Wat is de juiste formulering, " mw ligt opgebaard" of "mw staat opgebaard"?

Mijn collega's rapporteren of dragen spms over met " mw staat opgebaard op haar kamer". Ik zeg dan vaak " mw LIGT opgebaard op haar kamer" . Wat is nu de juiste omschijving?
(Opgebaard= een overleden persoon in een kist, voor degene die niet weten wat opgebaard is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De kist staat en de persoon ligt erin. Je collega's hebben dat blijkbaar samengetrokken. Jij hebt het taalkundig correct.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Liggen, zodat de persoon nog 'leeft'. Als je staat gebruikt, wordt de dood extra benadrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mw ligt opgebaard op haar kamer. Dat is de juiste omschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zeggen "Mw. is opgebaard"
Dan hou je het een beetje neutraal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het juiste geval "ligt" mw. opgebaard, ze kan nl niet zelfstandig meer staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mevrouw ligt opgebaard.
Maar als je zegt "staat opgebaard" bouw je een soort afstand in die je collega`s misschien prettig vinden.