Waarom maakt iedereen zo'n ophef over 2 doden met de aanslag van vanmiddag, terwijl er duizenden mensen doodgaan van de honger etc?

Ik niet begrijp.
P.s.:Als het al om een aanslag gaat.

Sorry het zijn er 4 geworden misschien worden het er iets meer, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (16)

Ik denk dat het vooral het contrast is waar al deze ophef uit komt: eerst een groot feest, lekker weer, iedereen blij. En in een paar seconden is dat allemaal (behalve het weer dan) over, zijn er doden en zwaar gewonden (waaronder dus een kind), en heel Nederland heeft het kunnen zien gebeuren.
Naast dat het gewoon erg is dat het is gebeurd (ik snap je argument van die duizenden mensen, maar het blijft erg dat het is gebeurd), zit er gewoon ook heel veel schrik in.

Trouwens, naar wat ik gehoord heb zijn ze er zeker van dat het een aanslag is geweest...

Toegevoegd op 30-04-2009 16:09:07
nouja, en dat het heel dichtbij gebeurt natuurlijk. die duizenden mensen kennen we niet, en zijn ver weg. maar hier hadden jij en ik kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker dan deze vraag... het zijn 4 (!) doden
Ik sluit me aan bij het antwoord van Alynia.
Ten eerste zijn het er intussen vier, ten tweede vergelijk je appels met peren. Een heel klein beetje moet ik je wel gelijk geven: op die duizenden doden door honger staat geen camera gericht, terwijl heel Nederland natuurlijk aan de buis gekluisterd zat toen die idioot op de menigte inreed. Dat maakt nou eenmaal indruk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A is verschrikkelijk. B is verschrikkelijk. A wordt niet minder verschrikkelijk omdat B verschrikkelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zo'n aanslag vallen er niet alleen doden en gewonden.
Er is ook vertrouwen beschadigd. Het gemak en de spontaniteit waarmee de koningin en andere leden van het koninklijk huis zich onder de mensen konden begeven, iets wat veel buitenlanders vaak verbaasde, behoort nu waarschijnlijk voorgoed tot het verleden.
Er is iets kapotgemaakt in onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beelden uit het buitenland lijken we intussen, hoe vreselijk ook, aan gewend. Maar dat is een beetje "ver van mijn bed" geworden. Dit komt wel heel dichtbij en voelt meer als een bedreiging voor je eigen veiligheidsgevoel dat je in Nederland toch wel hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dichterbij hoe eerder het je raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou precies het goede antwoord.
Ik zou zeggen, bekijk de beelden. Ik vind het behoorlijk schokkend dat een idioot besluit op een mensenmassa in te rijden. Dus nee, ik begrijp niet wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook weer een bizarre vraag..... we weten allemaal dat er ellende is in de wereld en iedereen voelt zich in meer of mindere mate schuldig omdat wij het zo goed hebben. Koniginnedag is nou net een dag waar we blij kunnen zijn met wie we zijn en waar we wonen, ongeacht afkomst of geloofsovertuiging. Na vanmiddag zal deze vrolijke dag niet meer hetzelfde zijn. Elke dode valt te betreuren wereldwijd, maar zo zinloos als deze arme mensen gevallen zijn is een schande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je druk maken kost energie. Gerichte actie kan je alleen voeren als je energie hebt daarvoor. Het is beter om positieve acties meer aandacht te geven die helpen om de honger te bestrijden. Zoiets als vandaag is een zinloze actie waarbij niemand gebaat is. Daarom is het volgens goed om er aandacht aan te geven. Zo'n gek kan worden aangepakt, maar de honger heeft iets meer nodig. Het zijn twee verschillende zaken. Vandaag was een feest om onze verbondenheid te vieren. Zoiets als samenhorigheid in positieve zin. De reacties geven datzelfde weer. (Ik weet niet of ik het duidelijk heb gemaakt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook een verschil dat hongersnood niet direct de 'schuld' is van iemand, het gebeurt niet met opzet.

Wat vanmiddag is gebeurt was opzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen nietontziend en plein public kapot rijden vind ik schokkend te noemen. Daarom zo'n ophef.. ik snap niet dat je zo'n vraag kan stellen..alsof het niks is.

Als jouw moeder dood gaat heb jij dan geen recht op emotie ofzo omdat er zeker 1000 moeders dood gaan per dag elders ?

Elke zinloze dood is een ophef waard..om welke reden dan ook. Het zou raar zijn als we er met zijn allen niet warm of koud van werden..toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom deze ophef ? Ik geef niet een mening maar een antwoord : Nederland is een saai burgelijk landje waar nooit wat gebeurd. De bevolking is naïef en labiel en zijn niks gewendt.
Nederlanders zijn volgzaam en wetsgetrouw.
Een gebeurtenis als deze maakt dus veel indruk op de bevolking die hun hele leven al een vredig landje leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Doubledouche::::::::::: sjongejonge? meen je dit nou serieus? niets gewend.. ieder weldenkend mens weet dat dit nooit een gewenning kan worden.. met +/- 200(bronnen van tv) op een mensen massa in rijden? en mensen zien vliegen.. ik heb foto's gezien,, nou geloof me die zijn geen pretje.. wat bezielt je om zo'n reactie te geven,, dat de nederlandse bevolking naïef en labiel is,, en niets gewend zijn.. volgens mij moet jij spoedig in heropvoeding krijgen, het spijt me zeer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dit meen ik serieus.
Ga eens een tijdje in Zuidamerika of rusland wonen. Daar zijn de mensen niet zo snel geshockeerd. Moord en geweld is daar meer van alle dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig iemand die het snapt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is waarom zo'n ophef is gemaakt. En het antwoord is dat men hier niks gewend is omdat er nooit schokkende gebeurtenissen plaatsvinden in Nederland.
Het is geen voorpagina nieuws in het buitenland.
Omdat men honger niet rechtstreeks meemaakt op TV. Bovendien is dichter in de buurt dan bijv. Afrika waardoor het meer je aandacht trekt, en het je dus meer interesseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet alles emotieloos aanzien, omdat nu eenmaal ergens op de wereld duizenden mensen doodgaan van de honger. Dat wat er gisteren is gebeurd, komt voor veel mensen erg dichtbij. Als je al niet meer gewoon bij een evenement kunt staan kijken (in dit geval Koninginnedag), wat kun je dan nog wel doen?

Het zijn onschuldige mensen die toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Jij had dit net zo goed kunnen zijn!

Ik begrijp dat je punt is, dat je die mensen niet kent. Maar dat betekent toch nog niet dat je emotieloos dit kan aanzien. Ik denk dat als de beelden die je gisteren op TV zag, je echt totaal niets doen, dat er toch wel iets ernstig mis is met je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inmiddels zijn het er 7. Het is allebei erg. Maar ja door een aanslag doodgaan of van de honger. Het is allebei VRESELIJK, maar bij een aanslag is het bewust dat er IEMAND dood gaat. Begrijp mij niet verkeerd dat van de honger doodgaan minder erg is dan van een aanslag doodgaan, want dat bedoel ik niet. Om welke reden je ook dood gaat, elke reden is vreselijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp wel wat je bedoelt, maar t komt gwoon omdat het doelwit de koningin was, en het ging van feestelijk naar droevig. t was totaal onverwacht. dus iedereen is geschokt.