Aangezien (veel) hoogbegaafde mensen een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben, waarom werken deze dan niet bij de politie?

Of zien wij deze mensen zelden tot nooit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twijfels bij het idee dat hoogbegaafde mensen speciaal een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben. Heb je daar een bron voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar die bron. Zo een sterk rechtvaardigheidsgevoel heb ik nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://books.google.nl/books?id=zWOnDjbGShEC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=hoogbegaafdheid+rechtvaardigheidsgevoel&source=bl&ots=4XFpRqpRFr&sig=HvcYHjBjEoKbdF9KGSA4Wd-BEbk&hl=nl&ei=mHn4Sp_gEYrX-Qak37X6DQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAwQ6AEwAA#v=onepage&q=hoogbegaafdheid%20rechtvaardigheidsgevoel&f=false http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/01_Hoogbegaafd/anders_zijn.html http://www.hiq.nl/hb-sign-kind.php Nog meer links?
Dit hoeft niet zo te zijn Pijnboom, maar dit kan wel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Ik ben geen boom, maar een pit ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar tevreden mee, dat ik dit mag aannemen? Ok pit(je..)

Het beste antwoord

Politiewerk is uitvoerend werk. Als je hoogbegaafd bent, betekent dit niet dat je ook geschikt bent om op de juiste manier op te treden tijdens een burenruzie of bij een ongeval.

Hoogbegaafden gaan zelden in het uitvoerende werk, die zoeken het in principe in een richting waarbij hun begaafdheid zinvol kan worden gebruikt.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik denk omdat veel van hen doorstuderen en gaan werken in hogere functies.
Behalve de onderpresteerders, die zijn van 12 ambachten en 13 ongelukken. Je vindt hoogbegaafden daarom waarschijnlijk onder alle lagen van de (beroeps)bevolking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtvaardigheidsgevoel is eerder nodig bij rechters.
Agenten hebben andere vaardigheden nodig, waarbij intelligentie geen eerste vereiste is. Dat is eerder contrageïndiceerd.
14 jaar geleden
omdat ze hoogbegaafd zijn en wel beter weten; Beter geld te verdienen met andere banen.

Daarbij. De veronderstelling dat hoogbegaafden een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben... Dat is hooguit jouw persoonlijke mening. Maar zeker niet een vast staand feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk worden deze mensen helemaal gek van wanhoop.
De politie is soms maanden lang bezig met een onderzoek en arestatie, om dan deze persoon weer vrij te moeten laten door een vormfout!!
Wat moeten ze dan met hun sterke rechtsvaardigheids gevoel ?
Of een zware crimeneel komt niet meer terug na zijn verlof!!!
Neem voor deze mensen is politie echt niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik in mijn branche meer verdien dan de gemiddelde agent...

Weet niet, of 138 hoogbegaafd is. Maar voor mijn branche is het eigenlijk te hoog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Weet niet, of 138 hoogbegaafd is." Dat zou je moeten weten als je hoogbegaafd bent, niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nou, tsjonge jonge, 138. Dat is me ook wat!! Dat heeft je toch maar mooi een antwoordwaardering van 7,1 opgeleverd hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle: gelukkig was het cynisch bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je je met 138 rustig hoogbegaafd mag noemen hoewel het criterium daarvoor 140 is. 100 is gemiddeld, wat daar ruim boven zit is 'bovenintelligent'. Kom je in de richting van rond 130 (zoals mijn zoon) dan noemen ze dat 'beterbegaafd'. Ik geloof niet dat dit officiele benamingen zijn maar zo wordt het wel vaak genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie houdt zich daar nu mee bezig. Het gaat om de resultaten en vooral om het probleemoplossend vermogen. Ik weet niet wat mijn IQ is. Misschien 90, maar ik heb altijd betaald gekregen voor 200. Dus hoe stom ben ik eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oehoe, wat ben je aan het opscheppen, StarBless... staat erg lullig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet, waarom ik hier aan het opscheppen ben... Had er net zogoed neer kunnen zetten dat het voor de opleiding psychologie ruim voldoende was. Aangezien ik die ook gedaan heb...
Bij de politie heb je slagvaardigheid nodig, en niet iemand die in een noodsituatie eerst alles van alle kanten wilt bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nickelangelo;

