Hoe heet het als je zelf te veel rekening houdt met de gevoelens van anderen?

Stel: mensen doen alleen dingen waarvan ze zelf beter worden, zonder er rekening mee te houden hoe iets voor een ander voelt. Ze eisen veel ruimte op, zonder er rekening mee te houden hoeveel mensen ze daar te kort mee doen of misschien zelfs verdriet mee doen. Hoe heet zo'n persoon?
Daarnaast: hoe heet het als je eigenlijk alleen maar rekening houdt met een ander en juist dingen doet of laat omdat je te veel rekening houdt met een ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Als je te veel rekening houdt met de gevoelens van anderen ben je te empathisch.
Mensen die alle ruimte opeisen en met niemand rekening houden zijn egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De eerste is een egoïst, de ander cijfert zichzelf weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, een egoïst. Maar stel: die persoon is zich echt niet bewust van zijn of haar eigen gedrag.... Hoe heet het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog steeds een egoïst, alleen weet hij zelf niet dat hij dat is.
Het antwoord op het eerste deel is egoïstisch. (een egoïst)
Het andwoord op het tweede deel weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je past je aan aan anderen omdat je bang bent dat ze je anders afwijzen of niet langer aardig vinden. Daarin kun je over je grenzen heen gaan. Een sociale vaardigheid die jij nog onvoldoende hebt is namelijk voor jezelf opkomen en ‘nee’ zeggen. Daarvoor zul je moeten bouwen aan je gevoel van eigenwaarde. Een sociale vaardigheidstraining kan je daar bijvoorbeeld bij helpen.

Zo iemand noemen ze een pleaser

Toegevoegd na 1 minuut:
Iemand die alleen aan zichzelf denkt en geen rekening houdt met anderen heet een narcist.