Is het dragen van Nazi-Uniformen verboden?

Bij mijn studentenvereniging is het traditie om je te verkleden op bepaalde feesten. Mensen willen soms opvallen en unieke outfits hebben.

Echter was er een jongen die zich als SS-er had verkleed.
Sommigen vonden het te ver gaan, anderen wel grappig.

Ik weet dat het dragen van Swastika's niet toegestaan is, maar hoe zit het met dit uniform?

In hoeverre is dit legaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Albertus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het respectloos tegenover mensen die in de oorlog familieleden zijn kwijtgeraakt .

Het beste antwoord

Dat is in Nederland niet verboden.

In Duitsland trouwesn wel, m.u.v. educatief gebruik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens werden veel van die uniformen ontworpen en gefabriceerd door ...
Hugo Boss...
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-15008682
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in duitsland moeten overigens wel de hakenkruisjes en andere nazi symbolen worden verwijderd van het uniform btw ook het afrikakorps uniform is van hugo boss goed antwoord dus natuurlijk een plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten moeten in Duitsland de SS insignes worden verwijderd, maar mogen Wehrmacht insignes gedragen worden.
Overigens speelt in Duitsland sinds vorige maand ook de discussie weer over het verbieden van NV (Nationale Volksarmee) en andere DDR uniformen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NVA

Andere antwoorden (1)

Op straat is het verboden volgens de Wet op de weerkorpsen. Binnenskamers is het gewoon slechte smaak om in het uniform van massamoordenaars te gaan lopen, vind ik