Hoe kan je beter leren indelen?

mijn agenda staat altijs zo onbenullig vol dat ik soms niet eens meer weet hoe ik het doen moet, soms ren en vlieg ik letterlijk van hot naar her.
ik heb een nee zeg probleem, en als ik nee zeg buigen ze het altijd om naar ja.
hoe leer je beter indelen. ook op dagen kruizen zetten heb ik geprobeerd. *zucht*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Time management is een vak op zichzelf. Beter inzicht in het gebruik van je tijd helpt je beter organiseren.

Van nature zul je voornamelijk gericht zijn op het eerst doen van de leukere taken, maar dat levert geen goede efficientie op en mogelijk meer stress dan nodig, omdat je dingen niet gedaan krijgt.

Teken een groot vierkant op papier. Deel dit vertikaal en horizontaal in tweeen, zodat je twee rijen van twee vakken krijgt. Schrijf boven de linkerkolom URGENT en boven de rechterkolom NIET URGENT. Schrijf naast de bovenste rij BELANGRIJK en naast de onderste rij NIET BELANGRIJK.

Schrijf nu je te plannen activiteiten in de vakken.
URGENT EN BELANGRIJK moet je absoluut als eerste uitvoeren. Doe het NU!

URGENT, MAAR NIET BELANGRIJK heeft wel een tijdsdruk, maar misschien kun je ze beter afhandelen door je te realiseren dat ze niet belangrijk zijn. Denk aan de rinkelende telefoon; die kun je niet laten wachten, maar als er iemand aan de lijn is die gewoon even wil kletsen, haalt dat wel je aandacht weg bij de URGENTE EN BELANRIJKE zaken. Bedenk hoe je daarmee omgaat (bijvoorbeeld door niet maar meteen je email te lezen als er eentje binnenkomt, maar eens per dag al je mail af te handelen, door mensen te vertellen dat het tijdstip je momenteel niet uitkomt. Kun je terugbellen?) Kijk of je kunt delegeren.

BELANGRIJK, MAAR NIET URGENT: deze activiteiten kun je makkelijker plannen doordat je meer tijd hebt om ze uit te voeren. Misschien kunnen ze opgedeeld worden in deeltaken en elke dag een beetje? Besluit wanneer je het gaat doen.

NIET BELANGRIJK EN NIET URGENT: waar maak je je druk om? Geen tijd besteden aan leuke doorgestuurde filmpjes, aan linkjes, aan roddels zolang er tenminste nog activiteiten in de andere bakken staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je moet gewoon zeggen: Sorry, maar dan kan ik niet. Je hoeft niet te vertellen wat je dan wel moet, want dat gaat niemand wat aan. Voor mijn part wil je gewoon relaxen.
Gewoon voet bij stuk houden: nee is nee, punt. Niet denken, ach als ik zus of zo dan kan het wel. Nee, nee is nee. Je moet leren wat harder te zijn voor de rest, want anders sneeuw jezelf helemaal onder.
NEE is NEE. PUNT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een chaoot, heb moeite met ordenen van dingen, maar niet met het ordenen van tijd.

Zet in je agenda het tijdstip waar je ergens moet Zijn, met de plaats erbij.
Houdt met de volgende afspraak rekening met reistijd.
Plan je volgende afspraak het beste op dagen dat je toch al iets hebt: bv s morgens naar het gemeentehuis, daarna koffiedrinken bij vriendin. Plan hele dagdelen voor jezelf vrij. Dus geen uurtjes.
Bepaal bv. dat je twee dagdelen per week niks afspreekt.

Timemanagement noemen ze dat. Ik was er altijd trots op dat ik dat tenminste goed kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, herkenbaar probleem.

Maar toch is er maar een oplossing, en die ben JIJ zelf.

Je hebt in ieder geval al een agenda. Daar ben JIJ zelf de baas over.
Dus voortaan noteer je je afspraken met *ruime* tijd er omheen.
En je plant tijd voor jezelf. Ook dat noteer je in je agenda.
En wat in je agenda staat is heilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, idd, altijd je eerste afspraak handhaven.
Begin idd met je agenda, kruizen zetten heeft misschien geen zin maar zonder agenda geen planning! Maak vakjes die terugkeren (vaste afspraken zoals sport of werk) en vakjes voor jezelf (boodschappen) en anderen!

Zorg dan dat je je aan die vakken houdt, je zegt dus geen nee maar je plant het in naar jou agenda!!! Vergeet niet eventuele reistijd te plannen!

En tenslotte als je echt zo druk bent en iedereen zo graag met je wil afspreken probeer het dan te centraliseren naar jou rooster... Doe jij boodschappen en wil iemand met je afspreken doe dit dan waar het jou het best uitkomt (cafe om de hoek), of na het sporten op de club dat scheelt je van "hot naar her" racen en dus tijd!!!!

Succes en maak je niet druk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De start ligt bij jezelf. Je moet voor jezelf besluiten dat je het echt niet prettig vind om van hort naar her te rennen. Op dit moment geef jij meer aan je vrienden dan je wilt. Pas als je besluit dat je ook eigen tijd nodig hebt, kan je dit echt gaan veranderen.

Een manier om hiermee te beginnen is om in je agenda je 'vrije' tijd in te plannen. Dus: Als jij 2 avonden in de week lekker thuis wilt zijn om een boek te lezen, TV te kijken of spontaan bij een vriendin langs te gaan: Zet die avond in je agenda als 'Bailey time'. En zie dat als een afspraak met jezelf. Die kan dus net zo min verschoven worden als de afspraak bij de tandarts de volgende ochtend!

Het belangrijkste is dat je je eigen behoeftes ook serieus neemt. Want als je geen nee kan zeggen, zeg je eigenlijk dat jouw behoeftes minder belangrijk zijn dan de wens om met vrienden op te trekken. En dat is natuurlijk niet elke dag op elk moment van de dag zo.

Daarnaast moet je je afspraken niet hard tegen elkaar in plannen. Neem ruime uitloop mee. Dus even lunchen met een vriending betekent dat je niet om 2pm met een collega kan afspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren indelen is leren nee zeggen. Kruizen zetten helpt niet als je je er niet aanhoud. Je moet dus vasthouden aan je kruizen in je agenda. Ruimer plannen op de overige uren en dat ook duidelijk per halfuur aangeven. Je hieraan houden. Je zult het zelf moeten doen
13 jaar geleden
Het is een ingesleten patroon. Mensen weten inmiddels dat jou 'nee' altijd nog 'ja' kan worden als ze doorzeuren. Dat moeten ze afleren, en dat kan alleen als jij HEEL DUIDELIJK wordt.

Spreek met jezelf af, dat je, voordat je weer 'ja' zegt, even nadenkt. Wat gaat er mis als je 'nee' zegt? Waarom zou je ja zeggen terwijl je eigenlijk nee wil zeggen? En wat gaat er mis als je 'ja' zegt? Hoeveel stress brengt dat voor jouzelf? Kan het ook nog op een andere tijd?

Pas als je daar over nagedacht hebt, zeg je ja of nee. En zeg er meteen bij dat jouw NEE ook echt NEE betekent en niet 'ja misschien'. Bewaak je eigen grenzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed opletten tijdens mentorles