Waarom zijn ooglapjes eigenlijk zwart van kleur?

Ik bedoel dus wanneer iemand een probleem met een oog heeft, dan wordt er net als bij een piraat een zwart lapje over geplaatst. Is het niet netter en discreter om dit huidkleurig te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zwart is lichtabsorberend waardoor het betreffende oog die prikkel niet meer binnenkrijgt. Wanneer iemand een lapje draagt vanwege een genezingsproces kan licht dat moeilijker maken, waardoor zwart dus vooral praktisch is.

Mensen die permanent een ooglapje dragen (ik ken een man die dat doet), dragen ook een zwarte, en dat is inderdaad opmerkelijk. Deze man waar ik het over heb doet het om zijn omgeving het zicht op zijn oog te besparen. Hij heeft daar 'iets' mee, ik weet niet wat, maar het ziet er waarschijnlijk niet heel smakelijk uit.

Een huidskleurig ooglapje zou inderdaad minder opvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zit wat in..

Andere antwoorden (2)

Het valt ook op als het huidskleurig is dus dan kan het maar beter goed opvallen.En waarom je schamen als je iets hebt aan je oog en je moet er een lapje voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ yep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik heb het niet over je ergens voor schamen, maar de associatie met zwart en 'piraat' is al gauw gelegd. En als het om een reden zou moeten opvallen dan was het wel rood of hel of fluorisecerend zijn gemaakt toch?
Ik heb geen bron, maar heb ooit eens gehoord dat ooglapjes vroeger zwart waren zodat men dan de vochtvlekken (wondvocht, bloed, pus e.d) minder goed kon zien.
Misschien nu gewoon "ze zijn altijd zwart geweest".