Niemand heeft een probleem met homoseksualiteit, zo lijkt het. Waarom is het dan nog steeds niet geaccepteerd?

Hier op Goeie Vraag, op TV, op straat en overal waar je rondloopt vindt bijna iedere persoon homoseksualiteit niet meer dan normaal. Er lijken zich steeds meer personen aan te sluiten bij deze gedachte. Waarom is het dan nog steeds zo'n enorm probleem om homo te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat duiken we toch allemaal op dit onderwerp,de meeste vinden het verschrikkelijk interesant/

Antwoorden (28)

Bij ons op de zaak werkt al 24 jaar een homo.
Deze is al die tijd volledig geaccepteerd door iedereen.
Tevens hebben we verschillende homo,s als klant.
En ik kan er geen slecht woord over zeggen,keurige mensen,en correct.
En de meeste mensen die het niet willen accepteren,zijn mensen die niks accepteren.
Alleen alles wat hun doen en zijn dat is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn visie ligt het niet zozeer aan het feit dat iemand homo is, maar meer hoe die persoon dat uit. Persoonlijk heb ik moeite met homo's die heel expressief zijn. Neem een Gordon, daar ga ik van over mijn nek. Niet door de persoon, maar hoe hij zichzelf profileert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het heel gemakkelijk is om te roepen dat je niks tegen homoseksualiteit hebt, totdat het heel dichtbij komt.
Meegemaakt dat iemand dat altijd zei; totdat haar dochter vermeend lesbisch was.
Toen was het ineens een ander verhaal. Een aantal mensen dat ze er geen problemen mee heeft als ze het van een afstand waarnemen, betreft het een zoon of dochter ligt dat toch anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn altijd mensen die overal en nergens commentaar op hebben.
die mensen hebben gewoon geen eigen leven en door zich vol haat en weet ik veel te proppen, voelen ze tenminste dat ze leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dat er heel veel fundamentalistische gelovigen zijn, die er op tegen MOETEN zijn van hun dominee. Er er zijn blijkbaar nog veen mensen die niemand heten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem liever wat meer kennis van het
(christelijk) geloof voordat je oordeelt. wij moeten niets van onze dominee. wie wij gehoorzamen is God die zij wil duidelijk maakt in de Bijbel. Romeinen 1: vers: 26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; 27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. 28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; een christen MOET niets aannemen van een dominee, nee zij nemen aan wat God zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijke minnen, er zijn nog steeds mensen bij wie het zo werkt. En kimberly, neem liever wat meer kennis van sociale verhoudingen. De theorie kan nóg zo zijn dat christenen aan moeten nemen wat hun god zelf zegt, maar de realiteit is dat die god zwijgt, en heel veel christenen bij dat gebrek aan rechtstreekse communicatie met hun god, hun dominee (of pastoor, of imam, of noem maar op) beschouwen als vertegenwoordiger van die god. En als die dominee etc. dan zegt dat ze tegen homoseksualiteit horen te zijn, interpreteren ze dat als een *moeten*. Omdat de dominee etc. het zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ,bedankt,ik raak er wel aan gewend,dat soort minnen,maar ik ga, als ze die motiveren toch maar niet met ze in discussie. Dat heeft m.i. geen enkele zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, om ze van hun ongelijk te overtuigen natuurlijk niet, daarvoor zitten ze te vastgeroest in hun wereldje. Maar voor de grotere gemeenschap wilde ik jouw antwoord niet zo bemind en religieus bekritiseerd laten staan, daarvoor is het te goed en to the point.
Neem een goede raad van me aan.
Baseer je mening niet op wat mensen zeggen en schrijven, maar op wat en hoe ze doen.
Je hebt helemaal gelijk. Op papier bestaat er er geen affersie meer tegen homosexualiteit, maar de praktijk wijst anders uit. Zolang er nog over gesproken en geschreven wordt over HS is het nog een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetero's hebben een man/vrouw relatie en krijgen kinderen. Het huwelijk is nog steeds de hoeksteen van de maatschappij. Homo's hebben een man/man of vrouw/vrouw relatie waar geen kinderen uit voortkomen. Tevens vrijen ze op een andere manier die vele hetero's stuitend vinden. Homo's laten graag zien dat ze homo's zijn en uiten dit op een niet altijd even acceptabele manier.
De aversie heeft verschillende redenen. Godsdienst en cultuur. Wat je met de paplepel wordt ingegeven (brainwashing) krijg je er met geen mogelijkheid meer uit.
Godsdienst-Christenen
De Bijbel vertelt ons consequent dat homosexuele activiteit een zonde is Romeinen onderwijst ons specifiek dat homosexualiteit het gevolg is van het ontkennen van God en het niet gehoorzamen aan God. Als iemand doorgaat met zondigen en niet geloven, dan vertelt de Bijbel ons dat God “hen overgeeft” aan nog slechtere en perverser zonden om hen de vruchteloosheid en hopeloosheid te tonen van een leven zonder God. 1 Korintiërs 6:9 verklaart dat homosexuele “knapenschenders” het koninkrijk van God niet zullen erven.
Godsdienst-Islam
De 60-jarige imam Khalil el Moumni moet zich maandag voor de rechtbank verantwoorden voor uitspraken die hij in mei vorig jaar bij het televisieprogramma Nova heeft gedaan. Daarin zei hij onder meer dat homoseksualiteit een besmettelijke ziekte is die schadelijk is voor de samenleving. Naar aanleiding van de uitspraken ontstond grote commotie en diverse organisaties en personen deden aangifte.
Cultuur
De heidense volken, zo schrijft de apostel Paulus, hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door beelden van vergankelijke schepsels. En daarom heeft God hen overgegeven aan onreinheid: mannen en vrouwen keren zich af van de natuurlijke omgang met elkaar en vervallen in homoseksuele contacten. Een oordeel, niets minder en niets meer. In de Griekse cultuur, die bij uitstek sprak over natuurlijk en onnatuurlijk, werd het begrip 'natuurlijkheid' sterk geassocieerd met matigheid. Wat betreft alle aspecten van het leven moet het juiste midden gevonden worden tussen een teveel en te weinig. Ook wat betreft de seksualiteit. Volgens het Griekse natuurbegrip is homoseksualiteit op zich dus niet natuurlijk of onnatuurlijk. De inzichten van de gelovigen veranderen niet zoals je wel gemerkt hebt.
De culturele aspecten zou je langzaam kunnen veranderen.
Of homo zijn nu wel of niet natuurlijk is, ze zijn gewoon zo en de maatschappij zal daar een oplossing voor moeten vinden.
Omdat er maar weinig mensen echt voor uit durven komen. Ze hebben er geen problemen mee tot ze ermee in aanraking komen. Dan wordt het een ander verhaal.
Dan kun je ook nog verschil maken tussen lesbische vrouwen en homosexuele mannen.
De eerste groep wordt eerder geaccepteerd en zelfs geprezen terwijl de laatste als vies en smerig wordt veroordeelt.
Zelfs onder de sexueel zeer actieve en liberale bevolkingsgroep in ons land (swingers) is bijna iedere vrouw bisexueel (of doet in ieder geval alsof) maar zijn er maar weinig bi-mannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat heel veel mensen iets anders zeggen dan dat ze werkelijk diep in hun hart denken.

