Is de wintertijd voor mens en milieu eigenlijk niet anti-productief?

Bij het ingaan van de wintertijd kan je wat extra uitslapen, maar in plaats daarvan zullen veel de mensen op dezelfde tijd als anders wakker worden en liggen ze een poos te woelen, te draaien en te piekeren in bed voor ze er uitstappen. De dag wordt volgens mij dus veelal langer dan normaal. Dus vermoeiender voor de mens.
Bovendien moeten 's avonds de lichten eerder aan, omdat het vroeger donker wordt. Dus slecht voor het milieu.
Daarnaast worden boeren en veel andere beroepsgroepen (thuiszorg e.a.) er door benadeeld en moet er enorm veel werk verzet worden om steeds vlucht- en verkeersschema's op orde te krijgen. En vergeet al die klokken niet die thuis en in bedrijven gelijk gezet moeten worden. Kost erg veel tijd. Stel: er zijn 100 miljoen klokken en horloges in Nederland. Als voor elke klok 1 minuut wordt uitgetrokken is dat in totaal zo'n 190 jaar werk.
Zie ik dat nou goed en ben ik zo slim en al die overheden zo dom, of ben ik zo dom en zijn de overheden toch slimmer dan ik dacht?

Toegevoegd na 2 dagen:
Allemaal bedankt voor de reactie.
Ik merk wel dat er helaas weinig aan te doen is. Het was me bekend dat de wintertijd de echte tijd is. Maar ik dacht zo: waarom kan de zomertijd niet gewoon doorlopen? Want tijd is, dacht ik, toch iets subjectiefs. Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De wintertijd is de normale tijd en eigenlijk is dat al een soort van zomertijd want omdat wij op Mid-Europese tijd draaien zijn we altijd al 40 minuten te vroeg. De zomertijd is een nutteloos gebleken milieu-speeltje van de politici zoals de spaarlamp: symboolpolitiek omdat echte milieu-maatregelen politiek te gevoelig liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het tijd wordt dat jij gaat solliciteren bij de overheid!
Je moet het denk ik omdraaien! Met zomertijd zijn we juist in het voordeel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net andersom, de zomertijd is bedacht om energie te besparen met het idee dat omdat het 's avonds langer licht is er minder energie verbruikt wordt. In de praktijk blijkt dit verschil zo nihil te zijn dat het volkome overbodig is.
Ik heb trouwens niet liggen woelen vanmorgen was lekker op tijd op voor een zondag.
Verder zie ik het nadeel voor de zorg niet, behalve een uur langer werken als je nachtdienst hebt. Is niet leuk maar ook weer geen ramp, weet ik uit ervaring, 's nachts werken met oud en nieuw vond ik erger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wintertijd is de normale tijd hoor, dat is de zonnetijd...

En die spaart ook niets uit, daarom hebben ze de zomertijd uitgevonden, die spaart wel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk jaar maken we in maart een reisje in de tijd... En dat is een retourtje, dus is het logisch dat we ook weer terug gaan naar onze eigen tijd. Dat heeft met productiviteit weinig te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag een uurtje later gaan werken en daardoor een uurtje later naar huis.
Dat laatste moet even wennen (een weekje)
En die paar klokjes thuis gelijk zetten?