Waarom hebben mensen het gevoel dat ze hun tektsen na het typen nog moeten corrigeren op bijv. spel- en grammatica fouten?

Ik zit al jaren op forums en je wordt al snel aangevallen op grammatica en spelfouten. Zou dat een reden kunnen zijn? Dat je toch wil laten zien dat je foutloos kan typen? Zelf vergeet ik ook een komma, hoofdletter of maak ik spelfouten. Vaak komt dat gewoon door de snelheid van het typen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar mijn plaatje DISLECTIE.
Ik werd ook vaak aangevallen op mijn spelfouten, ik ben nou een maal diselecties.
Als ze merken dat ik spelfouten maak kunnen ze zien dat ik dus DISLECITIE'S ben

Het beste antwoord

Er bestaat een misverstand dat mensen die niet correct een taal schrijven, dom zouden zijn....dat zal de grote aanleiding zijn.
Afgezien van slordigheid en haast worden er gewoon veel taalfouten gemaakt,omdat niet iedereen even goed is in taal, omdat onze taal veranderd, omdat sommige mensen gewoon een taalblindheid(dyslectie) hebben en omdat sommige regels in onze taal echt niet zo makkelijk zijn.
En de mensen die zeggen,ja maar is toch logisch dat je dat zus of zo schrijft, die zijn per toeval gezegend met een mooi taalgevoel en dat heeft nu eenmaal niet iedereen.
Maar zolang het vooroordeel van je taal slecht beheersen, (door allerlei oorzaken buiten jezelf om) is pure dommigheid nog bestaat, zullen er nog heelveel van die reacties komen.
Het blijft verdrietig dat mensen daarop op die manier worden afgerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, mensen zijn bang dat ze nogal on-serieus en dom overkomen als ze spel- en grammaticafouten maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En mensen willen niet dat er misverstanden/ruzies ontstaat door de fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak ook wel typefoutjes en wanneer ik denk dat een verkeerd getypt woordje verkeerd begrepen kan worden, dan corrigeer ik het om misverstanden te voorkomen.
amc
13 jaar geleden
Iedereen maakt fouten,daar zijn we mensen voor..Je probeert het zo goed mogelijk neer te zetten,zonder typ-fouten,maar een foutje is snel gemaakt.
Je tikt zo naast een letter of je kijkt over een fout heen.
Het belangrijkste is..vindt ik..dat het leesbaar is,dat de mensen begrijpen wat je bedoelt.
We zijn nu eenmaal niet allemaal perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we nou eenmaal netjes hebben leren schrijven.
Waarom zouden we een tekst vol fouten op het internet gooien, als we geleerd hebben om het goed te doen?
Dus kijk je het nog even na.

Schrijven zonder fouten is toch niet uizonderlijk?
We maken allemaal wel eens een foutje, maar het is toch niet vreemd of gek wanneer je je tekst graag netjes en foutloos wilt hebben?

Kortom: Je hebt het geleerd, dus waarom zou je het dan niet doen? Lijkt me niet meer dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hechten veel waarde aan correct taalgebruik, en een deel van die mensen zal anderen ook wijzen op fouten. Daar weer een deel van zal het misschien uit wijsneuzerigheid of muggenzifterij doen, maar sommigen ook met het idee om je verder te helpen.
Dus het is niet altijd slecht bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We lezen er vaak overheen, ik ben zelf dyslexties en gebruik de spellingsfouten controle en nog maak ik fouten .

En volgens een onderzoek op een engelse universiteit:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinrietsiet mkaat
het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn,
het einge wat blegnaijrk is
is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse
patals saatn. De rset van de ltteers mgoen
wllikueirg gpletaast
wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot
odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL voor de spellingscontrole die sloeg echt op tilt door al die fouten hahaa.
Ivana
13 jaar geleden
Ja, geinig. Ik heb hier meer van die teksten liggen.
Heeft natuurlijk niets met taalbeheersing te maken, maar evengoed geef ik je een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
mijn mening is dat je je fouten mág corrigeren

ook al typt iemand snel bestaat de mogelijkheid dat je eerst leest wat je neergezet hebt en na goedkeuring pas verzend
ik vraag me nu af als er een t achter ""verzend"" hoort
weet ik echt nu niet nou dan laat ik het zo maar men moet proberen zo min mogelijk fouten te maken want dat leest niet prettig
het is geen kwestie van neerlandicus spelen maar
gewoon prettig te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet er niet toe of je op een forum bent of op je werk, en of je de mensen wel of niet in het echt kent.
Je wilt jezelf gewoon zo goed mogelijk presenteren.
Je gaat toch ook niet de straat op met leuke kleren aan, maar je gulp nog open? Dan zorg je ook dat je er netjes verzorgd uitziet.
En zo willen veel mensen dus ook dat hun teksten netjes en verzorgd overkomen op anderen.