gelegitimeerd dient te worden met een modernistische verfijning en
dat de postmodernistische ideeën delegitimeren en destructief zijn voor de
samenleving...