Heeft reclame een negatieve invloed op ons bestaan?

Stel dat alle vormen van reclame verboden zou worden, wat voor invloed heeft dit dan op ons bestaan?
Daarmee bedoel ik meer op het gebied van milieu, geld, macht, hebzucht enz. Hoe zou de wereld er dan uitzien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Reclame heeft een enorme impact op ons, ookal denken we zelf van niet... Als reclame verboden zou worden, zou de hele markteconomie in elkaar vallen... en zouden we veel minder gaan kopen, en uiteindelijk ook minder gaan produceren dus (want geen vraag meer betekent geen productie meer). We zouden dus eerst wel veel werkloosheid krijgen. Er zal ook minder op tv zijn, want tvprogramma's worden ook betaald met reclameinkomsten... Maar... het lijkt me heerlijk! Nu draait alles steeds weer om geld, en worden we door de reclames en de hele consumptiemaatschappij steeds maar opgezweept... we mogen niet tevreden zijn... we moeten steeds meer, steeds beter... Of het milieu ook nog te redden is... ik vraag het me af... maar het wordt in elk geval niet erger meer... en we kunnen ons eens gaan richten op het oplossen van problemen, zoals wat we doen met dat plastic continent tussen Hawaii en Californie, dat zo groot is als Frankrijk en Spanje bij elkaar... (waarom maken we daar geen prachtig land van?) Als er ruimte komt voor oplossingen die geen geld hoeven op te leveren, is er misschien nog zicht op goede en leuke oplossingen... Dan kunnen we ook weer werken om te leven i.p.v. leven om te werken... En gezond leven wordt dan weer veel gemakkelijker... niet meer al die opgeleukte instanttroep... gewoon weer degelijk eten... duurzame spullen... Macht en hebzucht krijg je nooit weg... dat zit in de mens. maar dan hoef je daar tenminste niet meer in mee te rennen als je dat niet wilt....

Duidelijker en minder misleidend zou die wereld er uit zien en dan kunnen al die miljarden aan andere en nuttige dingen besteed worden zoals bij Carrefour in Belgie die moesten een peperdure manager hebben die maar liefst 20 miljoen kreeg om hun warenhuizen naar de top te helpen ,nou zijn ze failliet ,van mij mogen ze alle reclame bannen want een goed produkt heeft geen reclame nodig de mensen kennen geen vrije wil meer want ze worden beheerst door wat men hun voorschrijft ,dus we zijn slaven van deze consumptie maatschappij geworden en zo handelen we onbewust zoals die reclamemakers willen ! In de bioscoop toont men tijdens de film onopgemerkt korte beelden van een ijskoude cola of een lekker ijsje en ja hoor ,dan in de pauze dan wil iedereen een ijsje zo werkt dit namelijk ,men mag dat niet doen maar we nemen het niet eens waar ....dit kan je opzoeken ,dit is helaas de realiteit ...Angelheart

Goede reclame doet verkopen, en geeft naamsbekendheid, daar is niets mis mee. Het gevaar is dat het de hebzucht van mensen kan aanwakkeren, waardoor labiele mensen in de problemen kunnen komen. Dag zag je vooral bij Leen reclames, een nieuwe keuken of een auto, waarbij men vergat erbij te zeggen dat het ook weer afbetaald moest worden. Reclame maken is niet verkeerd, maar er zitten wel duidelijk grenzen aan.

Voor commerciële televisie en radio is het dan einde verhaal.

Reclame praat ons een gevoel van onvrede aan: "is dit alles" en van je bent alleen gelukkig met ons product, waar door je meer wilt hebben en consumeren. Dat is op zich zelf al een negatieve invloed, naast de methoden die daarvoor worden gebruikt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100