Heeft reclame een negatieve invloed op ons bestaan?

Stel dat alle vormen van reclame verboden zou worden, wat voor invloed heeft dit dan op ons bestaan?
Daarmee bedoel ik meer op het gebied van milieu, geld, macht, hebzucht enz. Hoe zou de wereld er dan uitzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Reclame heeft een enorme impact op ons, ookal denken we zelf van niet...
Als reclame verboden zou worden, zou de hele markteconomie in elkaar vallen... en zouden we veel minder gaan kopen, en uiteindelijk ook minder gaan produceren dus (want geen vraag meer betekent geen productie meer).
We zouden dus eerst wel veel werkloosheid krijgen. Er zal ook minder op tv zijn, want tvprogramma's worden ook betaald met reclameinkomsten...

Maar... het lijkt me heerlijk! Nu draait alles steeds weer om geld, en worden we door de reclames en de hele consumptiemaatschappij steeds maar opgezweept... we mogen niet tevreden zijn... we moeten steeds meer, steeds beter...

Of het milieu ook nog te redden is... ik vraag het me af... maar het wordt in elk geval niet erger meer... en we kunnen ons eens gaan richten op het oplossen van problemen, zoals wat we doen met dat plastic continent tussen Hawaii en Californie, dat zo groot is als Frankrijk en Spanje bij elkaar... (waarom maken we daar geen prachtig land van?)

Als er ruimte komt voor oplossingen die geen geld hoeven op te leveren, is er misschien nog zicht op goede en leuke oplossingen...
Dan kunnen we ook weer werken om te leven i.p.v. leven om te werken...
En gezond leven wordt dan weer veel gemakkelijker...
niet meer al die opgeleukte instanttroep... gewoon weer degelijk eten... duurzame spullen...

Macht en hebzucht krijg je nooit weg... dat zit in de mens.
maar dan hoef je daar tenminste niet meer in mee te rennen als je dat niet wilt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

ja, het maakt het sneller meer opgefokt en meer gemaakt. de westerse maatschapij is veroordeeld tot het banale en simpele van marktwerking door je strot we hebben het nodig om onze levensstandaard te handhaven maar dat gaat dus wel ten koste van een rustige tijd van leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niets van dit antwoord.
Of ik snap niet veel of ik mis een punt of komma......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de leestekens zijn niet goed gepromoot bij mij op school inderdtijd vandaar. nu is het productplacemant van de leestekens veel meer op de consument gericht. maarja ik kom uit en simpelere tijd.
Als alle reclame verboden zou worden, zouden heel veel mensen werkloos worden, reclame mensen en zo.
Mensen die reclame bedenken, mensen die het publiceren of uitzenden, mensen die posters ophangen, kortom heel veel mensen zal het treffen als reclame verboden wordt.
Dat zal zeker invloed hebben op ons bestaan. Want zie die mensen maar eens aan een andere baan te helpen.
Er is al werkloosheid genoeg!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arme reclamemensen. Dat is toch juist goed, die lui zorgen ervoor dat heel nederland gestoord wordt 4-5 keer tijdens een film... Toch, kom op hoor, beetje verzet. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in Nederland een fabriek gesloten wordt, en er komen duizend mensen op straat te staan, is het voorpagina nieuws. Maar tienduizenden mensen die hun baan kwijt zouden raken is volgens jou geen probleem? Dat vind ik nogal kortzichtig gedacht. En nee, ik werk zelf niet in die branche, en heb er ook geen aandelen. Voor het geval dat je dat zou denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de postbodes verdienen minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog minder...?
En ze werken al bijna voor niets...
Als je al die folders leest voor de 1ste keer, wordt je hebberig. Ik leg ze dan weg en blader ze later nog eens door en denk dan, niet nodig ik heb al zoiets en mijn kasten zijn al vol. Zonder reclame geen info en ook zeker veel minder afval.
Verder draait de wereld gewoon door denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zouden veel minder supranormale prikkels krijgen. Een voorbeeld van een supranormale prikkel is een extra groot en fel gekleurd nepei in een nest: de vogel zal voor dat ei gaan zorgen. In de reclame zie je dat in bijvoorbeeld gefotoshopte dames met uitzonderlijk grote ogen, monden en heel dunne benen. Ook auto's worden zo bewerkt, de kleuren van etenswaren worden extra fel neergezet.

Ik ben wel eens geweest in een dorpje in Friesland waar een reclameposter van 40 jaar geleden hing. Een dame prees een stofzuiger aan. De kleuren, tekst en verhoudingen van de dame waren veel minder opdringerig. Bovendien hing er maar 1 poster in de hele straat (tegen 10 in een straat in Amsterdam). Wat een rust! Je aandacht wordt door heel andere zaken getrokken: een bootje, een oude man op een muurtje, een meeuw...

Ik weet niet of we in ons geheel hebberiger worden door de supranormale prikkels, we worden wel gericht hebberiger (we willen die ene broek en geen andere!).

