Waarom laten we ons gek maken door de media?

mbt de recessie laten we ons behoorlijk gek maken door de media.
Gevolg ==> we houden de hand op de knip, bezoeken zelfs geen winkels meer.
Gevolg ==> meer faillissementen, meer werkeloosheid
Gevolg ==> enconomische ellende

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We hebben geen keuze en we hebben geen alternatief...

Juist ja we zijn dan kuddeschapen die allemaal hetzelfde doen en denken... Dus de media hebben dat goed voor elkaar...

Er is geen recessie, er is ergens een boevenbende die miljarden van ons gestolen heeft... Meer niet... Hoezo recessie... De recessie komt er nu pas aan, nu worden we wederom genaaid... Nu komen de prijskaartjes tevoorschijn van de banken, want wie zal het moeten opbrengen al die miljarden, dat zijn wij...
En nu de banken niet thuis geven om geld te lenen, dat is de oplichting... Ze zijn gered en nu hebben ze dus weer geld en nu lenen ze dat niet uit... Dat niet uitlenen, dat maakt een recessie, fabrieken moet sluiten, ontslagen enz enz, en waarom omdat de banken geen geld meer uitlenen...
En op het nieuws horen we steeds de mening van Nout Wellink, dat is geen spreken van ons, maar een pleiter voor de banken, moeten we zo´n man nou geloven?
Maar als een leugen maar vaak genoeg herhaald wordt, dan gaan we het geloven, daar hebben we de media voor...
Als iemand failliet is, wordt zijn huis leeggehaald, maar de tv mag blijven staan... Snap je nu waarom dat het is? Omdat die man aangesloten moet blijven aan de matrix, aan de nieuwsbron... Ooit nagedacht waarom dat de tv zo goedkoop is dat iedereen die kan betalen... Sportautos en jachten dat is voor de rijken, dat is mooi en goed, maar niet te betalen, maar is de tv ook goed en mooi, nee hoor, het is een massahypnosemaker en is bijna voorschrift om te kijken, om aansluiting te houden met de stemmen zoals Nout Wellink, dat iedereen zijn portie hypnose op tijd krijgt en gehersenspoelt wordt, Dat ze de overtuigingen op het volk kunnen overbrengen en we allemaal geloven dat er een recessie is... En als er een recessie is, dan moet de wao-leeftijd omhoog, dan moeten salarissen omlaag, dan moet maatregel zus en maatregel zo erdoor... En dat is voor onze eigen bestwil hoor... Anders worden we nooit beter, en komen we deze recessie niet door...

Onzin allemaal, dank je media... Het is gewoon aangepraat en vooral doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazeker: De media bepaalt waarover en hoe de mensen er over praten en denken (op verjaardagen, feestjes, op het werk).
mond-tot-mond is de beste reclame maar ook om het slechte nieuws te verspreiden.
Toegevoegd na 23 minuten:
De media zou alleen het weer en files moeten melden. En feiten, er moeten geen maatschappij verwachtingen gemeld worden! Feiten, daar is het nieuws voor bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het vaak met je eens... Nu alleen niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BvB: "De media zou alleen het weer en files moeten melden.En feiten". Je lijkt Van Gaal wel te citeren...(LOL)
He, er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree. Druk hem in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.

Ja, er is veel gemanipuleer. Goed nieuws is geen nieuws lijkt het motto te zijn. Maar tegelijk is het wel een duaal verhaal omdat datgene wat je op het nieuws hoort ook te toetsen is in je omgeving. Er zijn veel redenen om te klagen over de situatie omdat het ook daadwerkelijk slecht gaat en ik denk eerlijk gezegd niet dat de media daar weer debet aan is.

Nu is het natuurlijk wel zo dat bijvoorbeeld RTL en Telegraaf de boel wel erg wil aandikken en sensationeel brengt. Maar ja, ik mag toch hopen dat het nieuws van deze media kanalen met een korreltje zout wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog:

De economie wordt door de Nederlandse bevolking de nek om gedraait...
De lonen stijgen nog steeds harder dan de inflatie...
De economie krimpt het eerste kwartaal 2009 met 4,5%...
Er wordt voor maar liefst voor 10 miljard euro op spaarrekeningen gezet in datzelfde eerste kwartaal...
En de koopkracht stijgt nog steeds...

Ik blijf het typisch vinden dat zo gauw het woord economische crisis valt dat er dan massaal geld op spaarrekeningen word geparkeerd.
"Want stel je voor dat het allemaal zo erg wordt dat je het later nodig hebt!"
Op deze manier is dat inderdaad zeker. En als ondernemer ben ik de laatste die zal zeggen dat het echt slecht gaat met de Nederlandse economie. Maar het moet inderdaad niet heel lang duren dat geld uit de economie onttrokken wordt door dit massaal op spaarrekeningen te zetten. Want dan wordt de crisis alleen maar groter...