In een van bovenstaande antwoorden lees ik daarvan een goed voorbeeld:
De beantwoorder geeft aan totaal geen moeite met homoseksualiteit te hebben, maar het vreselijk te vinden als z'n kind homo zou blijken te zijn.
Hij spreekt zichzelf dus tegen.

En zo zijn er velen die 'o zo progressief' zijn, maar de werkelijke acceptie van en liefde voor de medemens (ongeacht huidskleur, afkomst of sexuele geaardheid) laat behoorlijk te wensen over als het puntje echt bij het paaltje komt.

Zo zijn er ook velen die 'totaal geen moeite' met allochtonen hebben, totdat hun dochter er met een thuis komt.

Kortom: Mensen zijn heel progressief, totdat het te dichtbij komt. Dan tonen ze hun ware aard, en blijken ze net zo conservatief als dat hun ouders en grootouders waren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je dan zonder problemen met de geaardheid van deze mensen hebben en toch niet willen dat ze je lichamelijk met rust laten? Vergeet niet dat voor sommige mensen hun avances wel eens als bedreigend kunnen overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jee, wipje, ben jij dan zo ongelofelijk hot dat de homo's met zijn allen niet van je af kunnen blijven? Of was je gewoon per ongeluk een gay sauna in gelopen? (Met andere woorden: wat een stompzinnig vooroordeel.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ. En wat als wipje dat meegemaakt heeft? dan is er niks geen vooroordeel aan, maar zijn de avances als bedreigend ervaren. zó over iemands beleving heen stappen vind ik ook niet echt kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Krakkemik: ik heb meer dan eens meegemaakt dat een hetero man me niet lichamelijk met rust liet. Voor sommige vrouwen kunnen dergelijke avances bedreigend overkomen. Toch praat ik niet over 'deze mensen' (zijnde hetero's) op de manier dat wipje over homo's praat. Ik sta dan ook vierkant achter wat ik heb geschreven: wat een stompzinnig vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wipje, (wat een toepasselijke naam in deze situatie trouwens):
Ik snap dat het moeilijk is voor iemand die verkracht of aangerand is door een homo, om geen afkeer van homo's te hebben.
Maar dat zijn incidenten, die je niet op de grote stapel van homo-afkeer-redenen kunt plaatsen.
Wat dacht je van vrouwen: Stel je voor dat alle vrouwen die wel eens zijn betast, met de ogen zijn uitgekleed, aangerand of verkracht door mannen een afkeer van mannen zouden hebben gekregen.
Dan zouden er denk ik een stuk meer lesbo's in deze wereld zijn!
Zoek hulp bij verkrachting of aanranding, maar reken er niet een hele bevolkingsgroep op af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Skusme: Lezen... Werk zegt in zijn reactie niks over 'vreselijk vinden', hij zegt dat hij er niet blij mee zou zijn. Of lees ik nou fout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
homo.s zijn de ideale schoonzoons,maar niet de ideale man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er net aan wat je zoekt in een man, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou bedankt, Jonn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet akkoord, want dit noem ik nou 'schijnbare tegenspraak' "In een van bovenstaande antwoorden lees ik daarvan een goed voorbeeld:
De beantwoorder geeft aan totaal geen moeite met homoseksualiteit te hebben, maar het vreselijk te vinden als z’n kind homo zou blijken te zijn.
Hij spreekt zichzelf dus tegen." Kijk, we worden geboren als hulpelozen door de vroeggeboorte met onze te grote hersenen. Die hersenen zijn er omwille van onze enorme fijne motoriek (zowel onze vingers, onze mond als het om sociale overlevingsredenen ontwikkelde taalvermogen). Maar als we volwassen zijn, leren we onszelf te beheersen, inclusief onze angsten. Als volwassene moeten we weten dat "je liefste verliezen, NIET de wereld verliezen is". Het gevoel dat daaronder zit is een kinderlijk gevoel. Ik ga de persoon verdedigen omdat je hem en de anderen hier waarschijnlijk overtuigt van zijn 'ongelijk', terwijl jullie beiden op andere niveaus praten: "De beantwoorderder geeft aan totaal geen VOLWASSEN RATIONELE moeite te hebben met homoseksualiteit", maar vindt het op EMOTIONEEL PASSIONELE en zelfs INSTINCTIEVE WIJZE het vreselijk als z'n kind homo zou blijken te zijn." Meerdere processen spelen hierin mee: De overtuiging dat hijzelf een macho man is (zoals ik ontdekte na 15 jaar overdreven emancipatie waarbij ik mijzelf eigenlijk ontmande, een proces dat erg breed is en af en toe met mondjesmaat besproken wordt in psychologische kringen, met alle angst voor de zelfverdedigende ongenuanceerde reacties zoals hier), en het feit dat zijn kind zijn en zijn vrouw genetische eigenschappen mee heeft, zou dit immers emotioneel een klap betekenen voor alle zachtheid en liefde die tussen de kinderen en hem ontstaat. Ik zeg het anders: Als ik mijn kinderen knuffel of in hun blootje ziet, is er geen enkele vrees bij mij dat er een 'volwassen seksueel verlangen' zou bovenkomen. Idem voor vrienden, maar bij mijn beste homoseksuele vriend, ben ik erg voorzichtig met knuffels omdat ik tussen de ouderwetse macho's behoor en geen misverstanden wil creëren. Ik ben NIET zo zachtgevoelig en vol begrip als de meeste homoseksuele mannen (zoals een klantenkoppel van mij dat een restaurant uitbaat en een deel van hun succes net ligt in de zachtheid van die ene man die vrouwen gek maakt!). Er is in mijn ogen geen tegenspraak, geen enkele. Alleen een niveauverschil. ..//..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
../.. Ik zou er emotioneel ook problemen mee hebben als mijn kinderen een-geaard zouden zijn. Na wat nadenken zou ik er rationeel geen enkel probleem mee hebben. Maar eigenlijk heb ik nooit problemen, terwijl mensen die enige wijsheid meedragen, net de sporen dragen van... veel problemen overwonnen te hebben! Wordt gerust boos op mij, maar mensen moeten eens niet op korte termijn leren denken, maar hun vele hersenen leren gebruiken in het besef dat ze net door die hersenen gigantisch bevooroordeeld zijn en vooral hun eigen gedachtengoed maniakaal beschermen. Het recht op een eigen mening, een eigen geaardheid, betekent respect voor mensen die in hun geaardheid problemen hebben met andere geaardheden. Zonder dat het racisten of rotzakken hoeven te zijn. Vooroordelen moeten lijden/leiden tot naoordelen. Lijden is ook zinvol. Lees de bijbel of de Qor'aan maar eens, daar staat het ook eenvoudig uitgelegd, zonder dat je er zelfs een god moet bij betrekken. Want voor mij gaat de bijbel over een goede vader en een hoogbegaafde zoon (of die nu hetereo of homo was, laat ik in het midden). De tegenspraak geldt anders immers nog meer voor u: "Mensen die diep in hun hart anders denken" Sinds wanneer zitten onze hersenen in ons hart???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jean: helemaal mee eens. Ergens diep in ons zit een 'reptielenbreintje' dat altijd kiest voor de meest voor de hand liggende, in onze genen vastliggende keuze voor het voortbestaan van de soort en voor een groot deel onze emoties bepaalt. Rationeel kunnen we alles mooi op orde en doordacht hebben, dat reptielenbreintje blijft op de achtergrond toch signalen geven. Het is maar net wat je er mee doet. Als Werk erkent (in zijn inmiddels verwijderde antwoord) dat hij 'niks tegen homo's heeft maar het niet leuk zou vinden als zijn kind homo blijkt te zijn' geeft hij wat mij betreft alleen maar blijk van het besef dat hij zo'n reptielenbreintje heeft en dat er een rationele denkslag nodig is om 'anders zijn' te accepteren en er vrede mee te hebben. Misschien is dat wel een stuk volwassener gedrag dan tegen de verdrukking in blijven roepen dat homo's zo okée zijn omdat het allemaal zulke lieverds zijn. Getver! Hoe vaak ik me niet schaam omdat ik onbewust toch net wat langer kijk als er een gehandicapte langs komt of groepjes meiden met een hoofddoek onderbewust allerlei eigenschappen toeschrijf die nergens op slaan. Hup, een scheutje ratio er overheen en ik ben weer die 21e eeuwse wereldburgerin. Ik ga hier maar eens een antwoord van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stippel, het punt is niet of die afkeer deel van 'ons' reptielenbreintje is, maar dat die afkeer bestáát, terwijl die tegelijkertijd ontkend wordt door de mensen die hem hebben. Die afkeer - wat de oorsprong ook moge zijn - bestaat, hoe hard mensen hem ook ontkennen. En die afkeer is er de oorzaak van dat het nog steeds problematisch is om homo te zijn in deze maatschappij. Dat mensen die afkeer ontkennen terwijl ze die evident wel hebben, is ook een probleem. Niet omdat dat allemaal slechte mensen zijn, maar omdat het bestaande probleem zo onder het tapijt geveegd wordt. Ik heb veel liever dat mensen zeggen "ik heb moeite met homoseksualiteit, ik besef dat dat mijn persoonlijke issue is, en ik sta ongeacht mijn moeite pal voor ieders recht om zichzelf te zijn" (dát is tolerantie) dan dat ze zeggen "ik heb helemáál geen moeite met homoseksualiteit, nee hoor, ik niet, maar ze moeten niet zo vies doen in het openbaar" (dat is dus géén tolerantie). De moeite die veel mensen hebben met homoseksualiteit vormt nog steeds voor een deel onze maatschappij, en om het hardst roepen "nee hoor, ik niet" terwijl die moeite er duidelijk wel is, zorgt ervoor dat die afkeer woekert en wordt doorgegeven aan de volgende generatie. Kijk alleen al naar al die mensen op deze pagina's die een variant roepen van 'ik heb niets tegen homo's, als ze maar wel normaal doen'? Het oordeel druipt ervan af, ieder kind dat het hoort krijgt de boodschap mee dat homoseksualiteit blijkbaar abnormaal is, en de spiraal zet zich voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betwijfel trouwens of de oorsprong van de afkeer ons reptielenbrein is. In de natuur gaat er geen enkele dreiging uit van een homoseksuele soortgenoot. Prima, een concurrent minder, dus meer kans om mijn genen door te geven. Ik zie de oorsprong meer in eeuwenlange indoctrinatie. Daar breek je ook zomaar even niet doorheen. Ik neem het mensen ook niet kwalijk als daar nog resten van in hun geest zitten. Maar als ze zich er niet van bewust lijken te zijn dat dat zo is, zal ik ze wel een spiegel voorhouden. Zeggen: "Kijk, zie je welke associatie je hier blijkbaar hebt?" En de echt bewust hypocrieten zal ik graag publiek ontmaskeren. Terecht overigens, is inmiddels gebleken. Je zou niet geloven waar ik', mijn man (die niet eens meedoet op GV) en 'mijn homovriendjes' (ik weet niet precies wie dat zijn) inmiddels via PB, met uitgebreide referentie aan onze seksualiteit voor zijn uitgemaakt. Door iemand die helemáál 'geen probleem' heeft met homoseksualiteit. Oh, en roepen dat homo’s zo oké zijn omdat het allemaal zulke lieverds zijn: inderdaad getver. Maar tot nu toe heb ik nog maar één persoon hier zien zeggen dat een bepaalde groep homo's bestond uit 'keurige mensen'. Waar heb jij iets anders gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heb ik toch net iets te veel vertrouwen in de mensheid als jij inderdaad via pb voor vanalles en nog wat wordt uitgemaakt. Ik heb dat deze week ook weer ervaren en ben bang dat de gemiddelde Nederlander inderdaad een stuk hypocrieter is dan ik altijd dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij ook al? Ik weet wat ik heb misdaan, ik ben een irritante... hm, ik denk dat 'moraalloze pothoer' het enige deel is dat in het openbaar herhaald kan worden. Maar wat heb jij dan gedaan om dat te mogen ervaren? Ik moet zeggen, ik kan er wel om lachen, iemand die me blijkbaar belangrijk genoeg vindt om zijn tijd en energie te verspillen met het aanmaken van accounts speciaal om mij hatemail te sturen. Maar het presenteert niet bepaald een mooi plaatje van de mensheid.
Omdat de meeste mensen misschien nog steeds als ouders toch nog liever een man als papa,en en vrouw als moeder hebben.

