Waarom is Dodenherdenking op 4 mei?

Op 5 mei capituleerde Duitsland, vandaar Bevrijdingsdag, neem ik aan tenminste... maar wat was er op 4 mei?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De eerste viering van bevrijdingsdag in Nederland is gehouden op 4 mei 1946. Het kabinet had weliswaar al enkele maanden na de bevrijding besloten dat de nationale feestdag voortaan moest plaatsvinden op 5 mei, „de dag der capitulatie", maar stuitte vervolgens op het bezwaar dat die dag in 1946 een zondag zou zijn. Pas in de loop van maart van dat jaar werd bekendgemaakt dat de bevrijding op zaterdag 4 mei zou worden gevierd.

De dodenherdenking werd gepland op de voorafgaande avond, 3 mei. Maar de twee minuten stilte werden in dat eerste vredesjaar in acht genomen op 4 mei om 11 uur ’s ochtends. De feestviering volgde ’s middags.

Ir. W. Schermerhorn, de eerste naoorlogse premier, wilde aanvankelijk de viering van de bevrijding combineren met de Koninginnedag, die toen nog werd gevierd op 31 augustus. De furieuze reactie van koningin Wilhelmina op dat voorstel maakte dit echter onmogelijk.

Dit is af te leiden uit de notulen van de ministerraad van 7 augustus 1945: „De Minister-President deelt mede, dat Hare Majesteit de Koningin het denkbeeld Haar verjaardag met den Nationalen Feestdag te vereenzelvigen, volstrekt afwijst. De Raad besluit dit jaar het denkbeeld een Nationalen Feestdag te vieren, te laten rusten. Te beginnen met het volgend jaar zal als Nationale Feestdag gelden de dag der capitulatie 5 Mei.”

In 1947 bleef de dodenherdenking op 3 mei staan, terwijl de bevrijdingsfeesten naar 5 mei gingen. Pas in 1948 werden 4 en 5 mei de vaste data voor dodenherdenking en bevrijding. Toen verhuisden ook de twee minuten stilte definitief naar de avond van 4 mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het was voor 1967 zelfs op 3 mei......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Waarom was het op 3 mei?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het had iets met de kerk te maken geloof ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk; Er is alleen discussie en debat geweest over over het verplaatsen naar van de dodenherdenking naar 3 Mei, maar het is er nooit van gekomen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edit - naar --> X
De eerste dodenherdenking vond plaats op 9 mei, vier dagen na de bevrijding (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking).
Ik heb nergens kunnen vinden waarom nu 4 mei, maar ik kan me indenken dat alvorens uit te barsten in een groot feest het gepast is om diegenen te herdenken die het mogelijk gemaakt hebben dat er een bevrijding gekomen is.
En één dag voor de viering lijkt me dan zelf ook eigenlijk het meest geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik wilde formuleren: vóór het vieren van de vrijheid herdenken we de doden die vielen in de strijd voor die vrijheid. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hier kan ik me helemaal bij aansluiten