Als er een oorlog uitbreek, ben jij dan bereid te vechten voor je 'vaderland'?

Als Nederland in oorlog raakt, zou jij dan gaan vechten voor je land?, Waarom wel of waarom niet.
Mocht je zelf te oud zijn o.i.d.: zou je het goedkeuren als je kinderen/familie/vrienden zich zouden aanmelden.
Je moet dit wel zien als je 'vaderland' verdedigen.
Een hypotetisch senario, maar graag eerlijk & serieus antwoord.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat hier niet om of vechten/oorlog moreel etisch vindt, maar om dat Nederland verdedigt moet worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (29)

Nee, want ik ken mijn vaderland niet... Ze zeggen dat het Nederland is, maar ze zeggen zo veel... Nee hoor ik doe niet mee... Ik vecht niet voor hypothetische zaken als Vaderland...

Ik kan al Duits Frans Spaans Engels en Russisch, dus kom maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vecht voor Nederland, en als je er bent geboren & getogen is het je Vaderland, of je wil of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Essierulez... Maar ik niet... Ik vecht niet, dan mogen ze mij neerknallen maar ik doe het nooit nie nie...
AWM
14 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 otsjen garasjo
Ligt er aan of ik eens ben met het standpunt waardoor er oorlog is. Stel dat we bijvoorbeeld met Rusland oorlog krijgen over olie of gas ofzo, ik noem maar iets. Dan ben ik niet bereid om daarvoor te vechten. Als Rusland Nederland aanvalt om het te bezitten en communistisch te maken dan sta ik voorop in de strijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We mogen ervan uitgaan dat als Nederland in oorlog komt, dat het uit zelfverdediging is. Als Nederland een land als rusland zou aanvallen staat dat zowat gelijk aan zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad en daarom zou ik dan niet mee doen ;)
In principe worden oorlogen opgestart door ouwe mensen en uitgevochten (tot de dood erop volgt) door jonge mensen. Oorlog is verwerpelijk.
Bovendien is het zo theoretisch dat er een oorlog komt in de gebruikelijk zin, dat ik mij ook het antwoord niet kan voorstellen. In proncipe ben ik NIET bereid om te vechten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kom op zeg, als er nog eens oorlog uitbreekt dat liggen we binnen 20 minuten plat.
Dus je hebt gewoon geen tijd.
Als er al oorlog uitbreekt dan is dat zeker niet op Nederlands grondgebied. dus Nederland verdedigen zit er al niet meer bij. hooguit Europa als geheel
Van onze oude vijand de Ruskys hebben we ook al nix meer te vrezen.
ik vrees dat dat dat oude voor het vaderland out dated is

vor vrijheid en democratie is nog het enige denk ik.
14 jaar geleden
Of ik uberhaupt fysiek zou vechten voor een zaak, weet ik nog niet. Maar zeker niet voor 'het vaderland'.
Voor mensen die onderdrukt worden, dat misschien wel. En dat kunnen dan dus ook de mensen in Nederland zijn. Maar het zouden net zo goed het volk van de 'vijand' zijn waarvoor ik zou strijden, als Nederland hen wil onderdrukken.
Nederland als staat zie ik niet in waarom het verdedigd zou moeten worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik geen partij zou kiezen voor de bezetter en in de voetsporen treed van mijn opa. Dan zou ik zeer zeker bereid zijn om voor Nederland te vechten...

En mocht het zo zijn dat ik t.z.t. daar te oud voor ben dan zou ik het dus, of afkeuren, of goedkeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik duik lekker onder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypotetische vraag.

Als ex marinier zeg ik volmondig ja.
Maar ik zou overal heen gaan als er een oorlog zou zijn met een zo duidelijke agressor als Duitsland en Japan in ww2.
Gelukkig deden honderduizenden Engelsen, Amerikanen, Canadezen Australiers etc etc dat in ww2 ook voor ons.

het probleem in veel conflicten nu is dat de goede en de foute nogal lastig te onderscheiden is.

Moest Irak binnen gevallen worden?
Hadden we wat te zoeken in Afghanistan. Want nu we er zijn en we zouden weggaan wordt de halve bevolking uitgemoord zodra we de grens over zijn.
We gingen naar Yoegoslavie maar we mochten alleen kijken hoe mensen uitgemoord werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wilt blijven leven in vrijheid en je niets liever voor je kinderen wilt en als ik helemaal achter mijn vaderland zou staan, absoluut!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, ik zou niet willen dat ik mijn buur niet kan vertrouwen omdat die voor de bezetter is. Ik zou niet willen dat mijn kinderen worden opgepakt omdat ze toevallig bepaalde voorouders hebben, kortom ik wil in vrijheid leven, en als er weer zo'n gek als Hitler opstaat wil ik daartegen verdedigd worden, als ik dat zelf niet kan. En ja het kost slachtoffers, maar niets doen kost meer. Maar verder: ik ben van na de oorlog en wil dat graag zou houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tenzij degenen die aanleiding hebben gegeven tot deze oorlog in de voorste linie zouden gaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Essierulez;

Vechten voor een land waar in ik niet gekozen heb geboren te worden in een oorlog waarover mij niets gevraagd is? Dacht het niet. Ik zal hooguit vechten voor de belangen en interesses waar ik wel zelf voor heb gekozen en ook verantwoordelijk voor ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vecht wel. Ik wil in vrijheid kunnen leven. Ik vind dat je verplicht bent om je te verzetten tegen de vijand. Als ik het niet doe, moet een ander het dan doen? Of moeten we dan maar eeuwig onderdrukt worden?

