Veel ouderen met AS hebben eerder in hun leven een andere diagnose gekregen. De symptomen van AS zijn bij hen anders gelabeld, bijvoorbeeld als van een depressie of een persoonlijkheidsstoornis.
Autisme is voor het eerst beschreven in 1943 door Leo Kanner. Hans Asperger beschreef een jaar later hoog intelligente kinderen met autisme. Het concept autisme drong pas jaren later door in de klinische praktijk. Mensen van 60 jaar of ouder zijn dus geboren en opgegroeid in een tijd dat de AS niet of nauwelijks gesteld werd.

Uit de verhalen van veel ouderen met AS en hun naasten blijkt dat meestal wel eerder is vastgesteld dat er 'iets aan de hand was'. Vaak hebben zij eerder een beroep gedaan op de hulpverlening maar werd er, achteraf, een onjuiste diagnose gesteld. Daardoor heeft men niet de juiste behandeling ontvangen.

Helaas moeten we constateren dat momenteel over de groep oudere volwassenen en ouderen met AS wetenschappelijk nog steeds relatief weinig bekend is. Maar binnen de ouderenpsychiatrie neemt de aandacht voor AS gestaag toe. Ook ouderen zelf of hun naasten krijgen meer bekendheid met AS, herkennen soms de kenmerken en vragen vervolgens om diagnostiek en advies.
fremar