Ik wil mezelf niet tot de hoogbegaafden rekenen, maar mij is wel vaker gevraagd waarom ik niet bij de pliesies ben gegaan. Ik heb dan eerder het idee dat mijn grote rechtvaardigheidsgevoel daarbij een belemmering zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Aangezien (veel) hoogbegaafde mensen een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben..' Hoe kom je daarbij. Veel grote misdadigers zijn ook hoogbegaafd. Hitler, Goering. Men zegt niet voor niets; Hoe grotere geest hoe groter beest.

Ik denj daarnaast, dat je bij de politie niet terecht kan met een hoogontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. Je moet bonnen schrijven, rechtvaardig of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intelligentie of hoogbegaafdheid maakt daarbij toch helemaal niets uit ?? Ik haal ook meestal rond de 138-142 op die spelletjes, maar dat is ook een kwestie van oefening (en sommige zijn gewoon te simpel), maar in de praktijk zegt het geen ene ruk. In mijn branche is het ook aan de hoge kant ; ik ben namelijk ongeschoolde huisvrouw. So what ?

Door de sociale problemen waar veel 'hoogbegaafden' tegenaan lopen zou ik overigens de stelling wel aanwillen dat er meer in het criminele circuit zitten dan aan de andere kant van het spectrum. Hoogbegaafden herken je verder aan de buitenkant nergens aan, en het is ook geen garantie voor maatschappelijk succes of een voorspeller voor de beroepskeuze.

Aan de top zitten voornamelijk mensen die om en rond het midden scoren op intelliegentietests. Voor politiewerk heb je wel meer vaardigheden nodig dan intelligentie alleen, en zeker sociale vaardigheden, die niet hand in hand (hoeven te) gaan met een hoog IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe herken je hoog begaafden?
Ga je alle agenten vragen naar hun IQ?
Bedoel je de politie op straat of ook de grotere (landelijk/terrorisme/e.d.) criminaliteitsbestrijding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die drift tot presteren - beter dan anderen, streberig, exact en sterk-cognitief - streven naar perfectie
wordt in een vrij sterk mannen georiënteerde organisatie niet altijd gewaardeerd.

Dit terwijl dit cliché natuurlijk behoorlijk scheef is
omdat een gezond verstand altijd hoog scored.

Opleiding zegt niet veel - methodiek en dynamiek wel.

Intelligentie komt pas goed tot uiting in een team waarin het gewaardeerd wordt - wellicht gelijk geaarden.
Maar dat kan ook ongewenste spanningen opleveren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet alleen IQ is waar het mee te maken heeft maar ook EQ. Als je alleen IQ hebt zal je moeilijk om kunnen gaan met je EQ. Ik ken een aantal mensen die hoogbegaafd zijn meer een EQ hebben van lik me vestje! Misschien daarom?

Daarbij komt dat veel mensen die hoogbegaafd zijn uitblinken in een richting en daar voor kiezen om in door te gaan. En dan idd is de politie misschien wel te laag gegrepen en lopen ze vast op de bureaucratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogbegaafd of niet, de interesses van welk mens ook verschillen nogal. Misschien wil een hoogbegaafde wel gewoon graag advocaat worden, of piloot.

Gelukkig maar, anders zou een gemiddeld begaafd persoon geen politie kunnen worden omdat alle hoogbegaafden dan alle politiefuncties bekleden.

Iedereen heeft gelukkig de vrijheid om zelf keuze's te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hoogbegaafden meestal minder goed zijn met de sociale omgang - en daar moet je op straat juist keisterk in zijn.