Zou dit eigenlijk geen fundamenteel recht zijn van elk kind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blergh. Dáár zet je even alle niet-keurig-mannetje-vrouwtje-kindjes-gezinnen weg als fout! Een fundamenteel recht van ieder kind is om liefgehad te worden door degenen die het verzorgen. En dan zal het dat kind een worst wezen of dat een papa en een mama of twee papa's of twee mama's of noem nog maar eens wat combinaties zijn. Daar begint het pas mee te zitten zodra mensen als jij het vertellen dat er iets mis met ze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Een fundamenteel recht van ieder kind is om liefgehad te worden door degenen die het verzorgen.' Zekers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bravo, SuzyQ! Kon je maar plussen voor een reactie geven! Dan kreeg je er 10 van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: je was nog een stukje vergeten: En dan zal het dat kind een worst wezen of dat een papa en een mama of twee papa’s of twee mama’s of noem nog maar eens wat combinaties zijn. Daar begint het pas mee te zitten zodra mensen als jij het vertellen dat er iets mis met ze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja of wanneer ze op de middelbare school komen en door de andere kinderen worden gepest (net als de homo`s zelf)Die dat eigenlijk zouden kunnen weten omdat ze zelf dagelijks worstelen met hun homo zijn tegen de hetromaatschappij.Erg kortzichtig en ook egoïstisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de omgekeerde wereld, wipje. Er is niets mis met homoseksualiteit en mensen moeten hun kinderen dat ook leren, zodat ze kinderen met twee vaders of twee moeders niet zullen pesten. Acceptatie komt niet voor elkaar door met zijn allen onzichtbaar in een hoekje weg te kruipen en alle normale dingen die bij het leven horen weg te laten.
Het is net als met PVV stemmers, die zeggen ook zelden in het openbaar dat ze dat doen.
Het is niet politiek-correct om zo'n mening te hebben dus zeggen mensen die zo denken meestal niets.
Alleen in de anonimiteit van internet, of in het geval van PVV het stemhokje durven ze wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog steeds zoveel mensen zijn die zichzelf graag heel weldenkend willen vinden, maar als je goed luistert altijd zeggen: "Ik heb er helemáál geen probleem mee, *maar*..."

