Kunnen mensen met een donkere huid afkomsten van anderen met donkere huid van elkaar onderscheiden?

Dit is misschien super ongepast en ik hoop dat het niet racistisch ofzo wordt opgevat, want zo is het niet bedoeld. Maar dit is iets wat ik me altijd al een beetje heb afgevraagd.

Ik weet dat veel Aziatische mensen kunnen zien of een ander Aziatisch persoon een Chinees, Japanner of Koreaan (bijvoorbeeld) is. Ik vraag me af, geldt dit ook voor mensen met een donkere huidskleur? Herkennen die bijvoorbeeld of iemand met donkere huid uit Suriname komt, of Ghana of weet ik waar vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Ja, ik had het er vandaag toevallig over met iemand van Curacao. Hij kan aan de verschillende uiterlijke kenmerken de herkomst van iemand duiden. Behalve natuurlijk als iemand veel verschillende voorouders heeft.
De verschillende bevolkingsgroepen in Afrika kunnen qua uiterlijke kenmerken veel van andere bevolkingsgroepen verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dagelijks heel wat nationaliteiten. Vaak, als ik niet weet waar iemand vandaan komt, probeer ik dat te traceren n.a.v. de uiterlijke kenmerken. Ik zit er even vaak naast als raak, door de toch wel grote individuele verschillen. Het lukt me bijvoorbeeld vrij goed om onderscheid te maken tussen Somaliërs en Eritreeërs maar Hutu's en Tutsi's is geen beginnen aan. Dat zie je echt niet. Bij Aziaten werkt het vergelijkbaar. Maar je zou voor de aardigheid eens in een land als Afghanistan moeten gaan kijken. Daar tref je mensen aan met duidelijk Aziatische gelaatstrekken maar ook wat je typisch Perzisch of West-Europees zou kunnen noemen. Suriname is een ander voorbeeld van meerdere etnische kenmerken. Grote groepen daar komen van oorsprong uit verschillende Afrikaanse landen maar ook uit Indonesië en India/Pakistan. Dat zie je wel terug, vaak zelfs in een en dezelfde persoon.

Dus inderdaad, soms lukt het. Wat mijn werk zo leuk maakt is dat bij de gesprekken die ik heb, die etnische kenmerken volledig wegvallen, ook al zit er een tolk tussen. Misschien komt dat doordat genetische verschillen dwars door al die etniciteit heen lopen. Jij of ik kunnen genetisch meer op een bepaalde Senegalees lijken dan op elkaar, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hier boven zijn heel goed. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat je het kunt vergelijken met blanke mensen die aan andere blanke mensen kunnen zien waar die vandaan komen, zonder die andere mensen te hebben horen spreken.

In een eerste evaluatie laat men zich meestal leiden door fysiologische trekken (een typische blanke Rus ziet er bijvoorbeeld anders uit dan een typische blanke Nederlander - iets andere vorm van hoofd, ogen, mond etc).
Levert die evaluatie geen sluitende conclusie op, dan laat men zich leiden door kledingstijl, haardracht en dat soort dingen.
En ten derde is er natuurlijk de taal, maar daar gaat het jou hier niet om.

De verschillen tussen mensen van eenzelfde 'ras' zijn het beste te herkennen door mensen die veel met die groep omgaan, misschien omdat ze er zelf toe behoren.
Daarom ziet een gemiddelde Aziaat wel de nuances van een Chinees en een Koreaan, maar niet zo snel de nuances tussen een Duitser en een Nederlander.

Hoe verder je van een groep afstaat, hoe minder verschillen je ziet. Hoe dichterbij, hoe meer je ziet.

Toch blijft het soms moeilijk om de etniciteit te bepalen, zelfs als je van hetzelfde 'ras' bent als de andere persoon of veel omgaat met personen in die groep.

Zelf heb ik ook wel eens een blanke Amerikaan aangezien voor een blanke Nederlander, of omgekeerd. Of een Surinaamse Hindoestaan voor een Trinidadiaanse Hindoestaan.

Helemaal ingewikkeld wordt het als mensen van gemengde afkomst zijn. Mijn partner, een Arubaan van Nederlands/Indiaanse afkomst, wordt regelmatig door Hindoestanen aangesproken, in het Hindi (!), en door Marokkanen (in het Marokkaans).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk het zeker wel. Zelfs ik als volbloed Ariër kan dat zien dat Ethepiers en ZuidAfrikanen van elkaar verschillen, nog even buiten de Noord-Afrikanen. Elke stam of groep heeft bepaalde kenmerken, sommigen verschillen misschien weinig van elkaar, maar ze zijn er vaak wel.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ethepiers moet zijn Ethiopieërs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Japanner uit Japan herkent wel degelijk of hij een Japanner of een Koreaan voor zich heeft staan. Voor westerlingen lijken deze groepen qua uiterlijk op elkaar voor niet voor hun. Voor Aziaten lijken blanken weer op elkaar, maar niet voor ons blanken. Zo ook met Afrikaanse etnische groepen die allemaal hun eigen specifieke kenmerken hebben. Om het onderscheid nog duidelijker te maken hebben ze vaak verschillende ''marks'', kleine insnijdingen in het gezicht, en aan de kleuren van de kleding of sieraden/haardracht weet iedereen gelijk tot welke stam die persoon behoort om van de taal/dialect nog maar niet te spreken. Een Ghanees weet heel goed of hij met een Nigeriaan of Senegalees te maken heeft zonder woorden te hebben uitgewisseld. West Afrikanen zie er sowieso anders uit dan Oost Afrikanen zoals Somaliërs, bevolking uit Erithrea. De Massai uit Kenia en de Pygmee uit Central Africa lijken ook totaal niet op elkaar alleen al vanwege het lengte verschil. Maar ook afrikanen uit hetzelfde land herkennen elkaars stam uit hele kleine details.