Mijn wereld zou er zonder reclame veel rustiger uitzien: ik zou minder van die drukke prikkels binnenkrijgen en dus rustiger worden in mijn hoofd en ik zou me minder vergelijken met de aangepaste dames.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijker en minder misleidend zou die wereld er uit zien en dan kunnen al die miljarden aan andere en nuttige dingen besteed worden zoals bij Carrefour in Belgie die moesten een peperdure manager hebben die maar liefst 20 miljoen kreeg om hun warenhuizen naar de top te helpen ,nou zijn ze failliet ,van mij mogen ze alle reclame bannen want een goed produkt heeft geen reclame nodig
de mensen kennen geen vrije wil meer want ze worden beheerst door wat men hun voorschrijft ,dus we zijn slaven van deze consumptie maatschappij geworden en zo handelen we onbewust zoals die reclamemakers willen !
In de bioscoop toont men tijdens de film onopgemerkt korte beelden van een ijskoude cola of een lekker ijsje en ja hoor ,dan in de pauze dan wil iedereen een ijsje zo werkt dit namelijk ,men mag dat niet doen maar we nemen het niet eens waar ....dit kan je opzoeken ,dit is helaas de realiteit ...Angelheart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zouden we het veel moeilijker vinden te weten wat we precies moeten kopen omdat in de supermarkten ook geen producten worden aangeprezen. De etiketten op de verpakkingen zouden er eentonig en saai uitzien en de winkels eentonig. Dan zouden veel tv-programma's alleen tegen betaling te zien kunnen zijn. Veel producten zouden een stuk duurder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Etiketten op verpakking zijn informatief, dat blijft.
Dat heeft niets met reclame te maken. Als je minder consumeert, kun je dus best wat geld missen voor tv zonder reclames......... Produkten zouden juist goedkoper worden.
Reclame houdt ons op de hoogte van alle volkomen onbelangrijke dingen en wel belangrijke dingen.

Het is een vorm van verkopen en het aanprijzen van nieuwe onbekende producten die soms heel belangrijk kunnen zijn voor het millieu, b.v. energie besparende auto's, kachels, isolatie, dubbele ramen enz.

Ook wordt de reclame gebruikt om totaal onzinnige en volkomen onnodige producten te verkopen.
De productie hiervan is sterk millieubelastend omdat je aan die rotsooi niets hebt en dus weer op de afvalberg komen.

Reclame voor niet duurzame producten zijn natuurlijk ook sterk millieubelastend, omdat ze ook te snel op de afvalberg komen.

Reclame versterkt bij veel mensen de hebzucht.
Wat geld en macht betreft is dat niet zo goed te overzien, omdat alles met alles te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verwoord Ed!, +1
Goede reclame doet verkopen, en geeft naamsbekendheid, daar is niets mis mee.
Het gevaar is dat het de hebzucht van mensen kan aanwakkeren, waardoor labiele mensen in de problemen kunnen komen.
Dag zag je vooral bij Leen reclames, een nieuwe keuken of een auto, waarbij men vergat erbij te zeggen dat het ook weer afbetaald moest worden.
Reclame maken is niet verkeerd, maar er zitten wel duidelijk grenzen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, geloof ik dat reclame een negatieve invloed heeft op ons bestaan.
Het maakt ons hebberig, versterkt de hebzucht, het maakt mensen meer ontevreden.
Misschien zou er zelfs minder annorexia-ellende zijn.

Er wordt te veel geproduceerd, veel wat we niet nodig hebben, veel wat we te snel willen vervangen.
Dat komt voor een groot deel door reclame.
En het is heel slecht voor het milieu.

Ik drink nog steeds gewone goedkope koffie. Ik koop de creme van de Aldi omdat ik hier via GV gelezen heb dat die de beste is.
Ik zie bijna nooit reclamefolders en mis daar niets aan.
Als ik denk iets nodig te hebben, of te willen, dan zoek ik zelf wel gegevens op.

Heel veel producten zijn onnodig duur, door de reclamekosten.
Reclame op tv is bijzonder ergerlijk. Duurt te lang, schreeuwt te hard.
Het argument dat al die reclame mensen dan geen werk meer zouden hebben gaat niet op. Want als we met z'n allen iets minder werk hebben, maar het beter verdelen, dan heeft iedereen iets minder en kan iedereen gelukkig zijn.

Al met al zou de wereld er een stuk rustiger en meer ontspannen uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen reclame,geen sponsoren..de sportwereld zou wel instorten.en hoe komen consumenten nu te weten wat er te koop is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een totaalverbod op reclame zou het leven duurder maken.

- Tijdschriften, kranten, en websites blijven betaalbaar of gratis bij gratie van de reclameinkomsten die de betreffende media ontvangen. Minder reclameinkomsten zal de prijzen doen stijgen, of de kwaliteit doen dalen.

- Grote evenementen worden voor een groot deel gesponsord vanuit het bedrijfsleven. Als hier geen reclame tegenover zou staan, zou de interesse hierin veel minder zijn, en zouden de toegangsprijzen voor deze evenementen omhoog schieten.

- Vele schrijvers en artiesten zijn afhankelijk van het inkomen dat zij genereren vanuit de reclamewereld. En dan niet alleen de reclamebureau's zelf, maar ook een groot aantal freelancers. Hierbovenop komt ander personeel binnen de branche dat niet met kerntaken bezig is. Al deze mensen zitten zonder werk, of moeten elders aan de slag ten koste van anderen.

