Wat te doen: bij familie en mensen op je werk, maatschappelijk werker) die vinden dat ik autistisch ben?

Ik raak overspannen van die rotopmerkingen, ik slaap erg slecht. Ik doe vrijwilligerswerk, ga graag met mensen om, heb veel hobby's en dus veel interesses, maar steeds meer wordt ik kwaaier op die mensen.

Terwijl ik al 1 jaar geleden een autisme test(van de sociale dienst, doordat het vrijwilligerswerk had gezegd dat ik autist zou zijn, geheel onterecht en toen had ik nog een bijstandsuitkering.) heb gedaan en daar uit blijkt dat ik geen autisme heb en ook geen trekjes daarvan, mensen uit mijn omgeving blijven doorzeuren dat ik autistisch ben.

Mijn moeder en mijn vrienden vinden dat ik totaal niet autistisch ben, eerder goed voelen wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit, of juist heel goed in zijn vel zit.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik zit nu in een rouwproces en daarom ben ik extra gevoelig.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ze vinden mij een autist, omdat ik weinig vrienden en geen partner heb. Dat het een bewuste keuze is: weinig vrienden(wel goeie), geen partner, begrijpen hen niet.
Ook vinden ze dat ik autist ben, omdat ik geen baan in deze crisistijd, ze vinden mijn gedrag autistisch, terwijl hoe dan ook, ze vinden me niet aardig, ook kennnen ze niet, waardoor het contact aan de telefoon, en op een feestjes altijd, anders is. Altijd hebben ze iets op aan te merken bij me.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie opmerking! Ga ik eens goed over nadenken, dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was mijn idee ook. Hoe komt het dat meerdere mensen dit denken? (dat ze het ook hardop tegen je zeggen vind ik vrij grof, ik neem aan dat het niet stuk voor stuk psychiaters zijn).
Maar ze komen toch door iets in je gedrag op het idee. Je zou er eens naar kunnen vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je een eigenschap waar je zelf niet gelukkig mee bent? (iets wat lijkt op een autismekenmerk) Vaak is het zo dat iemand zich rot voelt door opmerkingen over iets, doordat diegene zelf niet blij is met die eigenschap. Als dat zo is, kun je leren om wat aan te veranderen aan die eigenschap of om het meer te accepteren. Dan vind je het ook niet erg meer als mensen opmerkingen maken. Het kan ook al helpen om er met wat humor naar te kijken.
Probeer met een grapje te reageren als iemand weer een opmerking maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier weer een heel consequente minnaar bezig. Wat denkt zo iemand daar mee te bereiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Marjol31n, ik voel me rot, omdat die mensen ook niet echt bekend staan, als hele warm vriendelijke mensen, eerder als botte, vervelende mensen, onbeschoft zijn hebben uitgevonden, die ook nog eens fan zijn van die blonde in de politiek;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overal waar je werkt ga je lastige mensen ontmoeten. Autisme is een ziekte of beter variant, waar veel over te doen is de laatste jaren. Veel mensen wanen zich psychiater en denken diagnoses te moeten stellen.
Het is voldoende om heel intelligent zijn om voor asperger te moeten doorgaan. Probeer het toch te aanvaarden. Veel kan je er niet aan doen. En door zo heftig te reageren vinden ze het leuk je er mee te pesten. Toen ik jong was, bestond autisme als het ware niet. Je was een vreemde of rare jongen. Er werd toen niet zo zwaar aan getild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rare vooroordelen allemaal... Mijn schoonzoon is autistisch (jawel door een psychiater vastgesteld al sinds hij heel jong was). Ondanks dat hij recht heeft op Wajong heeft ie zelf een baan gevonden, waar hij zich heel erg thuis voelt. Van in het begin enkele uren per week heeft ie nu een vast contract en werkt ie er fulltime. Hij is getrouwd met mijn dochter (die verder helemaal normaal is), en papa van een volkomen normaal zoontje. En erg attent voor de mensen om hem heen. Oh ja: hij heeft ook nog eens aardig wat vrienden, zowel samen met z'n vrouw als vrienden waar hij sinds zijn kindertijd al mee omgaat. Het lijkt wel of jij autisme ziet als een soort van scheldwoord... Net als "normale" mensen (dat staat expres tussen aanhalingstekens!) heb je ook autistische mensen in heel veel verschillende vormen en maten. En mijn schoonzoon zou ik voor geen enkele "normale" willen ruilen ;-) Jawel, er zit een gebruiksaanwijzing bij, maar dat hebben heel erg veel mensen, en sommige "normalen" zelfs nog wat meer dan hij. Toen ik jong was zei je van mensen die speciaal onderwijs nodig hadden dat ze "debiel" waren, dat was toen tevens een scheldwoord maar hoor je nu niet meer. Is dat nu dan vervangen door "autist"?

