Anoniem aangifte doen is dat echt wel zo anoniem?

een vrouw bij ons uit het dorp heeft namleijk anoniem aangifte gedaan van kindermishandeling daar dat een knulletje van 6 in pyama om 22.30 buiten liep regelmatig.
Na onderzoek is dus gebleken dat de moeder niet voor haar kinderen kon zorgen,maar de naam van de melder werd wel in de brief vernoemd,(er stond in na aanleiding van een melding van mevr.... hebben wij besloten onderzoek te gaan doen .....deze brief kreeg dus de moeder van het knulletje.Dus is anoniem echt wel anoniem?ook bijvoorbeeld bij misdaad anoniem,en dus ook kindermishandeling anoniem

Toegevoegd na 26 minuten:
zal het dan ook niet zo zijn dat je dan minder snel aangifte of melding doet van een misdaad of kinder mishandeling

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Anoniem is natuurlijk anoniem, maar er worden zoveel fouten gemaakt bij de politie/justitie. Ik denk dat dit geval ook weer een "foutje bedankt" zal zijn. Mijn man moet voor zijn werk vaak aangiftes doen en hoe vaak niet per ongeluk zijn naam vermeld werd of de post naar het verkeerde adres gestuurd werd. Het is heel vervelend, want je weet nooit of zo`n dader verhaal komt halen. De enigste optie is m.i. geen risico te nemen en ook echt anoniem te melden, dus niet je naam noemen omdat (en dat moet je erbij zeggen) je geen vertrouwen hebt in het z.g. anonieme systeem en je geen risico wilt lopen. Dit heet dan door schade en schande wijs worden.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt, anoniem is niet... Wie denkt anoniem te zijn in deze samenleving is dom... Alles ligt vast... Je email wordt opgeslagen... Als je van Amsterdam naar Maastricht rijdt wordt je minimaal 30 keer gefotografeerd en worden de foto´s opgeslagen... Als je een mobiele telefoon hebt, ligt elke plek waar je komt vast en wordt opgeslagen... Ga je naar een winkel en heb je daar een pasje, dan ook wordt het allemaal opgeslagen... Wandel door een winkelstraat en ze maken beelden van je, overal... Ga zo maar door... En dan denken sommigen nog dat ze anoniem zijn, dat is voor mij een teken van domheid...

En ook Meld Misdaad Anoniem is onzin... Laatst werd in een rechtszaak een anonieme beller met naam en toenaam genoemd en in de gaten gehouden omdat ze als dader aangemerkt was...

Nee hoor, dat is verleden tijd die anonimiteit...

Toegevoegd na 1 minuut:
En het wordt alleen maar meer, rekening rijden, wat denk je daarvan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. Dat is wel vreemd. Heeft ze dat via meld misdaad anoniem gedaan?

Volgens hun website:

M. is onafhankelijk
M. noteert geen telefoon-nummers, naam en adres
M. heeft geen gesprekstapes

dan zou dat niet moeten kunnen. Als dat wel gebeurd is, zou ik een klacht indienen bij de stichting.

Toegevoegd na 31 minuten:
Als je de website leest, dan staat er dat je anoniem kan blijven. Dat indiceert dat je dat niet standaard bent, maar alleen als je hieron verzoekt. Ze geven niet aan dat je altijd anoniem bent. Onduidelijk en verwarrend als je niet bekend bent met hun taalgebruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als anoniem aangifte gaat doen zal niemand er iets mee kunnen doen, en dan krijg je als het goed is echt de vraag als we u namen mogen vermelden dan kunnen wij hier wel iets mee doen. Dus misschien heeft ze toch wel akkoord gegeven. Anders mogen ze niet zomaar jouw naam gebruiken zonder toestemming.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de bron staat ook het woord prostitutie maar is weer een verdere link op deze bron. De eerste link zal worden uitgelegd over anoniem aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anoniem aangifte doen werkt alleen via: Meld misdaad anoniem. Anders zijn ze zelfs verplicht te registreren wie aangifte doen. Ook ivm getuigenissen.
Het is alleen wel vreemd dat de naam in een brief stond, dat hoort niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anoniem aangifte doen kan alleen in heel extreem gevaarlijke situaties.
Anoniem melding maken van dingen kan wel.
Over meld misdaad anoniem dat was idd in het nieuws maar het was afgeluisterd niet doorgegeven door meld misdaad anoniem zelf.
Maar je hebt wettelijk geen recht op anoniem zijn bij melding..
Wees dus altijd voorzichtig dat je jezelf niet in gevaar brengt tenzij je het echt de moeite vind.