Zijn kerken controverseler dan moskeeën?

Ik heb 2 vragen over geluidsoverlast gesteld. Een over kerken & de plaats binnen de wet van hun klokken. Binnen een uur meer dan 10 antwoorden. Verdeelt tussen: Zeur niet zo man, en: inderdaad, waarom doet de wetgeving niets aan het kabaal. En een over moskeeen en het recht op te roepen voor gebed. Allemaal negatief over oproepen voor gebed.

Zijn we minder tolerant naar moskeeen dan kerken, en is daarom het geluid van een kerk wel, en van een moskee niet bespreekbaar?

Toegevoegd na 42 seconden:
Vraag 1: http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-kerken-ongehinderd-overlast-veroorzaken.27877

vraag 2: http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-moskeeen-zomaar-overal-gebed.27880

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Naar mijn mening(maar dat mag niet meer van Burt) is het andersom. Er leeft nog steeds een flike dosis Xenofobie onder de westerse mens en dat is een flink deel van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het verschil tussen om 6 uur 's morgens ('s zomers) een oproep tot gebed en 8.45 kerkklokken is mijns inziens bijna 3 uur extra slaap.

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoel je je vraagstelling eigenlijk niet andersom? Dat moskeeën controversieler zijn dan kerken omdat de moskeeën allemaal negatieve reacties opriepen en kerken minder?

Toegevoegd na 15 minuten:
En dan nog even aanvullend:
Ik heb er ook problemen mee dat er hier wel moskeeen gebouwd moeten worden, maar dat je het als christen in een moslim-land niet moet proberen om een kerk te bouwen. Krijg je niet voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moskeeën zijn controversiëler dan kerken...

Kerken zijn er al langer en moskeeën relatief nieuw en zijn anders, onbekend...

En met zaken hoe onbekender hoe minder begrip men kan opbrengen... zoals met alles...

onbekend maakt onbemind (geen minnetjes dus)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je tweede vraag gemist...

Maar als progressief rechts stemmer(stemmingmaker) zie ik de wildgroei aan moskeeën liever vandaag dan morgen samen met de kerken verdwijnen...

Ik vind ze overigens beide te controversieel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerk is een begrip in NL en daardoor wordt dat gezien als cultuur/autochtoons (kan dat?)

Een Moskee is dat niet en deze is geplaatst doordat we emigranten een gebedplaats wilden bieden. Door eigen ervaringen en/of media heeft men slechte gevoelens bij islamieten en alles wat daarmee te maken heeft, vandaar ook dat men Moskeeën hierdoor ook niet meer accepteert of hierover klaagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, het christendom heeft lange tijd een belangrijk onderdeel uitgemaakt van Nederland. Het heeft Nederland mede gevormd tot het land dat het nu is. Een dorp is pas een dorp als een kerk in staat, er een dorpskroeg is en een dorpsgek (bij wijze van spreken). De islam heeft dat niet, is één van de vele andere geloven die er zijn.
Daarnaast vind ik het zelf minder storend dat er één keer per dag de klokken worden geluid, dan vijf keer op een dag een jammerende imam.
Maar van mij part schaffen ze het allebei af. Tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om tot gebed op te roepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
islam is gebaseerd op Devotie (jengelende moskeeen met indoctrinerende koran-teksten), en dagelijks verplicht meerdere malen bidden naar het oosten, en meer van die verplichte zooi.
We noemen dat ook wel hersenprogrammeren, of lelijker Brainwashing. Reclame en TV werkt hetzelfde. Steeds hetzelfde deuntje, en ineens blijft het voor eeuwig hangen in je brein.

De christelijk kerk was vroeger niet veel anders, maar daar is men van af gestapt omdat mensen het gewoon niet meer deden als ze teveel regeltjes in hun steeds vrijer wordende leventje.
Dagelijks zie je het nog, als de kerk ineens toch maar iets goedkeurt, wat de laatste jaren steeds is afgekeurd ( zoals vrouwen als priester e.d.).

Ook aan de kant van Moslims zie je dit steeds vaker, die religieuze water bij de wijn-acties, maar nog niet zoveel.
Omdat hier de meeste moslims een plattelandsachtergrond hebben, zijn die nog erg van de koran-zwarte-kouzen-kant.
In de grotere steden in moslimlanden zie je maar weinig tot geen hoodfdoekjes, drinkt men weer gewoon alcohol, en gaat men naar de moskee als men daar zin in heeft, en niet omdat het moet.

De 3e generatie moslims in ons land doet trouwens hetzelfde, want die zijn nederlands opgevoed, en willen dezelfde vrijheid, en niet van die middeleeuwse opdrang in hun leven.

Dus het antwoord is nee, alleen lopen ze qua aanhangers een paar eeuwen uit elkaar, maar dit wordt al snel ingelopen.