- Veel nieuwe technologiën worden betaalbaar gemaakt door bedrijven die interesse hebben hun naamsbekendheid te vergroten. Zo worden mobiele telefoons tegenwoordig gewoon weggegeven bij een abonnement. Als dat geen reclame is voor de provider, weet ik het ook niet meer.

Zo zullen er ongetwijfeld nog een hoop dingen zijn die ik zo snel niet kan bedenken. Maar als je het mij vraagt, is reclame een noodzakelijk kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor commerciële televisie en radio is het dan einde verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben de neiging om de reclame voor aanbiedingen aan te zien en
dan dingen te kopen onder het motto het was toch zo goedkoop terwijl zij het helemaal niet nodig hebben .
En jouw vraag dat is dan ja !
Zonder reclame zullen de mensen weer een normaal koopgedrag vertonen .
En alleen kopen wat zij nodig hebben .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de economie draaiende te houden, moet er geld uitgegeven worden, of het nu aan nuttige zaken wordt besteed of niet doet niet ter zake.
Geld moet rollen, natuurlijk zitten er ook goede kanten aan reclame, maar gelukkig kun je een sticker op je voordeur plakken als je er geen behoefte aan hebt.
Wat ik me steeds meer af vraag is of we het wel allemaal nodig hebben.
Het meeste waar we via reclame mee worden overspoeld is luxe.
De mens wil er nu eenmaal bij horen, en niet onderdoen voor de buren, dus als de buren een mooie auto hebben?
Wellicht kunnen we proberen te beseffen waar het allemaal echt om draait. Een dak boven ons hoofd, kleren om ons warm te houden, voedsel om gezond te blijven en heel veel mensen waar we van houden om ons heen.
Blijft er weinig over, maar we hebben allemaal de keuze om ons wel of niet te laten beïnvloeden.
Door de economische crisis hebben we allemaal minder te besteden, maar ik heb nog steeds een dak boven mijn hoofd, kleding en voedsel, en ik ga steeds meer van de mensen om me heen houden omdat ik toch geen geld heb om aan luxe uit te geven. Nu heb ik veel meer tijd om me met echt leuke dingen bezig te houden. Het leven is er volgens mij niet slechter van geworden, wel bewuster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou kunnen
maar hoeft zeker niet.

je hoeft er niet naar te kijken toch.

een wereld zonder reclame
is een stuk rustiger, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja reclame heeft een negatieve invloed. Vooral ook voor jongere die zich gewoonweg laten leiden door een beeld wat niet helemaal klopt met de realiteit.
Reklame is niet anders dan een merk zo goed mogelijk neerzetten en het in je hersenen stampen, een soort van hersenspoeling. Wat elke keer zie je dezelfde reklame, af en toe eens in een ander jasje gestoken, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. kopen mensen , want als je dit koopt, koop je geluk, schoonheid, en gezondheid.
Wat dus pure lariekoek is , want de mens kiest dus niet echt bewust zelf. Als je dan in de supermarkt staat of weet ik veel heb je kans dat je snel naar merknamen kijkt en het is dan soms de prijs die je doet besluiten het niet te kopen...reklame mag van mij afgeschaft worden en laat de consument maar eens zelf proeven, beslissen, kijken etc wat het beste smaakt voor hem haar of het kind...met kleding hetzelfde en dat is met alles zo...alles wordt voorgekauwd zodat je als mens je eigen leven niet meer in de hand kan houden en dat je afhankelijk wordt van de media...dus ja reklame heeft negatieve invloed...dat is ook met het geven aan derde landen of weet ik veel ...je gevoel wordt zo geraakt dat je niet anders kan dan je schuldig voelen dat jij het zo goed hebt en dan geef je wel als kost het soms je eigen boterham...het is niet verkeerd attent te maken dat er armoede enzo heerst maar ik vind dat de mens zelf mag bepalen wat hij of zij geeft...nu heb je al minimale bedragen die je moet betalen anders ben je geen sponsor of weet ik veel...na ik hou niet van reklame al zitten er wel goedgemaakte spotjes in maar daar blijft het bij ... ik wil mij niet laten hersenspoelen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reclame praat ons een gevoel van onvrede aan: "is dit alles" en van je bent alleen gelukkig met ons product, waar door je meer wilt hebben en consumeren.
Dat is op zich zelf al een negatieve invloed, naast de methoden die daarvoor worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reclame is een must!(voor de verkopers)
Aanbod schept vraag.

Hebben wij,de consument het nodig?

Twee keer per jaar rijd ik naar de reiniging om het overtollige wat ik destijds heb aangeschaft,te storten.

Ik sta dan in een file.

De meest zinlose producten moeten worden verkocht.
En worden verkocht

Vibratoren met diamantjes.

Lullige vakantie huisjes met namen als ,Landgoed,
Villapark , etc..
Het gaat om ordinair geld.

Ik word persoonlijk soms letterlijk misselijk van reclame op tv.
Ik besluit dan voor mijzelf omdat produkt nooit te kopen.