En om Balkenende maar even te citeren: "Waar is die V.O.C. mentaliteit gebleven?" En nee. Ik ben absoluut geen fan van de goede man...

Feit is wel dat de economie in tijden van crisis extra te leiden heeft aan het feit dat geld dat er wel is niet word uitgegeven. Hierdoor krimpt de economie alleen maar verder. Geld moet gewoon rollen...

Hetzelfde gebeurde enkele jaren terug toen het kabinet om loonmatiging vroeg om de staatsschuld weg te kunnen werken. Massaal werd er geld op spaarrekeningen gezet. Met als gevolg dat de Nederlandse economie krimpte met ruim 2%. En ditzelfde gebeurd nog steeds...

Dat mijn opa en oma, vader en moeder, ooms en tantes enigszins crisis revereren met de jaren '30 van de vorige eeuw kan ik nog inkomen. Maar de economie kromp toen op het hoogtepunt met maar 3,8%. En het gros van deze mensen heeft ook nog WO II meegemaakt, of minimaal in de nasleep hiervan gezeten. Dus dat deze groep Nederlanders nog steeds iets heeft dat ze reserves moeten opbouwen om in mindere tijden te overleven kan ik nog inkomen...

Maar de groep die nu massaal geld op spaarrekeningen zet en de economie de nek op draait zijn de 30'ers en 40'ers. Dus hieruit concluderend durf ik te beweren dat niet het vierde kabinet Balkenellende verantwoordelijk is voor de huidige economische crisis. Maar gewoon de Nederlandse bevolking zelf...

Genant detail: 10 miljard euro is bijna 2% van het BNP 2008. En dat al in de eerste 3 maanden van 2009...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd zijn het weer de media die het gedaan hebben. Maar hebben we dan niet in de gaten dat, als we de media de schuld geven, wij onszelf indirect zelf de schuld? Wij bepalen immers naar welke tv-programma's we kijken en welke kranten we lezen. Zonder ons zijn er geen media. De media zijn voor een groot deel slechts een spiegel van de samenleving.

Toegevoegd op 16-05-2009 10:06:22
Correctie: de tweede zin in mijn antwoord hierboven moet luiden: Maar hebben we dan niet in de gaten dat, als we de media de schuld geven, wij onszelf indirect de schuld geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi, compact en duidelijk weergegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!
Ik benader het andersom: dat deze crisis eraan zat te komen is al jaren bekend bij bankpresidenten, regeringsleiders, ministers van financiën etc.. Het uitgavenpatroon voortkomend uit 'bubbels' (aandelen, internet, huizen) kon niet eeuwig zo doorgaan. Nu alle bubbels zijn leeggelopen is het logisch gevolg dat er minder besteed wordt, mensen werkloos worden, ga zo maar door. Dat heeft niets te maken met 'gek laten maken door de media'. De feiten liggen er gewoon, we mogen het best weten. We zijn 'ziek' en moeten gewoon 'uitzieken'. We zijn terecht op ons nummer gezet, en moeten even terug naar de realiteit. Lees 'Deflatie in Aantocht' van Eric Mecking of 'Als de dollar valt' van Willem Middelkoop. Of bekijk onderstaande link: 'De dag dat de dollar valt'. Deze bronnen hebben mij heel veel inzicht gegeven wat allemaal tot deze crisis heeft geleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje 'De dag dat de dollar valt' principe dus...
Dat komt omdat de media graag winst maakt en daar ook bijna alles voor over heeft. Mensen gek maken hoort bij dat plan. Zo zul je de betreffende nieuwsgever ook niet snel vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat 'we' dat heel graag willen....

al denk je van jezelf dat het niet zo is....

De media schrijven in de kranten WAT WIJ WILLEN LEZEN
en er komt op TV WAT WIJ WILLEN ZIEN

Als we ALLEMAAL ineens een andere krant zouden kopen, of als we allemaal alleen maar discovery zouden kijken (wat in beide gevallen de volksgezondheid en ons geluk in grote mate zou bevorderen),
Dan zouden alle kranten op die ene krant gaan lijken en alle tv zender meer op discovery.

Want zij leven van de advertenties en moeten dus bereik hebben en zoeken dus de plekken op waar we te vinden zijn.

Dat deel van de werkelijkheid dat we willen lezen komt in de krant, en dat deel wat we willen zien komt op de TV. De rest blijft onopgemerkt door de massa. Want levert geen geld op. Helaas.

Het zegt dus veel over ons, dat de Telegraaf de grootste krant is en SBS6 een belangrijke zender.

Als je het graag anders zou willen zien zouden we ALLEMAAL eens na moeten denken over onze keuzes. Zou het ook anders kunnen? zijn die alternatieven hier en daar al te vinden? Voel ik me daar inderdaad beter/gelukkiger van? Dat mag wat kosten dan, die krant, die tv-zender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media schrijven alleen wat de groep die de baas in Nederland is willen dat het volk weet;

wat in de media staat heeft dus niets te maken met de waarheid.