Maar ik zou niet blij zijn als mijn zoon met een man thuiskwam.
Maar ik vind wel dat ze niet zo verwijfd moeten doen.
Maar ze vallen soms zo op, hè?
Maar een kind moet wel een moeder en een vader hebben.
Maar ik hoef het niet te zien als ze zoenen.
Maar het is natuurlijk niet 'natuurlijk'.

Het begin van de zin is het politiek correcte stuk. Dat wat je hoort te zeggen als weldenkend mens. Wat er na de 'maar' komt, daarin tonen mensen hun ware gezicht.

En dan heb je vervolgens ook nog de mensen die niet eens doen alsof ze homoseksualiteit accepteren, die zelfs mensen met een 'afwijkende' seksualiteit 'hun' buurt uit terroriseren. Kijk bijvoorbeeld even bij de vraag in de bron, dan krijg je een goed idee waarom het een probleem kan zijn om homo te zijn.

Ik heb zelf ook meegemaakt dat mijn date me niet durfde te zoenen uit angst door de verkeerde mensen gezien te worden, en terwijl ik zelf weiger te leven in angst, had ze goede reden om bang te zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik blijk veel korter antwoord te kunnen geven. Zie hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/niemand-probleem-homoseksualiteit-lijkt-geaccepteerd.97585#530919

Wat je daar ziet gebeuren, is precies waarom het nog steeds zo'n groot probleem is om homo te zijn. Read it and weep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke vette plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ natuurlijk!
Net zoals bij bijvoorbeeld voetbal zijn er altijd een paar die het voor de rest moeten verpesten. Homosexualiteit in nederland is best wel geaccepteerd er zijn ook mensen die keihard optreden als er weer eens een imam beweerd dat het een ziekte is of zo. Helaas komen die dingen weinig in de publiciteit dus ontstaat er een vertekend beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Homoseksualiteit is de uitzondering, niet de regel. Zowel bij de menselijke diersoort als bij de andere diersoorten. Wetenschappelijk ontstaat het tijdens een cruciale groeifase van de hersenen in de baarmoeder door een verstoring van de hormonen.

Het is in die zin 'abnormaal' omdat het niet kan leiden tot dat waarvoor een zoogdier geconcipieerd is: voortplanting en het zogen van de nakomelingen.

Omdat mensen zich erg hautain als een superras beschouwen, denkt men direct dat zeggen dat het 'niet de norm is' hetzelfde betekent als dat ik tegen homo's of zo zou zijn, maar ik ben er toch ook niet tegen als mijn partner boven anderen voor mijzelf kiest. Of als zij zich in veel situaties anders gedraagt dan je zou verwachten.

Het zou maar een saaie bedoening zijn als alle mensen hetzelfde zouden zijn overigens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wetenschappelijk ontstaat het tijdens een cruciale groeifase van de hersenen in de baarmoeder door een verstoring van de hormonen." Een echte bron graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katholieke Universiteit Leuven, o.a. Pieter R. Adriaenssens; Ook Andreas De Block, professor en postdoctoraal onderzoeker voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Meerdere publicaties. Zij beschrijven ook de 'functionaliteit' omdat dit gedrag al miljoenen jaren oud is bij sommige dieren, maar vergeet niet te differenciëren in dezer! De exclusiviteit voor één geslacht daarentegen, is vooral van de huidige tijd (ermenoi = Spartaanse jongens, erastai = oudere Griekse minnaars die ze opleidden). PS: In de 13de eeuw werden homoseksuelen nog op de brandstapel omgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kritische link die hier wat tegenin gaat en toch een vrij betrouwbare bron is (voor zover die bestaat) is dezer: http://www.kennislink.nl/publicaties/het-lesbische-brein Voer voor discussie blijft. Zeker als je ook nog eens de link tussen 'zachte mannen' en 'pedofielen' soms moet leggen, dan krijg je van alles naar je hoofd als je het ook maar ter sprake durft brengen. Homofilie blijft een groot taboe, net zoals verdriet enkel getolereerd wordt na een overlijden ondanks alle emancipatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar wat je geloofd @VanbelleJean. Een heel andere stroming legt het psychologisch aan . Volgens post -Freudiaanse theorie ontstaat homoseksualiteit in de vroege jeugd tijdens de doorgemaakte fasen ( orale , anale , genitale ) wegens een niet of gedeeltelijk opgelost Oedipuscomplex.
Men dient onderscheid te maken tussen het accepteren
van het feit dat iemand anders geaard is, en de omgang daarmee. De persoon die anders geaard is hoeft dat
geen probleem te vinden.

Vroeger was dat helemaal niet aan de orde.
Maar met de komst van de etiketten, stempeldoosjes, hokjes en vakjes wil men daar iedereen een plek in geven.

Wij hebben er geen problemen mee als onze kinderen of kleinkinderen met een partner aankomen van dezelfde sekse.

Waar men wel de vinger aan de pols kan houden is een
relatie met iemand van een andere cultuur.
Dat men later niet jaren hoeft te knokken om de kinderen terug te krijgen uit verweggistan.
Daarin kan men de kinderen wel adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij klopt je vraag niet helemaal, want het word na mijn mening wél geaccepteerd.
Hoe kom je erbij dat het zo een 'enorm probleem' is om homo te zijn?
Zijn er hier mensen die het niet normaal vinden/ er tegen zijn?
Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen het abnormaal(een probleem) vinden over wat mijn seksualiteit is, dus volgens mij word het wel degelijk geaccepteerd...