Het beste antwoord

Het lijkt me erg vreemd dat de (a) sociale dienst een test kan doen zoals deze! Zoiets hoort een goede psycholoog te doen! Ik raad je daarom aan om naar een goede psycholoog te gaan als je het zeker wilt weten. Of ik loop achter en de (a) sociale dienst heeft een psycholoog...
Ik vind het heel erg hoe er met mensen omgegaan wordt en hoop van harte dat de sociale dienst en het cwi opgedoekt worden maar goed, ik ben niet de enige en het is voor nu niet relevant...weet ik..

Ondertussen kun je op internet zoeken naar hoe mensen met autisme functioneren. Ieder mens, en dit is ook al door iemand anders gezegd, heeft een beetje autisme maar echte autisten leven in een eigen wereld en kunnen slecht of niet contact maken met andere mensen! Autisme kent vele gradaties ook nog! Je zou kunnen vragen waarom je zo beoordeeld bent en op grond waarvan! Je hebt het recht om te weten waarom iemand iets van je denkt en heeft hij of zij geen goed antwoord? dan weet je genoeg...hij/zij heeft maar wat gezegd en misschien om interessant te lijken, echt waar, die mensen heb je.

Misschien is de persoon in kwestie zelf autist en kan hij/zij er niet mee omgaan? Je hebt dan te maken met projectie ( afwentelen eigen shit op anderen)
Er zijn ook mensen die genieten van de shit van anderen, ik weet niet of je met die mensen te maken hebt maar als dit wel zo is? Geef ze geen macht meer door je niks aan te trekken van die lui, als je niet meer reageert gaat de lol eraf. Maak een paar goede niet autistische opmerkingen over je drukke sociale leven...

Je zit in een rouwproces!!! heb je dit wel verteld? Natuurlijk ben je er dan niet altijd met het met je hoofd en ben je verdrietig waardoor je weinig zin hebt om ook maar wat te doen, wat heel normaal is...

Je hebt getypt dat je een uitkering had en dus neem ik aan dat je die niet meer hebt? Er is dus helemaal geen consequentie wat betreft stoppen met vrijwilligerswerk...
Als ik jou was zou ik stoppen! Het feit dat je gratis werkt wordt vergeten op je huidige adres lijkt het. Als bedankje krijg je een etiket opgeplakt, het moet toch niet gekker worden? Op je werk wordt ook gezegd dat je autist bent, confronteer die mensen met de uitslag van de test en maak er geen woord meer aan vuil zou ik zeggen of kies ervoor om hun oordeel naast je neer te leggen

Tot slot wens ik je een goede doorleefperiode toe want rouwen kun je niet onderdrukken, neem er de tijd voor en kom weer lekker in je vel te zitten..het gaat om jou ok!?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik ben zelf autistisch en ik schaam me er helemaal niet voor. Ik leef gewoon een normaal leven net zoals iedereen. Autist wordt tegenwoordig als scheldwoord gebruikt, ook al ben je geen autist. Het is waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld, maar gewoon als 'grap'. Je kan ze wel vragen of ze volgende keer een ander scheldwoord kunnen gebruiken in plaats van autist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet uitleggen dat je het niet bent? Dat je vorig jaar een test gedaan hebt en dat er niets uitkwam. Dat je het niet respectvol vind dat ze zulke dingen tegen je zeggen, terwijl jij zeker weet dat het niet zo is? Ik denk echt dat praten de beste oplossing is voor nu. Weten ze dat jij het zo erg vind? Want sommige mensen hebben er geen benul van dat het zo'n impact op iemand kan hebben.

Misschien kun je daarnaast de boosheid eruit sporten? Ik weet niet hoe oud je bent, maar bij sommige kan dit helpen.

Daarbij is het misschien handig om te denken: Oké, hun denken dat ik autistisch ben. Ik wéét dat het niet zo is, mijn moeder en vrienden weten dat, het maakt niet uit dat hun dat denken want ik weet beter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en zie autisme niet als iets slechts. Iedereen heeft zijn mindere kanten, met of zonder autisme. Ik bedoel, ieder mens is wie hij of zij is. Mensen gebruiken 'autisme' als scheldwoord, terwijl dat helemaal niet nodig is. ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
En misschien is de plek waar je vrijwilligerswerk doet niet het juiste voor jou. Zijn er geen andere plekken waar je vrijwilligerswerk kunt doen? Misschien dat je daar beter behandeld wordt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1] Probeer mensen te vermijden die een negatief effect op je hebben.

