Er zijn in nederland ongeveer 62.000 mensen als ambtenaar voor de politie aan het werk. Dat betekend niet dat al die 62.000 mensen ook op straat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2010 was er sprake van ruim 55.000 FTE bij de politie. Dit is overigens niet precies gelijk aan 55.000 mensen. Een FTE betekent namelijk "een fulltime-equivalent" oftewel in goed Nederlands "een rekeneenheid waarmee de omvang van de personeelssterkte kan worden berekend." Een voorbeeld: 1 FTE staat gelijk aan 1 persoon die 40 uur per week werkt - of - 2 personen die allebei 20 uur per week werken - of - 4 personen die alle 4 per persoon 10 uren per week werken, etc. Echter als je er vanuit gaat dat men gemiddeld een 36-urige werkweek maakt (90% werkt) dan staat 55.000 FTE gelijk aan zo'n 61.000 mensen (55.000 gedeeld door 0,9)

Van deze 55.000 FTE (of ongeveer 61.000 mensen) waren er ruim 36.000 FTE (of ongeveer 40.000 mensen) "executief medewerker". De executieve medewerkers zijn de agenten op straat en politiemensen belast met bijvoorbeeld recherchewerk of directe ondersteuning van het politiewerk (de agenten) op straat. In Nederland zijn dus ongeveer 40.000 agenten als je de rchercheurs en directe ondersteuners mee telt.

Meer informatie over de samenstelling van de politiekorpsen in Nederland kan je vinden op http://www.jaarverslagpolitie.nl en http://www.politie.nl