Hoe kan ik beter omgaan met het rondjes systeem, zonder dat ik een dief ben van mijn eigen portemonnee?

Sinds ik een nieuwe partner heb ga ik regelmatiger wat drinken in een bar. Voorheen deed ik dat nooit, omdat mijn leven anders was toen. Ik vind het wel gezellig, maar mijn probleem is dat ik gewend ben om bv. met een dierbare vriendin of vaste kennissen iets te ondernemen, winkelen, terrasje etc. en mijn huidige partner 'kent' nogal veel mensen ( in hoeverre je dat echt kennen kan noemen) en als we dan in de bar zitten, dan is het maar net wie er dan toevallig binnen waait en hoeveel, en dat gaat zo van: drink er een van mij, en daarna andersom etc. maar voor mij zijn dat vage bekenden en ik heb eigenlijk zoiets van: ik ga niet voor anderen betalen. Ook al krijg ik het terug, punt 1 drink ik zoveel al niet en bovendien wil ik uit principe hier al niet zo aan meedoen,omdat het voor mij maar wat personen zijn waar ik verder niets mee heb. Tot nu toe betaald mijn vriend altijd die paar drankjes ( die niks voorstellen bij zijn hoeveelheid drankjes) Zijn broer is er soms ook bij en daar wil ik wel wat voor terugdoen, maar er zitten dan ook weer anderen bij.
Wie weet een oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ja ..heel herkenbaar..als wij uitgaan en er komt een bups mensen binnen die we ook maar van zien kennen, ben ik heel eerlijk en zeg "..ieder voor zich en God voor ons alle.".
daar kan je niet aan beginnen, je hebt gelijk..
beter met iedereen een goede afspraak maken, maar zeker met je partner..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (8)

sparen, en nadenken of je het echt wel nodig hebt, misschien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste tip met rondjes is toch wel om als eerste een rondje te geven. Over het algemeen ben je dan met de mensen waarmee je was gekomen en is het maar meteen gebeurd. De mensen die er later nog bij komen, zien dat je al aan het drinken bent, dus bestellen ze een rondje voor de zittende mensen en zichzelf. Pas als iedereen weer een rondje heeft gegeven, hoef je eventueel weer te overwegen om ook weer een rondje te geven.

En de andere tip is proberen om een kleine bijdrage te doen voor de algemene rekening (werkt dus alleen als er een lopende rekening is) in plaats van meteen een heel rondje te betalen.
13 jaar geleden
Gewoon niet meedoen met het rondjessysteem. Je hoeft er toch niet aan deel te nemen als je het niet wilt? Koop je eigen drankjes als je klaar bent met drinken, dan weet je zeker dat je niet te veel of te weinig hebt.

(Kom maar op met de minnetjes, critici!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder geld mee nemen en jezelf toezeggen dat je minder uitgeeft aan drank en niet altijd te gul zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben meer een voorstander om in een groep (echt bekenden) een pot te maken! Allemaal 10 euro lappen, ervanuit gaande dat iedereen bier of wijn of fris besteld!

In jouw geval zou ik het duidelijk maken aan je partner hoe jij erover denkt, en zal hij jouw als gentleman toch vrijhouden lijkt mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dit probleem met je partner bespreken dat je dit een probleem vind?

Voor mij is het altijd simpel zat..ik geef gewoon eerlijk aan bij degene die de rondjes geeft dat ik niet teveel aanneem en niet teveel wil uitgeven die avond...

Als iemand daar een probleem van maakt dan weet je wie je echte vrienden zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet mee naar de kroeg gaan als je niet in hun systeem mee wil gaan. Anders ben en blijf je er een buitenstaander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er wel aan met wie ik in de kroeg ben. Als ik met mensen ben die weinig hebben, of met mijn kinderen betaal ik met gemak alles.
Als ik met anderen ben is het: of beurtelings, of, nog liever, ieder voor zich. Ik tref altijd weer mensen die zonder blozen dure mixjes bestellen op kosten van iemand die zelf een sapje of een biertje drinkt. Als dat de hele avond doorgaat heeft de bierdrinker een kostbaar avondje.
Ook zijn sommigen altijd net wat sneller dan anderen, met bestellen (en betalen). Een van mijn kinderen ging nam altijd hetzelfde bedrag als haar vriendin mee, bij een stapavond (beide student, ongeveer hetzelfde inkomen) Zij kwam steevast met een lege portemonnee terug, terwijl die vriendin alles nog had.
Onzinnig natuurlijk. Je moet het maar willen..
Als ik kies voor ' geen rondjes' geef ik dit van te voren aan. Zeg dan dat ik graag ieder voor zich wil drinken, omdat ik nogal duur drink en daar een ander niet mee wil belasten. Vaak merk ik een soort opluchting bij anderen. het hele gezeur van wachten ( wie nu? ) is van de baan. Je neemt gewoon waar je zin in hebt.