Ja je hebt hier en daar kleine minder heden die op straat wat roepen als ik hand en hand loop met mijn vriendin, maar dat zijn altijd buitenlandse/allochtoonse mensen als het al gebeurd.(dat bedoel ik niet verkeerd maar het is gewoon zo.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn stad hebben al meerdere mensen de stad letterlijk moeten ontvluchten omdat hun seksualiteit niet geaccepteerd werd. De problemen worden de laatste tijd groter, niet kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Owja nou dat is inderdaad wel ernstig...
Zelf heb ik nooit problemen gemerkt, maar misschien ligt het wel aan de stad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben door een Nederlandse bejaarde vrouw met rollator uit mijn eigen straat (!!!) uitgescholden voor 'vieze homo'.
Ik bedoel maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij terug: 'Ouwe graftak'? Niet te geloven... Als het niet zo sneu was zou je er om kunnen lachen.
Het is een 'probleem' omdat er radicalen zijn die er wél een probleem mee hebben. Die deinzen er niet voor terug om bijv. geweld te gebruiken. Maar 't probleem zit 'm dan natuurlijk niet bij 't homo zijn, maar bij die radicalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze zich niet kunnen of willen indenken hoe die mensen ander gevoelens kunnen hebben .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is sociaal wenselijk om in Nederland je tolerant op te stellen. Dan zeggen we met z'n allen dat:
- homoseksualiteit geen probleem is
- vrouwen gelijkwaardig behandeld moeten worden op de werkvloer
- mannen net zo veel recht hebben op hun kind als hun ex vrouw
- dieren die voor consumptie bestemd zijn een beter leven zouden moeten hebben

