Bij welke gezinskenmerken komen kindermishandeling frequenter voor?

Komt bijvoorbeeld kindermishandeling vaker voor bij hoger opgeleiden dan lager opgeleiden?
Etc etc

Is dit onderzocht? Kan hier namelijk niets over terug vinden op het internet.

Toegevoegd na 30 seconden:
En ook de vraag waarom vind ik erg belangrijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat wel bekend is dat het vaker voorkomt bij mensen die zelf vroeger ook mishandeld zijn. Persoonlijk vind ik dan juist dat je beter moet weten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie hoofdstuk 7 van het boek in de link:

"In de verdeling over zeer laag, laag, en midden-hoog opleidingsniveau in de groep mishandelde
kinderen, is een ruime oververtegenwoordiging te zien van kinderen van ouders met een zeer lage
97opleiding: 36,1% van de kinderen heeft ouders met een zeer lage opleiding, 25,0% heeft ouders
met een lage opleiding, en 38,9% heeft ouders met een midden-hoog opleidingsniveau. Dit is sterk
afwijkend van het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking, en van ouders van het cohort
van kinderen van 0-17 jaar. Nauwkeurige cijfers over deze populatieverdelingen volgens de in NPM-
2005 gebruikte criteria zijn helaas niet voorhanden. De beste benadering biedt de NKPS panelstudie (NKPS, 2006) die leidt tot een schatting van 5,3% ouders met een zeer laag opleidingsniveau,
26,3% met een laag opleidingsniveau, en 68,4% met een midden tot hoge opleiding (N = 3144). Het
percentage zeer laag opgeleide ouders met een mishandeld kind is bijna zevenmaal zo hoog als
het percentage zeer laag opgeleide ouders in de willekeurig samengestelde NKPS groep. Dit stemt
overeen met Relatief Risico (‘relative risk’) gedefinieerd als de ratio tussen de waargenomen proportie van personen blootgesteld aan de risicofactor en met de ervaring van mishandeling (in de
teller), en de proportie van personen blootgesteld aan de risicofactor maar zonder de ervaring van
mishandeling (in de noemer). In dit geval is het relatieve risico dus 0,361/ 0,053 = 6,8. "

Toegevoegd na 6 minuten:
Vooral dit stukje is dus interessant:
"Het
percentage zeer laag opgeleide ouders met een mishandeld kind is bijna zevenmaal zo hoog als
het percentage zeer laag opgeleide ouders in de willekeurig samengestelde NKPS groep. "

Je kunt bijna zelf wel verzinnen waarom juist bij de lager opgeleiden meer mishandeling voorkomt. Deze mensen hebben (meestal) ook een lagere intelligentie en daardoor minder mogelijkheden om zaken 'creatiever' op te lossen. Ze zijn zogezegd eerder geneigd om uit frustratie (het niet kunnen oplossen) te slaan, zodat het kind in ieder geval luistert. Deze mensen zullen ook minder nadenken over de gevolgen.
UIteraard wil ik niet iedereen over één kam scheren. Gelukkig mishandeld nog steeds met merendeel niet!

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens is het hele onderzoek interessant om te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarintegen zullen hoogopgeleide, creatieve mensen eerder andere mishandelingsmethoden toepassen. Al dan niet bewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt inderdaad. Veel subtieler, zodat je als 40 jarige in therapie moet en er dan achter komt dat je jeugd niet zo rooskleurig was als je dacht...