Waarom moet men zijn hoed in een gezelschap afzetten?

ik zat in vergadering en iedereen zei van zet je hoed eens af
ik dacht dan moet ik ook een bril afzetten en een horloge

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (5)

Als uiting van respect voor je medemens. Je doet ook je regenjas uit als je eenmaal binnen bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij medailleceremonies wordt ook het hoofddeksel afgedaan, tevens als er een rouwstoet passeert.

Een hoed wordt gedragen als fashion statement maar vooralsnog als bescherming voor je hoofd tegen de natuurlijke elementen. Zou je je hoed binnenshuis niet afzetten, kan dat beledigend worden ervaren door de gastheer (is mijn huis crappy?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit beleefdheid. Soms kan een hoofddeksel ervoor zorgen dat je ogen niet te zien zijn, of dat er een schaduw op valt. Dat staat niet zo netjes.

Vroeger werd altijd gevraagd je hoef af te zetten omdat sommigen hun wapen op hun hoofd, in die hoed verstopten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal omdat mensen het erg 'aangekleed' vinden, en het ook niet prettig vinden als je je jas binnen aanhoudt - wat trouwens ook erg onbeleefd is. En in grote lijnen kun je zeggen : wat je doet (als man) met je hoed, is hetzelfde als je doet met je jas. Hou je je jas aan, dan hou je ook je hoed op, doe je je jas normaliter uit, dan zet je ook je hoed af.

Maar : vróuwen mogen hun hoed binnen ophouden. Vroeger, maar ook tegenwoordig nog.

Zie beide links : hoedenetiquette en dámeshoedenetiquette verschillen nogal van elkaar.

Je bril en je horloge (en je oorbellen en je kunstgebit) maken echter vaster onderdeel uit van je kleding, en behoeven dus NOOIT afgedaan te worden, tenzij de omstandigheden daar dringend aanleiding toe geven. (In een zwembad, of een MRI-scanner. Accessoires die als minder beleefd kunnen worden opgevat (een MP3-speler) dien je wel weer netjes af te zetten als je in gezelschap bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel maar me hoed is voor mij vast onderdeel hoor ik heb elke dag een hoed op
dat maak ik zelf wel uit toch ?
het was winderig buiten iedereen had een jasje aan
kwam een jongeman de trein binnen iedereen keek alsof ze water zagen branden
ze konden zich niet voorstellen dat die jongeman het niet koud had dat moet hij toch zelf weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat maak je dus niet zelf uit ; daar zijn duidelijke regels voor. En dat soort regels zijn er uitsluitend en alleen uit wellevendheid, beleefdheid, respect naar elkaar.
Keihard je hoed ophouden omdat dat toevallig jouw 'image' is - of jij dat vind - is niets meer of minder dan een uiting van schijt aan je gezelschap. Het komt ongeveer net zo over als iemand die aan een gezellig diner uitgebreid aan tafel gaat zitten boeren en ruften onder het mom 'beter eruit dan er in he ?'. of op een begrafenis komen met een overal en klompen, omdat je er toevallig altijd zo bijloopt. Sommige dingen DOE je gewoon niet, OF je doet ze wel, maar dan moet je ook niet zeuren als je wordt aangegeven niet meer welkom te zijn bij dat gezelschap. In dat huis. Bij dat bedrijf.......dan wordt het een 'zelf gekozen handicap', waar je mee zult moeten leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel duidelijk antwoord Marleen, ik neem het mee ,bedankt
Een man moet in gezelschap zijn hoed afzetten. Vrouwen hoeven dat niet.
Kijk maar eens op prinsjesdag: alle vrouwen hebben hoeden op, maar geen jas aan.

Uit respect en bij een groet op straat zetten mannen vroeger ook de hoed af, of ze lichten hem even op tijdens het passeren. Het aantikken van de baret bij de militairen is daar nog een overblijfsel van.

Vrouwen zijn met een hoed blijkbaar nog beter bezig, als je de paardenraces in Engeland ziet (het land van de etiquette) dan is er geen dame zonder hoofddeksel.

Dus ik zou zeggen, laat je hoed op je hoofd als je je daar lekker bij voelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou zakt mijn broek af
wat moet ik nu geloven vrouwen hoed op of af?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
troetroe, vrouwen houden gewoon hun hoed op en mannen horen m af te zetten! Niks moeilijks aan.
Omdat het binnenshuis gebeurt. (neem aan dat de vergadering binnen plaatsvondt). Uitzonderingen daargelaten.

Het afnemen van de hoed, of lichtjes aanraken, is vergelijkbaar met het salueren in de militaire etiquette. Het komt voort uit het gebruik van ridders in de Middeleeuwen die het masker van hun harnas omlaag deden als teken van vriendelijkheid, en dus het tegenovergestelde van vijandigheid. Het was een kwestie van vertrouwen winnen.

Wat betreft eten met een hoed op: als het binnenshuis gebeurt is dat net zo onbeleefd als het aanhouden van een jas. De functie van een hoed is bescherming tegen vuil en het weer, en die bescherming is binnenshuis onnodig. Er zijn wat uitzonderingen op die regel, zoals het verplicht bedekken van het hoofd in een moskee, een synagoge of een Sikh-tempel. In een Christelijke kerk daarentegen is het ophouden van een hoofddeksel juist weer ontoelaatbaar. Althans, voor heren. Dames kunnen hun hoed wel ophouden (vroeger waren dames zelfs verplicht een hoed in de kerk te dragen).

U ziet: de regels voor het dragen van een hoed zitten vol valkuilen. Wellicht dat we daarom zo weinig hoeden zien in het 21e eeuwse straatbeeld? Wat ons betreft geldt nog steeds het adagium: If you want to get ahead, get a hat.