Is het voor een mens mogelijk om over alle angsten heen te komen?

Iedereen is wel eens bang voor iets, de een om dood te gaan de ander om ontvoert te worden, de een weer voor geesten en de ander weer voor hoge plekken(hoogtevrees) maar is het voor een mens mogelijk om over alle angsten heen te komen? en zoja hoe? als een mens geen angsten kent zou dat het leven zo gemakkelijk maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag... +
ik denk eigenlijk dat het niet mogelijk is...

Het beste antwoord

Er zijn wel degelijk angsten die te overwinnen zijn, angsten die niet ontstaan zijn door vervelende ervaringen maar die je gewoon hebt...angsten voor spinnen bijvoorbeeld.
Veel angsten zijn gewoon reeel zoals angst voor mensetende dieren of angsten om ontvoerd te worden, dat zijn geen angsten om overheen te komen, dat heeft totaal geen zin omdat het ook daadwerkelijk gevaar voor je leven is.
Angst voor spinnen kan je wel overwinnen door in aanraking met die dieren te komen en er op die manier achter komen dat die spin totaal niet gevaarlijk is. Angst in de auto kan je ook overwinnen als je nooit een ongeluk hebt gehad door gewoon die auto weer in te stappen en te ontdekken dat het mogelijk is erin te zitten en te rijden zonder dat er ongelukken gebeuren.

Als de angst is ontstaan door een vervelende situatie bijvoorbeeld platgedrukt zijn in en drukke menigte zal de angst in drukke ruimtes altijd blijven, die overwin je nooit, je kan er wel mee leren omgaan, leren hoe je moet reageren op het moment dat die paniek weer opkomt, dat geldt overigens voor alle angsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Nee, simpelweg omdat je je niet bewust bent van al je angsten. Wie weet ben je bang voor ruimtestof, maar als je niet in de ruimte komt weet je het niet.

Je kan in theorie over al je dagelijkse angsten heenkomen. In praktijk zal dat meestal teveel tijd kosten waardoor je te weinig zou 'leven'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zullen altijd wel angsten blijven houden, wel kun je leren er beter mee om te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heel diep nagedacht en ik zou niet weten waar ik bang voor ben.
Niet voor geesten, niet om dood te gaan, niet voor hoge plekken, niet voor muizen en niet voor spinnen.

De dingen die ik akelig vind, zoals diep water,
of bungy jumpen, tja, die doe ik gewoon niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het antwoord is dus: ja, over het algemeen nemen je angsten af als je ouder wordt.

Voor sommige angsten, om die te overwinnen, moet je wat meer moeite doen, dan voor andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie oude mensen niet meer in een achtbaan gaan die het vroeger wel deden .
Uitzonderingen daar gelaten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ik wel een uitzondering zijn. Maar veel oude mensen gaan niet meer in een achtbaan, niet vanwege angst,
maar omdat ze dat allemaal al meegemaakt hebben.
Nee, dat is onmogelijk.
Na het overlijden van mijn zoon dacht ik: "Nu ben ik nergens nog bang voor, want het ergste is mij al overkomen."

Maar toch, als ik er dieper over nadenk, ben ik toch nog bang..... om andere dierbaren te verliezen of om bvb een ongeneeslijke, pijnlijke ziekte te krijgen.

Ik denk dat het gewoon menselijk is om bang te zijn, vooral voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan hebben we het over een ander soort angst, denk ik.
Het verlies van een kind is natuurlijk vreselijk.
Maar toen mijn zoon in Irak of Afghanistan zat, dacht ik echt niet voortdurend aan alle gevaar die hij meemaakte.
Hij wilde daar zijn, dat was goed. Angst voor een erge ziekte hoef ik ook niet te hebben. Mijn man heeft al diverse vormen van kanker en dus praten wij vaak over dood gaan.
Daar zijn wij niet bang voor.
Gelukkig is het onmogelijk om over al je angsten heen te komen.

Angst is namelijk een noodzakelijk iets ter bescherming van de mens.

Een mens zonder angst zou dingen kunnen doen die onverantwoord en dus heel gevaarlijk zijn.

Angst maant mensen tot voorzichtigheid en voorkomt dat zij zich zonder meer in gevaarlijke situaties storten.

Angst hoort dus bij de mens omdat het één van de belangrijkste 'zaken'..eigenschappen.. is om als mensheid te overleven..vandaar dat het 'gelukkig' onmogelijk is eroverheen te groeien.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze angsten hebben we nodig om te kunnen overleven.
Onze angsten geven de grens aan, tot hoe ver we moeten/ kunnen gaan.
Veel angsten zijn het gevolg van meer of minder traumatische ervaringen, zodat het ons niet opnieuw kan overkomen.

Echter onze brein is nogal slordig met het omgaan van angsten, waardoor veel van onze angsten niet reëel zijn.
Niet meer nodig als we eenmaal volwassen zijn.
Maar juist door het volwassen worden, ontstaan er weer nieuwe angsten.
Hoe meer overzicht we in het leven krijgen, hoe meer gevaar we gaan zien.
Echter indien we hier realistisch mee om zouden gaan en we hebben ons karakter mee, kunnen we ook weer angsten kwijt raken.

Dit proces zal alsmaar door gaan tot dat we oud zijn.
dan is zelfs de angst om te sterven, te overwinnen.