2] Zoek ander vrijwilligerswerk: ergens waar je wel gewaardeerd wordt om wat je doet.

3] Mensen met wie je wel om moet gaan, die je niet kan vermijden, die spreek je een keer heel rustig aan over dit onderwerp.
Je vraagt wat ze precies bedoelen, je legt ze uit over de test, en je zegt dat je dat dus verder niet wil horen.

4] Zie autisme niet als een scheldwoord.
Waarom zou het dat zijn?
Iemand is zoals die is, met alle goede en minder leuke kanten. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Je moeder en je vrienden hebben duidelijk een andere mening en zij kennen je ook het langst. Bovendien heeft de test uitgewezen dat je geen autist bent.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om steeds maar die opmerkingen te moeten horen, maar probeer je niet te veel aan te trekken van die mensen. Als ik je zo lees, lijkt me trouwens eerder dat je hoogsensitief bent. Dat wordt ook HSP genoemd (Highly Sensitive Person). Op http://www.hooggevoelig.nl/ kun je er veel over lezen (er zijn nog meer websites hoor, gewoon even googlen). Misschien herken je je hier wel in. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou never nooit in een omgeving willen werken waar mensen bij herhaling aanslagen plegen op mijn integriteit. Als jij zegt geen autist te zijn, dan moet daarmee de kous af zijn. Als mensen dat niet waarderen, is dat respectloos en je kunt je afvragen of werken met dat slag mensen wel echt zo leuk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek het je niet aan wat anderen zeggen. Ook al zou je autisme hebben dan zou het niet iets zijn waarover je je zou moeten schamen. Ga je niet verdedigen en uitleggen dat je het niet hebt. Laat ze allemaal.....
Weet je, in feite heeft iedereen wel autistische trekjes als je eens goed nadenkt. Omdat iemand graag een planning maakt van tevoren, ben je dan al autistisch? Om maar een voorbeeldje te noemen.
Mensen wordt tegenwoordig al snel een etiketje opgeplakt.
" Die beweegt te veel", zal dus wel ADHD hebben en voor je het weet sta je bekend als ADHDer.
Bedenk voor jezelf dat je bent wie je bent en wees blij dat je uniek bent. Je voelt anderen goed aan, dat betekent al dat er empathie bij je is en je hebt emoties, iets dat veel autisten niet ervaren. Je hebt misschien iets minder sociale vaardigheden, maar hee, je kunt niet alles hebben en perfect zijn, dat is niemand.
Je zit in een rouwproces en daar heeft jouw negatief gevoel en ergernis alles mee te maken.
Het gaat erom wat jouw directe omgeving vindt en die kennen jou wel, de rest weet niet waarover ze het hebben en praten elkaar meestal na of versterken het nog een beetje.Je weet hoe dat gaat toch? Als jouw moeder en vrienden beter weten, laat dat dan genoeg zijn en erger je niet aan wat anderen beweren. Ze zullen er altijd zijn dat soort mensen en je zult het niet iedereen naar de zin kunnen maken. Onmogelijk!!

Laat ze maar, ze weten niet beter. Richt je op jezelf en die mensen die er toe doen. Door je te ergeren kom je ook niet verder en je voelt je dan nog rotter dan je je al voelt.
Gelukkig heb je hobby's en interesses genoeg, pak ze op en houdt je met leuke dingen bezig, teneinde je weer beter in je velletje te voelen. Als jouw rouwproces weer wat gevorderd is en de scherpe kantjes eraf gesleten zijn,
zal ook dit gevoel minder heftig zijn en als je weer goed kunt slapen kan je ook weer meer aan.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt dit een Super antwoord. Een Super-Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijkt helemaal gelijk, maar als je familie je zo behandelen, als een of andere idioot en je familie kan je niet ontwijken, en blijven dezelfde dingen zeggen.
amc
12 jaar geleden
Tuurlijk kan je je familie ontwijken als ze zo maf doen!
Ik neem aan dat je met familie niet je eigen broers/zusters bedoeld maar die van jouw ouders? Ik zou gewoon normaal doen als ze zouden komen en zodra ze weer beginnen je als idioot te behandelen, gewoon rustig blijven en meewarig je hoofd schudden en ondefinieerbaar een lachje om je mond laten spelen. Je staat boven ze en laat dat onmiskenbaar weten. Een enkele opmerking van jou is dan genoeg; " Jammer dat jullie niet normaal kunnen doen. Ik ga hier niet mijn tijd mee verdoen. Als jullie verder zo idioot doen, kan ik beter gaan" en dan ga je ook! Laat zien dat je hun gedrag niet meer accepteert en ga je er niet langer aan ergeren. Ze weten niet beter, moet je maar denken.
Of je nu wel of niet een autist bent, in beide gevallen wordt het in jouw situatie gebruikt als scheldwoord.
Trek je dit niet persoonlijk aan, dit zegt meer over de mensen die jou zo noemen als over jezelf.
Ik zou een andere werkplek zoeken waar je wel waardeert wordt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet proberen je te verdedigen tegen dit soort 'mensen'

