Bestaan er echt mensenhaters?{zie toelichting)

ik zag er een afglevering van in Derrick

maar elk mens heeft toch andere mensen nodig en is sociaal ingesteld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou niet mogen (zie 9-11).
Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat ze inderdaad echt bestaan. In onzekere tijden komen mensen soms behoorlijk onder druk te staan. Sommigen van ons veranderen dan (zo zou je bijna zeggen) van Dr. Jackal in Mister Hyde. Er kunnen dan dwangmatigheden boven komen die ze zelf niet kunnen onderdrukken bij zichzelf. Dus: Helaas, ze bestaan. Vaak hebben die mensen een beschadigde psychische achtergrond. Blijf vooral uit hun buurt als je je door hen bedreigd zou voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Dat mensen aanslagen plegen hoeft niet te betekenen dat ze mensenhaters zijn. Dit wordt vaker om bv politieke redenen gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar hoe brave hardwerkende mensen veranderden in Nazibeulen.

Andere antwoorden (3)

Nee, niet iedereen is sociaal ingesteld. Sommige mensen zijn eenzaten, en sommige mensen willen egoïsme met 2.
Dat is typisch aan de verzuring, die zich meester maakt van onze maatschappij.

Mensenhaters bestaan. Mensen die de maatschappij echt haten. Dat kan ver gaan. Zoals massamoordenaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzuring die zich meester maakt van onze maatschappij? Dat snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kent vast de mentaliteit in de steden niet. Mensen die hun buren niet kennen of groeten. Oudere mensen die overlijden en pas na weken ontdekt worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat heeft dat met verzuring te maken? Dat heeft alles te maken met de verzorgingsstaat. Mensen zijn niet meer afhankelijk van hun buren omdat er anoniem hulp gegeven wordt. Oftewel, juist het sociale van Nederland zorgt voor individualisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken die mentaliteit WEL en ik kies er voor om daar niet aan mee te doen en er niet zuur over te doen. Ik ken ook de verhalen van de klassieke filosofen van rond het jaar 0 die precies dezelfde klaagverhalen hadden over de maatschappij in die periode. De maatschappij, dat ben jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, je weet toch.. vroeger was alles beter :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel. Wij hebben met een aantal mensen een buurtcomité opgericht. Mensen leren elkaar daar beter kennen en dat zou moeten helpen tegen verzuring.
Daar bestaat zelfs een aparte term voor: Misantropen?
Die mensen bestaan echt en zoals boven mij is vermeld is niet iedereen sociaal ingesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mensenhaters heb ik geen ervaring, maar er zijn wel degelijk mensen die heel weinig behoefte hebben aan sociale contacten en die heel tevreden zijn als ze zo min mogelijk met andere mensen te maken hoeven hebben. Wij sociaaltjes kunnen dat onszelf heel moeilijk voorstellen, maar het is toch echt zo.

Het echt haten van de rest van de mensheid is zeldzaam (want het is natuurlijk een extreem slechte overlevings-eigenschap, als je de mensheid haat hoef je ook niks terug te verwachten). Soms is het aangeleerd, door bijvoorbeeld onder de invloed te staan van een hele foute doctrine, of in de jeugd iets verschrikkelijks meegemaakt te hebben, maar soms is het echt een hele rare fout in de aanleg, een psychische afwijking die niet veroorzaakt is door de omgeving. Echte mensenhaters zijn veel zeldzamer dan mensen die weinig sociaal zijn.