Wanneer/hoe/waarom zijn 'stille tochten' ontstaan?

En dan bedoel ik die van zinloos geweld. Volgens mij is er ook één geweest na een gewelddadige dood van een hond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste stille tocht was naar aanleiding van de moord op Meindert Tjoelker in 1997
Het is eigenlijk een massale rouwplechtigheid van mensen die het slachtoffer niet kennen maar toch uiting willen geven aan hun gevoelens

Toegevoegd na 4 minuten:
Meindert Tjoelker was trouwens niet het eerst bekende geval van zinloosgeweld.
Al een jaar daarvoor Joes Kloppenburg en al in 1983 wordt Kerwin Duinmeyer vermoord. Hier maakte de Frank Boeyen groep het nummer Zwart Wit over.
Ik denk dat het meerdere keren voorkomen van zulke zinloze moorden het gevoel bij mensen opriep hier wat aan te willen doen en zeker laten merken dat dit niet geaccepteerd moet worden, daaruit is de stille tocht ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dodenherdenking ermee begonnen is en later als er iemand bij zinloosgeweld om het leven kwam. En is een "mooi"steun gebaar als zo iets georganiseerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stille tocht is een Leeuwardense uitvinding. Grietje Tanahatoe heeft de eerste stille tocht georganiseerd naar aanleiding van de moord op Meindert Tjoelker in 1997. Het was voor Nederlandse begrippen een nieuw fenomeen. Behalve dan de dodenherdenking, want dat is eigenlijk ook een stille tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In oktober 1996 trok de 'Witte Mars' door Brussel, voor de slachtoffers van Marc Dutroux...