Ik ben te oud om te vechten, maar dan ga ik in de ondergrondse. Ik zal zeker wat doen. Zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk. het land waar je geboren bent. waar je word verzorgd en een goeie cultuur heb althans vroeger. daar zou ik met me blote vuisten voor vechten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou wel willen vechten, maar als ik kan das de 2de vraag.
en ook zal we dan aangevallen wordenin nederland en oorlog krijgen, krijgen we vast en zeker hulp van andere landen.
we staan er niet alleen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik zou er mij niet voor lenen voor een vaag begrip als het vaderland maar ik zou zeker vechten voor de normen en waarden die ik hoog acht en als die door een oorlog in gevaar komen dan zou ik zeker de strijd aangaan,en omdat deze normen en waarden op dit moment vertegenwoordigd worden door de samenleving die zich de eu of zo je wil op militair gebied de Navo noemt of zoals jij zegt het vaderland zal ik en daarmee mijn kinderen alle kans krijgen om dat waar we zo lang voor gewerkt en gestreden hebben te verdedigen,tevens in nagedachtenis van mijn grootouders die beidde hun leven gegeven hebbenvoor dit gedachtegoed in de laatste WO
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Ben erg vaderlandslievend maar als er oorlog uitbreekt ga ik echt niet vechten... Veel te bang dat ik dood ga. 'k Ga wel even ergens anders wonen en kom wel weer terug wanneer de invallers capituleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,Nederland moet verdedigt moet worden, we kunnen toch niet alles af laten breken wat ze opgebouwd hebben in al die jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE.!
Ook voor mijn vaderland NIET.!
Turkey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder twijfel, Nederland staat voor mij gelijk aan vrijheid.
Sterker nog, Europa is mijn vaderland!

Mocht het zo zijn dat NL verdedigd zou moeten worden, wat wel erg hypothetisch is, aangezien een aanval op NL een aanval op Europa is, zou ik er zeker staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor het vaderland... dat zegt me helemaal niets...
maar als iemand mijn geliefde, mijn kinderen of anderen die mij na staan iets aandoet, dan zal ik er voor vechten, hoe vredelievend ik normaliter ook ben... maar dat zal niet gaan onder het mom van soldaatje spelen... ik wil gewoon verdedigen wat me lief is...

hoewel ik weerzin voel bij het idee van een leger, komt het me wel prettig voor dat er iemand/soldaten bereid zijn om te vechten als 'mijn' land wordt bedreigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Rare vraag ook, het voelt een beetje als de vraag: je woont in de provincie Utrecht, en Overijssel valt binnen, zou je dan vechten? Zo voelt het een beetje. Irrelevant en onzinnig.

Bij 'vechten voor' denk je aan *belangen* die je verdedigt. En die zijn niet echt op provinciaal niveau te vinden, hebben er niets mee van doen. Dat is nu ook zo met Nederland. Onze echte belangen liggen als economisch blok in Europa en cultureel valt er gewoon niks te vechten.
Dat lijkt op "Fucking for virginity"

Dus los van mijn bereidheid om voor zo'n eng nationalistisch belang te vechten zou ik ook grote vraagtekens hebben bij degene die mensen zou oproepen om het te doen.
'Vecht! naar voren!" Je gaat maar lekker zelf.

Waarschijnlijk behoort zo'n roeper zelf tot de 'vijand'. Het gaat hem om het vechten en niet om echte belangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee wel voor mijn gezin en de mensen waar ik van hou!!!!
das veel belangrijker dan "mijn vaderland"

Toegevoegd na 2 minuten:
wat ik wel zou doen is dan mensen helpen die vechten voor het vaderland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet. En trouwens, ik kom toch niet door de medische keuring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. En al helemaal niet voor het rariteitenkabinet dat momenteel het binnenhof onteert met z'n aanwezigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een oorlog uitbreekt zou ik NIET vechten voor mijn vaderland! Maar wel voor mijn gezin, familie en alles wat mij dierbaar is. Maar ongevraagd zou je dan toch je "vaderland" kunnen dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.. ik wil nog niet dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben iemand die zeer afkerig is van oorlog. Aan mij zouden ze absoluut niets hebben > ik heb er serieus al moeite mee om een mug dood te slaan.
Wanneer er voor een doel word gevochten waar ik het mee eens ben zou ik dat op een andere manier ondersteunen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat betreft het vaderland: daar heb ik absoluut geen binding mee behalve mijn taal, familie en wettelijk bestaan. Als er een land was dat minder asociaal en bureaucratisch was zou ik daar naar toe emigreren.

Toegevoegd na 11 minuten:
En nog belangrijk: naast dat ondersteunen van een bepaald doel zou ik tegelijkertijd demonstreren tegen het vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haat oorlog, ik haat vechten, ik haat alle gevolgen van een bedreigende situatie zoals je beschrijft, maar ik zou uiteindelijk wel iets gaan doen.
Want je moet in vrijheid kunnen leven en als iets of iemand dat aanvalt zullen we ons moeten verdedigen en zorgen dat de situatie weer normaal wordt.
Je kunt niet blijven zitten en toekijken, zeker als ieder die je lief is er bij betrokken raakt. Voor hen zal ik altijd opkomen.