In een cultuur, in elke! cultuur, is er de situatie zoals die is en een situatie zoals je die zou willen hebben als maatschappij. We vinden dus dat iedereen, ongeacht achtergrond, geslacht en seksuele geaardheid, gelijkwaardig is aan elkaar. Maar dat is nu niet zo en het is de vraag of dat echt ooit zo zal zijn. De mens lijkt altijd onderscheid te willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat vele niks op homosexualiteit tegen hebben,zolang deze homosexuele personen zich maar normaal gedragen.Je hebt ook van die homosexuele mannen waar de vrouwelijke kant sterk aanwezig is,en daar hebben vele problemen mee.Mijn neef is homo en zijn vriend is echt zo'n vrouwelijke man.Mijn neef word nooit uitgescholden,maar zijn partner wel.Die word uitgescholden voor flikker,nicht of mietje.Maarja...is hij dan ook zelf schuld,zoals hij zich gedraagt.Maar dan nog...mag hij zich dan niet uiten hoe hij zich voelt?Ikzelf heb er niet zoveel problemen mee,zolang hij mij maar met rust laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo heb je er "schuld" aan als je je op een bepaalde manier gedraagd, en daardoor uitgescholden wordt?
Behalve als je op je hoofd schrijft: scheld me uit! of als je dingen doet die absoluut niet toelaatbaar zijn, heb je zelf geen schuld dat andere mensen negatieve gevoelens tegenover je krijgen en je uit gaan schelden. Je kan veel dingen zien als gedragingen. Het dragen van bepaalde kleding, het te "mannelijk" of te "vrouwelijk" gedragen (wat is dat eigenlijk), een bepaald beroep hebben, aan je hoofd krabben, enzovoorts. Is het dan je eigen schuld als mensen je "Slet" "Nicht" "Pot" "Schurftkop" of wat dan ook noemen? Dat "vrouwelijke" gedrag van die man, dat hoort misschien wel gewoon bij hem. Ik zie ook wel eens hele "mannelijke" mannen waar ik me aan kan storen, maar ik scheld ze ook niet uit. En ach, wat is 'normaal' gedragen. Ik vind een man die zich vrouwelijk gedraagt, of een vrouw die zich mannelijk gedraagt, of een transgender of transseksueel of travestiet die zich "transig" draagt toch wel heel erg normaal, als je kijkt naar hoe mensen zich ook kunnen gedragen. PS: vat dit aub niet op als een persoonlijke aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, nog zo één: homoseksualiteit is prima, zolang homo's zich maar wel 'normaal' (lees: hetero) gedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoewel 'hetero gedrag' niet echt bestaat volgens mij (echter, ik ben geen socioloog of i.d.). Als ik een mens zie, denk ik niet, goh die gedraagt zich hetero! Vraag me af, of iemand dat ooit denkt. Waarom zou je dan denken: die gedraagt zich (te) homo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk bestaat hetero gedrag niet. Maar wel gedrag dat de mensen die willen dat homo's zich normaal gedragen zien als 'hetero', en dus 'normaal'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je in het donker doet moet je dan maar zelf weten, maar wees vooral niet jezelf in het daglicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals,ik heb niks op homo's tegen,maar dat verwijf gedrag vind ik verschrikkelijk.Als ik 2 homo's in het openbaar elkaar zie aflebberen,draait mijn maag om,maar dat heb ik ook als ik 2 hetero's elkaar in het openbaar zie aflebberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, en dan is het natúúrlijk hun eigen schuld, als ze worden uitgescholden. Met zulke mensen die er 'niks op tegen' hebben, hebben we geen mensen meer nodig die er wél een probleem mee hebben.
mensen zeggen dat ze het normaal vinden omdat ze overal horen dat het normaal is: op tv, in tijdschriften, --> in de media en de politiek word er alles aan gedaan om de acceptatie rond homoseksualiteit te bevorderen. het probleem is dat het onnatuurlijk ís, en mensen blíjven het onnatuurlijk vinden, ook al doen we er nog zo krampachtig veel aan om te normaal en door de samenleving geaccepteerd te krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Homoseksualiteit is wijdverspreid in de natuur. Je bewering dat het onnatuurlijk is, is dus feitelijk onjuist. 2. Nog veel belangrijker: of het natuurlijk is doet er niet toe. Je maakt de fout om dat-wat-is te verwarren met dat-wat-moet-zijn. Het is natuurlijk om op 13-jarige leeftijd kinderen te baren, maar dat maakt toch ook niet dat je vindt dat het wenselijk is om een 12-jarige te bezwangeren? Of dat het onmogelijk is om de onwenselijkheid van het bezwangeren van 12-jarigen door de samenleving geaccepteerd te krijgen? http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min overigens niet van mij. Je antwoord is namelijk niet zonder waarde, juist omdat veel mensen denken wat jij denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
homoseksualiteit is niet wijdverspreid in de natuur. Nederland loop hierin voorop, er zijn zeer veel landen waar dit helemaal niet zo normaal is. verder is het vanaf het begin van het bestaan van de aarde niet de natuurlijke weg geweest dat man en man of vrouw en vrouw met elkaar gingen wonen. vanaf het begin is het de natuurlijk geweest dat man en vrouw bij elkaar gingen wonen en zich voortplanten. ook bij de dieren is it overigens te zien. je kunt dat alleen al zien aan het feit dat een homostel geen kinderen kan krijgen, dat is alleen mogelijk bij man en vrouw! ik vind je vergelijking van homoseksualiteit met het krijgen van kinderen op verschillende leeftijden onjuist. je hebt gelijk wanneer je zegt dat mensen vroeger eerder kinderen baarder dan nu. maar dat heeft niet geleid tot ontwrichting en verwoesting van de samenleving. wat wel het geval is met emancipatie, het gelijkheidsdenken, het perse geaccepteerd willen krijgen van abortus, euthanasie en homoseksualiteit, en de vrije seksuele moraal. je ziet daar nú al de gevolgen van: iedereen wil zo vrij mogelijk leven voor ZICHZELF, alles moet kunnen, de veilige basis waarin kinderen kunnen opgroeien is onzeker, we hebben geen doel meer waaroor we leven behalve: genieten, het milieu gaat kapot aan onze overdadige leefwijze, oude mensen voelen zich niet meer gewenst kortom: onze samenleving gaat hier kapot aan! kijk om je heen en zie de leegte, zie wat de vrijheid ons heeft gebracht. dat is wat ik om me heen zie gebeuren, ga terug in de geschiedenis en zie dat het al vaker zo gegaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, tegen zo'n muur kan ik niet op. Ontwrichting en verwoesting nog wel. Wel goed, dat je in je reactie verder uitwijdt. Wat mij betreft een verwerpelijke houding, en daarmee een uitstekend antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimberly, voor mij ben je hartstikke geschift.
Sorry dat ik het zeg.
Kruip alsjeblieft terug onder die rots waar je vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi skusme, bedankt dat je me uitmaakt voor geschift! er bestaat ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting weet je. dan mag jij mijn mening dan wel belachelijk vinden, maar dat betekent niet dat je dat jij hem niet hoeft te respecteren!! misschien vind ik jou mening ook wel belachelijk en gestoord, maar daarom vind ik jou als persoon niet gestoord. zolang iemand maar een onderbouwing en overtuiging heeft voor wat hij/zij zegt! en die kom ik bij jou niet zo tegen... om op mijn verhaal terug te komen: we zullen zien wie gelijk heeft, lees de geschiedenis van sodom en gomorra eens, kijk terug in de geschiedenis. nu valt het voor jou misschien nog niet op wat ik zeg, ooit zul je het zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De *geschiedenis* van Sodom en Gomorra? Het door religie geïnspireerde verzonnen verhaal zal je bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat ik niet 'van de bijbel' ben, wil niet zeggen dat ik de geschiedenis niet ken, kimberley.
Wanneer ik een door jouw gegeven antwoord tegenkom op gv, heb jij daar in 9 van de 10 keer de bijbel bijgesleept. Dat is jouw waarheid. Prima, maar houd het wel enigszins bij jezelf, en ga er niet mee schermen als zijnde 'de enige en ultieme waarheid'.
Daar komt bij dat je pertinent met andere onwaarheden schermt om die vervolgens voor feiten te houden (zie bv je verhalen hierboven). En dan adviseer je mij, hartstikke homo, om de 'geschiedenis' van Sodom en Gomorra maar eens te gaan lezen.
Ik verdom het inderdaad om dergelijke 'raad' te accepteren of te respecteren!
Sterker nog: Ik vind het beledigend en ongelofelijk kortzichtig. Vanuit mijn kwaadheid hierover heb ik je voor geschift uitgemaakt. Excuses hiervoor, maar ik hoop dat je, al is het ook maar een heel klein beetje, begrijpt hoe jij met je bijbelse moralischtische prietpraat mensen in een hoek schopt en stigmatiseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je profiel moet geloven Sprietje, ben je 16 jaar. Ik zou zowat je opa kunnen zijn. Als ik lees wat je allemaal voor waarheid verkondigt, samen met de manier waarop je mensen die wel volwassen zijn en levenservaring hebben van 'advies' bedient, denk ik dat je nog heel veel te leren hebt. Wordt eerst maar eens volwassen, voordat je denkt de waarheid in pacht te hebben en dingen kan gaan beweren zoals: 'Nu valt het je nog niet op wat ik zeg, maar ooit zul je het zien'.
Het zou lachwekkend zijn, als het niet zo beledigend en ongeloofelijk betweterig was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(bovenstaande is bedoeld voor Kimberley. Hoe kom ik nou aan de naam Sprietje? Misschien mijn gevoel bij deze persoon...wie zal het zeggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onnatuurlijk? Hoe kom je daar nou bij? Alleen daarom al een -, en verder ook voor de kortzichtige blik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
