De cijfers van het CBS kunnen daar een indicatie van geven.

Als we de ontwikkeling van de laatste 14 jaar bekijken wat betreft hoeveelheid vee in Nederland (de veestapel) zien we over het algemeen dat we in 2000 meer vee hadden, maar dat we de laatste jaren weer mee vee houden in Nederland.

Als we kijken naar de economische situatie, is het eigenlijk niet gek dat 'we' in 2000 meer vee hielden, Nederland zat in hoogconjunctuur. Ook het feit dat de veestapel de laatste jaren weer groeit, kunnen we in verband met de economische situatie brengen.

De laatste jaren groeit de veestapel weer een beetje, en dit moet allemaal wel gerund worden door veehouders.

Het is logisch dat er vroeger veel meer veehouders waren die dezelfde hoeveelheid vee hielden, als we de technologische mogelijkheden vergelijken met vroeger.

Maar, gezien de hoeveelheid vee, lijkt het er niet op dat het beroep uitsterft. Er zullen door de huidige techniek minder veehouders nodig zijn voor dezelfde productie, maar deze productie gaat nog gewoon door, en er lijkt geen grote vermindering in de veestapel te zitten, dus zoals het nu lijkt, is er nog werk genoeg voor de veehouder.

(klik op de bron op de bovenste 3 linkjes)