Wat bedoelt men met ideaaltypen?

In mijn schoolboek wordt dit uitgelegd: Een ideaaltype is een 'overdreven generalisatie' waar we de werkelijkheid mee kunnen bestuderen. Dat zijn beschrijvingen van het gedrag van mensen of groeperingen die je in de praktijk nooit 100% zult tegen komen, maar die handig zijn om de werkelijkheid te begrijpen.

Ik snap het echt niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Het is een voorbeeld dat als referentie kan dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de mode, mannequins zouden liefst 1,85m met maat 30 aan kleding, en er dan toch goed uitzien.

Verder heb je nog de ideale schoonzoon. Lief voor zijn partner voor schoonouders en de kinderen, verder goede baan en goed inkomen.
Het type is ideaal, maar de arme jongen kan dat (bijna)nooit allemaal voor elkaar krijgen
12 jaar geleden
Een ideaaltype is een abstracte beschrijving die bedoeld is om bepaalde kenmerken van de werkelijkheid te accentueren, zodat je een beter inzicht krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een generalisatie is een veralgemenisering. Simpel gezegd: daarmee scheer je alles en iedereen over één kam. Bijvoorbeeld:

'Mensen die twee keer per week sporten, zijn fitter dan mensen die dat niet doen'.

Natuurlijk zullen mensen die sporten fit zijn, maar het is niet gezegd dat ALLE mensen die sporten fit zijn en dat ALLE mensen die NIET sporten, minder fit zijn. Het al dan niet fit zijn hangt namelijk ook af van andere factoren, zoals de vraag of iemand rookt of niet, de leeftijd van de personen in kwestie, eetgewoontes, enzovoorts.