Beter is volkomen maling te hebben aan wat ze zeggen, vinden en roepen.

Lach ze innerlijk èn uiterlijk lekker uit en laat ze dus maar lekker lu..eh praten.

Als het je te gek wordt zeg je gewoon:" Ik heb liever dat jij dit zegt...dan dat dit wordt beweerd door iemand die over zijn volle verstandelijke vermogens beschikt.

Sta dus boven dat soort zielige en stompzinnige hufters en bijt van je af..

Sterkte en groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad maling hebben aan die meningen, maar dat is heel moeilijk, het liefste wil ik die mensen even of nog langer niet meer zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Innerlijk moet je je gewoon wat sterker gaan voelen. Je moet beginnen niet bang meer te zijn voor wat ze VAN en OVER jou beweren. Zorg er ook voor dat de een antwoord 'klaar hebt liggen' voor als er eentje je met woorden probeert te belagen. Bijvoorbeeld een antwoord zoals ik er hierboven eentje heb gegeven. Omdat je heel onzeker en daardoor ook heel kwetsbaar bent..ben je voor hen een dankbaar slachtoffer. Toon hen dus, desnoods gespeeld, een vastberaden persoon...dus toon hen iemand met wie ze niet kunnen spelen. Hen een tijdje uit de weg gaan..is geen oplossing. .want daarna gaat het allemaal weer 'gewoon' door. Natuurlijk begrijp ik wel dat je hen het liefst een tijdje niet ziet..maar, zoals ik al zei, daarmee los je het probleem niet op..echt..niet11. Hoogstens krijg je op die wijze een beetje de gelegenheid om geestelijk wat op adem te komen. Groetjes, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar aanleiding van jouw nadere uiteenzetting volgt hier mijn reactie daarop: Wat jij steeds doet is..jezelf verdedigen en jezelf rechtvaardigen. Je laat je feitelijk continu in de hoek dringen door dat stelletje onbenullen.

Jezelf verdedigen is proberen je gedrag tegenover hen te rechtvaardigen.. maar hoe jij bent of doet..is jouw zaak.. Je moet bij jezelf denken:’Wat interesseert het feitelijk mij hoe ze over mij denken’ En dat jij anders bent dan anderen..So what? Moet iedereen dan hetzelfde zijn? Probeer je dus niet in de hoek te laten drijven..en tracht je al helemaal niet te verdedigen tegenover dat soort onbenullen.
Het gaat hen immers geen donder aan hoe jij je leven indeelt. Dat is jouw keuze..daar heeft niemand iets mee te maken.
Straal dat uit..straal zekerheid uit en trek het je niet aan wat ze van je zeggen..of vinden. Groetjes, Ton
Op grond waarvan vinden ze jou een autist?

Ik vind wel dat je het bespreekbaar moet maken. Je kunt ze als je dat wilt erop aanspreken en vertellen hoe dat soort dingen voor jou voelt. Hoe jij dat beleeft en wat dat met je doet. Mss schrikken ze ervan? Dat weten ze in ieder geval wat zoiets met een mens kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Goed antwoord, Vraag inderdaad wáárom iemand je zo-en-zo noemt, waarom doet iemand dat / wat wil die persoon ermee zeggen? Zie het antwoord op die vraag gewoon als feedback, die je ten goede kunt gebruiken voor je eigen ontwikkeling!
(uiteindelijk ben je toch van anderen afhankelijk in het inschatten hoe je op (diezelfde) anderen overkomt / welke indruk je achterlaat).