skusme, allereerst: ik 'sleep' niet negen van de tien keer de bijbel erbij. bij een vraag als "Wanneer je veel bloost, hoe moet dat met een sollicitatiegesprek?" heeft het geen meerwaarde om te kijken wat de Bijbel er van zegt.
En voor de andere vragen: inderdaad wanneer ik een vraag over religie/samenleving beantwoordt gebruik ik de Bijbel, omdat dit Boek heel belangrijk voor mij is, ik geloof dat wat erin staat waar is en ons vertelt hoe we moeten leven en bij God kunnen komen. mijn opmerking over: ooit zul je het zien, was niet handig.
met jou woorden zeg jij precies wat in de samenleving heerst: je mag zeggen wat je wilt, zolang je het maar niet als enige waarheid ziet, hou het het liefst maar voor jezelf. Ik zie de Bijbel inderdaad als de enige waarheid. je zegt "Dat is jouw waarheid. Prima, maar houd het wel enigszins bij jezelf, en ga er niet mee schermen als zijnde ‘de enige en ultieme waarheid’." Maar wat jij als waarheid ziet is ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitbreiding vorige reactie. skusme, allereerst: ik ‘sleep’ niet negen van de tien keer de bijbel erbij. bij een vraag als "Wanneer je veel bloost, hoe moet dat met een sollicitatiegesprek?" heeft het geen meerwaarde om te kijken wat de Bijbel er van zegt.
En voor de andere vragen: inderdaad wanneer ik een vraag over religie/samenleving beantwoordt gebruik ik de Bijbel, omdat dit Boek heel belangrijk voor mij is, ik geloof dat wat erin staat waar is en ons vertelt hoe we moeten leven en bij God kunnen komen. met jou woorden zeg jij precies wat in de samenleving heerst: je mag zeggen wat je wilt, zolang je het maar niet als enige waarheid ziet, hou het het liefst maar voor jezelf. Ik zie de Bijbel inderdaad als de enige waarheid en ben niet van plan die voor mezelf te houden sorry, zoveel mogelijk mensen moeten ervan weten. je zegt "Dat is jouw waarheid. Prima, maar houd het wel enigszins bij jezelf, en ga er niet mee schermen als zijnde ‘de enige en ultieme waarheid’."
Maar wat jij als waarheid ziet is ook JOU waarheid. ik vraag je: houd jij die waarheid dan ook bij jezelf als je het zo belangrijk vind dat mensen hun waarheid voor zichzelf houden. ik zou neit weten waarom mijn mening dan meer kortzichtig zou zijn dan de jouwe. want zo objectief is de (heersende) gedachte dat homoseksualiteti normaal is die helemaal niet. tot voor 50 jaar geleden dachten veel meer mensen er over zoals ik (lekker conservatief he). verder: mijn opmerking over: ooit zul je het zien, was niet handig. je hebt natuurlijk veel meer levenservaring dan ik. maar dat betekent niet dat jij wel een mening hebt en dat ik er nog geen kan hebben. de vragen die ik op GV beantwoord zijn vaak van mensen die ouder zijn dan ik, maar zou ik ze daarom niet kunnen beantwoorden? wijsheid komt met de jaren gaat niet altijd op, wat wil je met je opmerking zeggen? jij bent klein en ik groot dus ik weet het beter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimberley, jouw waarheid is DE waarheid, die je vervolgens opdringt aan anderen.
Als je wat ouder wordt zal je merken dat de dingen waar jij in gelooft aan jou toebehoren. Dat het zooo fout is om JOUW waarheid als onweerlegbaar aan anderen op te dringen. Zo werkt het namelijk niet in het leven.
Ieder mens gelooft in zijn of haar ding. Je kunt het met elkaar eens zijn of niet, interessante discussies met elkaar.
En daar houd je het dan bij.
Een mening is uitstekend, jouw overtuigingen als waarheid verkondigen is fout. En wat betreft je leeftijd: Ik vind het geen enkel probleem dat ook jonge mensen deelnemen aan GV. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. En je leert er zo af en toe nog wat van ook.
Maar! Wanneer een piepkuiken van 16 mij gaat verkondigen hoe het zit met Sodom en Gomorra en dat ik ooit de waarheid zal zien, dan vind ik dat onacceptabel en onrespectvol. Dat soort praatjes slijt je maar aan je leeftijdsgenoten maar niet aan mij!
Al is de bijbel nog zo jouw waarheid, dat ontslaat je niet van de plicht om respectvol met mensen om te gaan!
Dat staat ook vast wel iets over geschreven in die bijbel van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan over veel dingen discuseren en van mening veranderen, niet over wezenlijke dingen die God afkeurt. waarom zou ik niet mogen zeggen dat mijn waarheid wat dit betreft de waarheid IS? dat is dan toch mijn MENING. ik dring mijn waarheid niet aan je op. mijn opmerking over: 'dat je ooit de waarheid zal zien' ging te ver, hoewel ik er wel in geloof, maar niet als bedreiging og betweterigheid wil noemen. en verder is een discussie om de ander van je standpunten te overtuigen, dat is geen opdringen. ik geloof onweerlegbaar dat homoseksualiteit niet goed is, net zoals jij gelooft dat er niets mis is met homoseksualiteit. door te zeggen dat ik die mening niet mag verkondigen, dring jij mij de mening op dat niemand zijn waarheid mag verkondigen als de waarheid! ik zie niet in waarom wat ik geloof over Sodom en Gomorra onrespectvol is. ik heb respect voor de homo als mens, maar niet voor wat hij/zij doet. ik zie de geaardheid niet als zonde/fout, maar wel de hs. respect, wat is respect..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimberly, heb je voor de grap deze houding al eens uitgeprobeerd? Gewoon beseffen dat het jou niet aangaat wat voor relatie twee (of meer) vrijwillig daarvoor kiezende volwassenen met elkaar aangaan? Of dat het niet uitmaakt wat jij gelooft, omdat je jouw geloof niet kunt toepassen op mensen die dat geloof niet delen? Dat verhaal over respect hebben voor de homo als mens, maar niet voor wat hij doet, is heel mooi nagepraat van welke religieuze autoriteit je dat ook heeft bijgebracht, maar het is niet meer dan een retorisch trucje om je gebrek aan respect voor een ander op zo'n manier te uiten dat je tegenspraak bij voorbaat al probeert te neutraliseren. Om het met andere woorden te zeggen: het is totale bullshit. Het is zoiets als zeggen dat je respect hebt voor moeders als mens, maar dat je hun vrouwelijkheid en het krijgen van kinderen afkeurt. Of dat je anders-gelovigen of niet-gelovigen respecteert, maar dat je tegelijkertijd vindt dat het verplicht moet zijn om de rituelen van jouw religie te volgen. Je zegt er alleen mee: ik heb totaal geen respect voor jou, maar ik doe alsof ik dat wel heb, omdat dat nou eenmaal van me wordt verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we het gaan hebben over "natuurlijke" voortplanting... De meestgebruikte voortplantingsmethodiek (door de meeste verschillende soorten, door de meeste individuen, het vaakst - hoe je het ook wilt bekijken) is asexueel. Binaire deling wordt het meest gebruikt, en zelfs in die minderheidsgroepen die geslachtelijk zijn gaan voortplanten komt in sommige gevallen nog parthenogenese voor. Mag ik op basis van de natuurlijke norm nu zeggen dat seks "onnatuurlijk" is, in welke vorm dan ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat kimberly een afwijkende (en nogal vreemde) definitie van 'natuurlijk' gebruikt. Zie haar reactie op mijn opmerking dat homoseksualiteit wijdverspreid is in de natuur: daarop roept ze dat dat niet zo is, dat Nederland hierin voorop loopt. Ik vraag me eigenlijk af wat ze daarmee bedoelt: dat de konijnen en vossen en verwilderde katten in Nederland wel homoseksueel kunnen zijn, maar die in andere landen niet? Raar, mij lijkt het niet zo natuurlijk voor dieren om zich zoveel aan te trekken van landsgrenzen. Maar, sne, je hebt natuurlijk volkomen gelijk: de vraag of homoseksualiteit wel of niet 'natuurlijk' is, is volkomen irrelevant. Daar hebben we cultuur en beschaving voor: opdat we morele kwesties kunnen beantwoorden op basis van ratio in plaats van op basis van natuurlijkheid. Dat is maar goed ook, de 'natuurlijke' toestand van de mensheid heeft een hoop kenmerken die wij als rationele mensen onwenselijk vinden. Sterker nog, ik durf te zeggen dat het baseren van onze moraal op wat 'natuurlijk' is voor nogal wat ontwrichting en verwoesting zou zorgen. Zoals het voorbeeld dat ik noem over het op zeer jonge leeftijd baren van kinderen. Persoonlijk zou ik het behóórlijk ontwrichtend vinden om te leven naar de natuur, wat betekent dat een volwassen man gerust een meisje van twaalf grijpt en zwanger maakt. Hoe iemand de 'natuurlijke' toestand van de mens, waar ook dát een onderdeel van is, te verkiezen vindt boven onze maatschappij, is mij een raadsel.
Negativiteit overheerst meestal.
Dus de kleine groep die het raar vind en dit niet wil accepteren vallen gewoon op.
En dan is er natuurlijk verschil tussen homo zijn en je heel erg overdreven als homo gedragen. Sommige mensen accepteren wel dat er homo's zijn en zullen daar geen kwaad over spreken, maar irriteren zich wellicht wel aan het overdreven gedrag van homo's.
Zo vind ik het zelf ook niet erg, maar soms zitten er mensen bij en die hebben schijt aan alles en rijden langs op een roze brommer met een leren stringetje boven hun broek uit o.i.d. en dan denk ik ook wel: nou dit hoeft van mij niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met al mijn respect voor homo's hoor! Maar dat zijn dingen die zou ik ook niet van een hetero willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt het zelf al: het 'lijkt'
dat niemand problemen heeft met homosexualiteit.
de werkelijkheid leert anders.
het is dus geen probleem
men maakt er, zeker in sommige religieuze kringen, wel een probleem van.
homosexualiteit komt voor in alle tijden, in alle religies

