Wat zijn in grote lijnen de verschillen tussen het onderwijs van nu en dat van 20/30 jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Als ik kijk naar 20, 30 jaar geleden, de tijd dat ik zelf op school zat en nu, zijn de verschillen buiten het computeronderwijs en het percentage 'probleemkinderen' (met vooral 'moderne' aandoeningen als ADHD, PDD-Nos, Asperger, noem het rijtje maar op) niet echt heel groot te noemen. Al zat ik op een voor die tijd moderne school (Jenaplan) waarvan veel elementen, net als uit het Montessori en Daltononderwijs hun weg naar het 'reguliere' onderwijs gevonden hebben.

Een groter verschil zit hem in het respect van met name ook de ouders voor de school / leerkrachten. In 'mijn tijd' was het de school die bepaalde, nu maken ouders zelf wel uit - of hun kind te laat komt of niet bijvoorbeeld, of dat het op de fiets naar school gaat terwijl het op 20 meter afstand woont, en of hun kind mag nablijven of niet. Terwijl aan de andere kant van deze bemoeienis de ouderparticipatie vrijwel is verdwenen. Voor wat betreft het respect tussen kinderen en leraren vind ik het aanspreken van leerkrachten met de voornam één van de grootste verliezen van de afgelopen jaren. Slechte keuze geweest, omdat in een aanspreektitel al een soort basis van respect zit. En alleen gelijken en lagergeplaatsten spreek je aan met de voornaam. Tenminste, mijn kinderen leren nog u en meneer/mevrouw zeggen.

Ik denk echter dat het grootste verschil hem zit in het onderwijs nu en zo'n vijftig, zestig jaar geleden. De vijftigers/zestigers van nu hebben echt significant ander (moderner) onderwijs gehad dan de dertigers en de veertigers van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil hier even op reageren en wel op het stukje dat je schrijft over 'probleemkinderen'. Er zijn nu niet meer probleem kinderen dan vroeger. Er is alleen nu aandacht voor ze. Bij mij werd er gezegd dat ik wel erg stil en verlegen was en meer voor mezelf op moest komen. Mijn zoontje heeft totale begeleiding voor zijn autisme. Zijn leventje op school is een stuk draaglijker dan dat van mij van vroeger.... Om maar een voorbeeld te geven.
Vroeger moesten de 'probleemkinderen' zich maar aanpassen en zo niet werden ze van school gestuurd (heb ik zien gebeuren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, Dus..mag je iedereen met de voornaam aanspreken..
IEDEREEN is gelijk bij mij..er is niemand lager geplaatst en ook zeker niet hoger.
NIEMAND is meer en zeker niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja : persoonlijk denk ik dat het afschaffen van de LOMschool (' weer samen naar school' ) er vooral debet aan is ; niet de kinderen zelf. Het reguliere onderwijs kan ze echter niet allemaal opvangen.
@Loes : tussen leraar en leerling, en sowieso tussen volwassenen en kinderen mag best een zekere drempel voor respect zijn. Dat is geen 'waardeverschil' maar een positieverschil, en het leraren bij de voornaam noemen heeft in mijn ogen niets positiefs gebracht. Of weet je wel een voorbeeld ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog een keer @ Dounja : ik vind het heel fijn en positief dat er aandacht is voor kinderen met problemen. Ik vind het NIET fijn, dat mijn kinderen daardoor letterlijk en daadwerkelijk tekort komen. Daar ga ik in deze vraag verder niet op in, maar leraren zijn ook maar mensen met hun beperkingen en grenzen, en kinderen die gewoon lekker meekomenende aandacht niet naar zich toe trekken, sneeuwen onder, en kinderen die zich niet goed kunnen verdedigen tegen 'lastig' gedrag, hebben echt ene probleem op de hedendaagse basisschool - dat vervolgens wel wordt onderkend, maar niet aangepakt. Ik vind dat een groot negatief verschil met vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, Ik haal uit het laatste stukje niet dat je het over de leraren/leraressen hebt.
Wat betreft, aanspreken met de voornaam, ben ik het volledig met je eens. Ik ben daar ook niet voor, maar dat komt misschien door onze leeftijd.
Wij hebben onze kinderen (31) toen ook opgevoed met U. Zij waren toen al! de enige in de klas volgens de juf. Op een gegeven moment is het niet meer vol te houden, dan worden ze eenlingen daarin en krijg je pesterijen.
Dat moet je gewoon niet willen.
Wat ze in de jonge jaren leren en meekrijgen, blijft heus wel hangen, wij merken het regelmatig.
Dus, marleen , maak je niet al te veel zorgen.

Andere antwoorden (6)

In grote lijnen is er geen verschil in het onderwijs van nu en dat van 30 jaar terug...

Het zijn de kleine details die het verschil maken. En die kleine details worden verschrikkelijk groot uitgemeten. Want 25 jaar terug probeerde wij ook de overhand te krijgen in de klas. Alleen lukte dat een stuk minder goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt veel meer met de computer gewerkt, er is minder/weinig respect voor de leraren en er worden wapens meegebracht naar school, in ieder geval veel meer dan toen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het allergrootste verschil is dat men nu onderwijst met als doel dat kinderen zelfstandig kunnen werken.

Er wordt nu geen les meer gegeven waarin feiten je hoofd in worden getampt, maar er wordt geleerd hoe je die feiten op moet zoeken.

Bovendien wordt er nu veel meer verwacht dat kinderen zelf plannen hoe ze het schooljaar doorkomen. Dus ze moeten zelf zorgen dat ze op tijd klaar zijn met verslagen en op tijd klaar zijn voor toetsen.

Moeilijk en persoonlijk vond ik feiten stampen een stuk effectiever
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat hoefde dertig jaar geleden ook al nauwelijks meer. Zeker niet op de basisschool.
- Onderwijsinstellingen zijn groter en onoverzichterlijker geworden.
- Men werkt met competenties.
- Leraren zijn nu meer leermeesters.
- Ontwikkelingen met computers en internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er vroeger klassikaal les gegeven werd en het nu meer gericht is op vaardigheden (competenties) aanleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de competentie gerichte leerweg,een systeem waarbij je niets hoeft te weten,behalve hoe je het op moet zoeken en de beoordeling afhangt hoe goed je kunt slijmen bij de leerkrachtenen klasgenoten omdat meer dan 50 % van de beoordeling daarop gericht is. dertig jaar geleden werd je beoordeelt op je kunnen en kennen en nu dus voornamelijk op[ je sociale vaardigheden.