Wat zijn in grote lijnen de verschillen tussen het onderwijs van nu en dat van 20/30 jaar geleden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik kijk naar 20, 30 jaar geleden, de tijd dat ik zelf op school zat en nu, zijn de verschillen buiten het computeronderwijs en het percentage 'probleemkinderen' (met vooral 'moderne' aandoeningen als ADHD, PDD-Nos, Asperger, noem het rijtje maar op) niet echt heel groot te noemen. Al zat ik op een voor die tijd moderne school (Jenaplan) waarvan veel elementen, net als uit het Montessori en Daltononderwijs hun weg naar het 'reguliere' onderwijs gevonden hebben. Een groter verschil zit hem in het respect van met name ook de ouders voor de school / leerkrachten. In 'mijn tijd' was het de school die bepaalde, nu maken ouders zelf wel uit - of hun kind te laat komt of niet bijvoorbeeld, of dat het op de fiets naar school gaat terwijl het op 20 meter afstand woont, en of hun kind mag nablijven of niet. Terwijl aan de andere kant van deze bemoeienis de ouderparticipatie vrijwel is verdwenen. Voor wat betreft het respect tussen kinderen en leraren vind ik het aanspreken van leerkrachten met de voornam één van de grootste verliezen van de afgelopen jaren. Slechte keuze geweest, omdat in een aanspreektitel al een soort basis van respect zit. En alleen gelijken en lagergeplaatsten spreek je aan met de voornaam. Tenminste, mijn kinderen leren nog u en meneer/mevrouw zeggen. Ik denk echter dat het grootste verschil hem zit in het onderwijs nu en zo'n vijftig, zestig jaar geleden. De vijftigers/zestigers van nu hebben echt significant ander (moderner) onderwijs gehad dan de dertigers en de veertigers van nu.

In grote lijnen is er geen verschil in het onderwijs van nu en dat van 30 jaar terug... Het zijn de kleine details die het verschil maken. En die kleine details worden verschrikkelijk groot uitgemeten. Want 25 jaar terug probeerde wij ook de overhand te krijgen in de klas. Alleen lukte dat een stuk minder goed...

Er wordt veel meer met de computer gewerkt, er is minder/weinig respect voor de leraren en er worden wapens meegebracht naar school, in ieder geval veel meer dan toen!

Het allergrootste verschil is dat men nu onderwijst met als doel dat kinderen zelfstandig kunnen werken. Er wordt nu geen les meer gegeven waarin feiten je hoofd in worden getampt, maar er wordt geleerd hoe je die feiten op moet zoeken. Bovendien wordt er nu veel meer verwacht dat kinderen zelf plannen hoe ze het schooljaar doorkomen. Dus ze moeten zelf zorgen dat ze op tijd klaar zijn met verslagen en op tijd klaar zijn voor toetsen. Moeilijk en persoonlijk vond ik feiten stampen een stuk effectiever

- Onderwijsinstellingen zijn groter en onoverzichterlijker geworden. - Men werkt met competenties. - Leraren zijn nu meer leermeesters. - Ontwikkelingen met computers en internet.

Dat er vroeger klassikaal les gegeven werd en het nu meer gericht is op vaardigheden (competenties) aanleren.

de competentie gerichte leerweg,een systeem waarbij je niets hoeft te weten,behalve hoe je het op moet zoeken en de beoordeling afhangt hoe goed je kunt slijmen bij de leerkrachtenen klasgenoten omdat meer dan 50 % van de beoordeling daarop gericht is. dertig jaar geleden werd je beoordeelt op je kunnen en kennen en nu dus voornamelijk op[ je sociale vaardigheden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100