in Nederland was de tendens een zekere vrijheid hieromtrent.
we lijken terug te keren naar meer homo-onbegrip. heel erg jammer, voor ons land waar
alles leek te kunnen, maar uiteindelijk mede door de religies uit andere culturen, en onze multicuulturele samenleving, dat er méér dan ooit onbegrip is ontstaan.
dat is mijn idee erover.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik heb, ken diverse homo's in mijn kennis- en
vriendenkring. prima lui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op papier, of in dit geval, op internet, is het makkelijker om te zeggen dat je het accepteert. "Homo's uitschelden, dat zou ík nooit doen!" Maar als je dan op straat twee mannen of vrouwen ziet zoenen is dat toch even slikken, tenminste, zo ervaar ik dat. (En nee, ik scheld niemand uit, nooit niet.) Nou heb ik een vriend die ook homo is, maar het blijft toch raar als hij het heeft over zijn vriend..

En nu kun je me iemand noemen die niks accepteert, maar zo is mijn visie daarover..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat niks accepteren valt wel mee hoor. Zolang je er maar niet de conclusie uit trekt dat die twee mannen of twee vrouwen niet mogen zoenen waar jij dat kunt zien.
Zo accepteert iedereen ook zo genaamd allachtonen.
Ze noemen een marokkaan een vriend maar alleen de marokkaan die ze kennen die deugd .Want ze zijn het tergelijke tijd ook weer helemaal eens met wilders.

En dan nog de media die juist dat deel laat zien die homo s en allachtonen niet accepteren.
Mensen oordelen maar zonder dat ze een beetje inzicht hebben .gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er een verschil is tussen "willen" en "kunnen". iedereen wil wel open minded zijn en modern overkomen e.d; maar soms bots je dan op je innerlijke (onbewuste) waarden (bv. "wat zouden de mensen nu wel denken als mijn zoon een homo is" "huisje tuintje kindje"....).
alles wat "anders" is boezemt ergens angst in, misschien wel omdat iedereen een klein beetje homo is (dat beweer ik niet, maar er zijn verschillende bronnen die dat zeggen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat mensen zich altijd ergens tegen willen afzetten en gezien homoseksuelen (tov heteroseksuelen) een minderheidsgroepering is ,zijn ze een makkelijk doelwit. Zouden er geen homoseksuelen zijn dat zocht men vast een andere minderheidsgroepering.

Toegevoegd na 3 minuten:
gelukkig heeft niet ieder mens iets nodig om zich tegen af te zetten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen emotionele en rationele acceptatie. Bijna alle 'weldenkende' mensen hebben homosexualiteit rationeel helemaal geaccepteerd. Emotioneel is een heel ander verhaal.

Ergens diep in elke mens is een reptielenbreintje dat altijd kiest voor de meest voor de hand liggende oplossing: het voortbestaan van de soort, het beschermen van je nageslacht en van de groep waar je bij hoort. Dit zit genetisch in ons ingebakken en je doet er niks aan. Het geeft je emotionele signalen die je rationeel makkelijk kunt uitschakelen, maar waar je je wel bewust van moet zijn. Dit primitieve stukje brein keurt alles af wat afwijkt en een bedreiging zou kunnen zijn voor de groep / voor je nageslacht.

Wie met droge ogen durft te beweren dat hij/zij nooit van binnen een beetje schrikt als hij/zij b.v. een lichamelijk of geestelijk gehandicapte persoon ziet, of nooit een flits van 'ANDERS!' door zich heen voelt gaan wanneer hij/zij een groepje mensen voorbij ziet komen die er opvallend anders uit zien (huidskleur, hoofddoekjes o.i.d.) loopt zichzelf waarschijnlijk voor te liegen. Dat heeft iedereen. In een microseconde gooi je er dan een laagje ratio overheen en de situatie is weer geaccepteerd en het reptiel mag weer gaan slapen.

Als mijn kinderen holebi zouden zijn, zou ik in eerste instantie schrikken. Daarna zou ik er een microseconde ratio overheen gooien en dan was het goed.
En dan begint het grote piekeren: hoe laat ik als 21e eeuwse wereldburger nu zien aan het vriendje / vriendinnetje dat hij/zij volledig geaccepteerd is, zonder dat ik overdrijf?

Er zijn altijd mensen die gewoon luisteren naar hun reptielenbrein.

En daarnaast: als je zelf tot een 'mogelijk verdrukte minderheid' behoort, ben je extra gevoelig voor alle signalen van verdrukking. Zo word ik boos van alle opmerkingen die gemaakt worden over boeren, omdat ik zelf een boerendochter ben. Lompe boer, dat is persoonlijk tegen mij gericht! Cabaretiers die geintjes maken over autistisch gedrag, kunnen rekenen op een vlammende brief van mij, want ik heb een autistisch kind. Zo zou het ook best kunnen zijn dat je als homo je bepaalde dingen extra aantrekt (bijvoorbeeld de afkeer die veel mensen hebben van 'relnichten') en dus denkt dat het met die acceptatie erg tegenvalt.

Conclusie: het probleem zit gedeeltelijk in ieders reptielenbrein, gedeeltelijk in de beleving bij de holebi's zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een superantwoord!!
Heel mooi uitgelegd, heel herkenbaar,; als iets gevoelig voor je ligt ben je bereid op de barricaden te staan.
Als iets vreemd is gooi je je ratiosausje erover.
Prachtig!
Ik had dat gister bij het programma Hello, Goodbye;
er was een echtpaar aan het woord dat spastisch is.
Als je ze ziet lopen , wat hen heel veel moeite kost, ziet het er vreemd uit. Aan hun praten was duidelijk dat aan hun verstand niets mankeerde.
Van de ene kant heb je bewondering voor ze; maar het blijft er raar uitzien.
Als ik zelf een kind zou hebben dat spastisch is, zou ik daar voor op de barricaden gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan lieg ik mezelf waarschijnlijk de hele tijd voor. Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijnboompitje, misschien ben jij al 'de nieuwe mens'! Prijs jezelf gelukkig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee ik ben gewoon gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreest niet, gek zijn is zo gek nog niet.
Ik denk dat we over een paar generaties dat reptielenbrein wel onder de duim krijgen, hoor. En misschien heeft de ene mens er echt wel meer last van dan de andere en moet hij/zij dus harder z'n best doen voor het ratio-sausje.
Als kind kom je in je puberteitsjaren tot de ontdekking dat je anders geaard bent, je vrienden (mogelijke partners) verkiezen plotseling meisjes en je raakt in de war. Velen willen dat aanvankelijk verbergen maar moeten vroeg of laat het toch erkennen. Het anders zijn dan heteroseksueel doet je in een minderheidsgroep belanden.
In deze moderne tijd dat alles kan en mag hebben wij deze groep aanvaard. Maar je zou schrikken hoeveel mensen indien ze eerlijk zouden zijn dit binnenin niet hebben gedaan. Dan kom je als ouders tot de ontdekking dat zoonlief homo is. Dag vooruitzicht van een schoondochter en kleinkinderen en alles eromheen. Neen je zoon gaat met een vriend naar de kamer lekker vrijen. Moeilijk te aanvaarden toch. Het is zoals met vele minderheden, we aanvaarden ze, doch liefst ver uit de buurt.