gewoon opschrijven wat er elke maand binnen komt en wat er zeker aan vaste lasten uitgaat
de rest heb je over om te besteden en/of te sparen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zoveel tips om te bezuinigen en rond te komen maar het zijn vaak de tegenvallers wachmachine die net kapot gaat, of de verleidingen in de winkel.

In ieder geval kan je schrift gebruiken en je inkomen invullen en daaronder alle vaste uitgaven per maand, en dan zie je wat je overhoud en dit in weken verdelen wat je nodig denkt te hebben voor boodschappen, kleding, kadootjes.

In dit overzicht zie je al je kosten en kan je kijken wat je echt niet nodig hebt aan abonnementen.

Iedere keer als je geld hebt uitgeven die bijhouden in je schrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alles wat je koopt, (en ik bedoel echt 'álles'!!!) je afvragen : is this nééd to have, of níce to have, oftewel : móet ik dit echt hebben, of is het leuk om te hebben....
Ik loop wel eens watertandend langs frambozen in deze tijd van het jaar, maar helaas : het worden toch echt appels of mandarijnen....Als er ergens een aanbieding is van iets wat je altijd echt nodig zult hebben, zoals wasmiddel of toiletpapier, dubbel kopen, dan kan je voorlopig weer vooruit...maak het een sport, om zo lang mogelijk met 50 euro uit te komen - mij geeft het een kick !! En stilletjes hopen op betere tijden, en zo niet : een boterham met kaas zal er toch echt altijd wel zijn, en alle luxe die ik gehad heb, heb ik genoten, en dat pakt niemand me meer af.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorteer eerst je vaste lasten (gas. water licht telefoon huur abonnementen verzekering gemeentelijke lasten bankkosten aflossingsverplichting etc) Gewoon je bankafschriften per maand bij langs en opschrijven, dan zie je wat je overhoud om te besteden. Reserveer daarvan 10% voor onvoorzien en 10% voor sparen (voor je wasmachine, stofzuiger etc.)

Doe het bedrag wat je overhoud x 12 en deel dat door 52. Dat bedrag pin je 1 x per week en daar ga je van leven. De 10% sparen stort je in ieder geval direkt nadat je inkomen is gestort naar een spaarrekening en de pot onvoorzien aan het einde van de maand als er wat over is.

Ook slim is het om als je nog geld in je portemonnee hebt aan het einde van de week dit thuis in een potje te stoppen voor de extra's zoals kadootjes en kleding. Bij dit ga ik ervan uit dat je niet een topinkomen hebt.

Ga in geen geval een lening krediet of wat dan ook aan, want geld lenen kost geld, je zit dan misschien op een mooie bank, maar met een knorrende maag zit ie niet meer zo lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op www.rechtopgeld.nl of er nog een regeling of iets dergelijks is waar je recht op hebt.
En hierboven staat het al, zorg voor overzicht.
En ook kijken naar de mogelijkheid om je inkomen te verhogen( maar dat zal je vast al wel gedaan hebben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nibud.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de Nibud een idee.
Ik heb net toevallig een Grip-pakket besteld met vele tips en tabbladen om je in en uitgaven bij te houden.
Het is tot en met vandaag in een aanbieding.

www.nibud.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
OEPS..Danielle was me al voor, sorry, niet gezien :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen een plus en jij niet terwijl dit toch een goed antwoord is +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je :-)
Een goede raad heb ik maar...

Pas je inkomen niet aan je uitgaven aan maar andersom, pas je uitgaven aan je inkomen aan...

Ga vaker gratis dingen doen, bijvoorbeeld een dagje naar het park, en dan kun je daarna zeggen: Heerlijk, ik heb me vandaag kostenloos geamuseerd...