Wie discrimineert, pleegt ongelijke behandeling ten aanzien van personen in vergelijkbare situaties. Dit kan negatief zijn: bijvoorbeeld de een benadelen t.o.v. anderen, of positief, door juist mensen te bevoordelen t.a.v. anderen.
Het uitgangspunt is gelijke behandeling.
De moeilijkheden ontstaan omdat gelijkheid een buitengewoon subjectief en lastig te bepalen begrip is. De arts die aan een jonge niet rokende patient voorrang geeft op een oude, rokende en drinkende, ( die al langer wacht) als er een donornier is, kan gezien worden als discriminator van rokers, drinkers of/en ouderen, als men uitgaat van het standpunt dat alle mensen dezelfde rechten hebben. Anderen zullen vinden dat de persoonlijke omstandigheden moeten worden meegerekend.
Overigens wordt discriminatie ten onrechte heel dikwijls verward met vooroordelen. Vooroordelen kunnen mogelijkerwijs vooraf gaan aan discriminatie, maar de discriminatie zelf impliceert toch echt een gedragsuiting hetgeen verder gaat dan een denkwijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van bepaalde eigenschappen.

De term heeft een voornamelijk negatieve klank gekregen omdat het in de volksmond voornamelijk gebruikt wordt om aan te duiden wanneer er een waardeoordeel wordt gegeven aan groepen mensen op basis van eigenschappen waar zij al dan niet iets aan kunnen doen (zoals huidskleur, geslacht, seksuele oriëntatie, geloofsovertuiging of levensbeschouwing, etc.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je krijgt van mij een plus omdat het natuurlijk het juiste antwoord is, ook al heb je ongelijk omdat van Dale het anders wil. Ik erger mij al jaren aan het feit dat discriminatie automatisch zou moeten staan voor (negatieve) ongeoorloofde discriminatie. En dan wel praten over positieve discriminatie, wat natuurlijk alleen kan als discriminatie op zichzelf neutraal is. Maar discriminatie is in wezen het maken van onderscheid. We doen het allemaal, elke dag en we zijn er goed in, we zijn in staat om in één oogopslag een oordeel te vellen. Gelukkig wel, anders zouden we last krijgen van grote inertie, als we overal lang over na moeten denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja, de gedrochten van taal, hé... Het is in mijn optiek een beetje zoals het woord "theorie" in wetenschappelijke kringen een totaal andere betekenis heeft dan in het dagelijks taalgebruik. Dit zorgt voor misverstanden, helaas. Maar goed, zo zijn we de laatste tijd wel vaker in de clinch geweest om taalgebruik en woordinterpretaties, dus daar zijn we allebei redelijk bekend mee, inmiddels. ;-p
Ik denk dat meneer Van Dale dat het beste in eigen woorden kan:

dis·cri·mi·na·tie
de; v het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik ben het hierover al jaren met meneer D. oneens. Positieve discriminatie zou dan namelijk op een positieve manier ongeoorloofd onderscheid maken moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm... Ik geef je helemaal gelijk eigenlijk.
discriminatie is voor mij iemand buitensluiten/benadelen op grond van het feit dat hij/zij er anders uit ziet spreekt gelooft geleerd heeft etc dan jijzelf of dan de groep waartoe jij behoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk opgevat betekent discriminatie: onderscheid maken, iemand anders behandelen dan een ander.