Hoe noem je het als 1 persoon de andere binnen een relatie het contact met oa. familie onthoudt?

Man en vrouw wonen samen vrouw legt haar man haar wil op en zorgt ervoor dat hij met niemand contact heeft niet met vader moeder zus opa oma. Dit heeft een bepaalde naam waar ik helaas niet op kom. Heb dit ooit gelezen. Hoe noem je dit? en is dit strafbaar?

een jaar geleden
1.8K
erotisi
een jaar geleden
sociale deprivatie?

Antwoorden (3)

Dat wordt isoleren genoemd.
Dat is in beginsel niet strafbaar. Pas als het de vorm van geestelijke mishandeling krijgt, zou het strafbaar kunnen zijn.
Toegevoegd op 20 april 2023 09:03: tekst
een jaar geleden
Dit heet wederrechtelijke vrijheidsberoving. De maximum straf hiervoor is 8 jaar gevangenisstraf. (art. 282 Wetboek van Strafrecht).
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Vrijheidsberoving: Het betreft de beroving van de lichamelijke vrijheid van het slachtoffer.
BertvN
een jaar geleden
Inderdaad, dat is hier dus het geval.
TurfGraver
een jaar geleden
Ik kan beroofd zijn van lichamelijke vrijheid en toch contact hebben.
Andersom ook.
BertvN
een jaar geleden
In het wetsartikel staat niets over 'lichamelijk'.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Van wederrechtelijke vrijheidsberoving is volgens mij pas sprake als het met fysieke dwang zou gebeuren.
Het verbieden, zelfs als het met chantage achtige praktijken zou gaan, geeft het slachtoffer nog altijd de keuze (lees de vrijheid) om het verbod, of het dreigement te negeren. Dus is er in juridische zin geen sprake van vrijheidsberoving.
LeonardN
een jaar geleden
Wat Oze zegt.
Anders zou vrijheidsberoving ook een constante zijn. Immers in (bijna) elke relatie legt men elkaar dingen op, vaak zelfs impliciet. Pas als je het fysiek of met dreiging van fysiek geweld onmogelijk maakt dat iemand een plek verlaat kan je spreken over vrijheidsberoving zoals in het wetsartikel. Tegen je partner zeggen als je naar X gaat, dan verbreek ik de relatie (waarbij de ander dan kiest voor de relatie met partner) is het opwerpen van een consequentie.
Zo is je werk ook geen vrijheidsberoving. Je mag gewoon altijd weglopen, echter is het niet gezegd dat je dan morgen nog terug kan komen. ALS je baas je echter opsluit tot je werk af is, DAN geldt vrijheidsberoving pas.
Isolatie of emotionele manipulatie. Het kan een teken zijn van een ongezonde relatie en kan leiden tot controle en misbruik. Het is belangrijk om hulp te zoeken als je je geïsoleerd voelt van vrienden en familie.
9 maanden geleden